Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Пътят към електрическа мобилност заплашва хиляди работни места в Япония и Германия

Японската индустрия е изправена пред загуба на 84 000 позиции при евентуален „срив на пирамидата“

Пътят към електрическа мобилност заплашва хиляди работни места в Япония и Германия

Снимка: Bloomberg L.P.

В продължение на десетилетия двигателят с вътрешно горене задвижва автомобилите и доходите на домакинствата по целия свят. Сега бъдещето на работните места, които стоят зад хиляди компоненти на двигателя, изглежда толкова неясно, колкото и това на самата технология.

Тласкан отчасти от правителствените политики, глобалният преход към електрически превозни средства ще засегне стотици хиляди работни места в автомобилната индустрия през следващите десетилетия. Само в Япония налагането на електромобилите заплашва да зачеркне 84 000 позиции до 2050 г., или повече от 10% от 686 000-те работни места в производството на авточасти, смятат от консултантската група Arthur D. Little Japan.

Промяната вече се усеща при някои японски производители на автомобили. Honda Motor заяви на 4 юни, че фабриката ѝ в Мока, северно от Токио, ще затвори врати през 2025 г. като част от пренасочването на компанията към електромобилите. Около 900 служители ще бъдат преместени в други съоръжения, пише Nikkei. 

Още по темата

Honda заяви през април, че автомобилите с бензинов двигател ще изчезнат от гамата ѝ до 2040 г. Всички нови автомобили ще бъдат електрически и такива с водородни горивни клетки, намалявайки нуждата от части за двигателя.

Компанията предлага преждевременно пенсиониране за своите служители, които имат навършени 55 години. Към момента над 2000 души възнамеряват да се възползват от тази възможност. Този брой представлява приблизително 5% от служителите, наети от Honda на пълен работен ден.

Докато бензиновите превозни средства се нуждаят от 30 000 компонента, електромобилите изискват около половината от тези части. Основен фактор тук е по-простата архитектура на електрическите автомобили, докато двигателят с вътрешно горене е изграден от множество части, изработени по строго установени стандарти.

В Япония има 7500 доставчици на автомобилни части от първа инстанция, според Tokyo Shoko Research. Доставчиците от втора инстанция са около 15 000. Подобно на компаниите в Германия, много от тях са нишови играчи с малки приходи и заплати. Секторът на автомобилните части представлява една пета от доставките по стойност в цялата производствена индустрия на Япония.

По-простото устройство на електромобилите ще намали до минимум значението на пирамидите в автомобилната индустрия и ще понижи бариерата за влизане на пазара за идващите от други сектори.

По този начин автомобилните концерни ще могат да се съсредоточат върху дизайна и софтуера, докато делегират производството на подизпълнители. Това хоризонтално разделение е готово да се превърне в новия бизнес модел за автомобилната индустрия.

Hon Hai Precision Industry, тайванската компания, сглобяваща продуктите на Apple, известна като Foxconn, планира да се превърне в подобен производител на електромобили.

С напредването на хоризонталното разделение "съществуващата индустриална пирамида ще се срути", предупреждава Осаму Сузуки, бивш председател на Suzuki Motor и дългогодишен защитник на ролята на автомобилите в поддържането на малките и средни производители в Япония.

Съкращаването на работните места вече е започнало в Германия, друга автомобилна сила, = лидер в прехода към електромобилите. До 2030 г. най-малко 215 000 работни места ще бъдат засегнати, според проучване на Института за икономически изследвания Ifo. Към 2019 г. страната разполага с 613 000 работни места, свързани с двигателите с вътрешно горене, посочва институтът, което означава, че близо 40% от работниците ще бъдат засегнати от електрификацията.

Преминаването към електромобили може да засегне бюджета на домакинствата по друг начин - чрез по-високи цени на индустриалните суровини.

Цената на литиевия карбонат, който стои в основната на литиево-йонната батерия, достигна 30-месечен връх в Китай през април. Стойността на медта, която е от съществено значение за електромоторите, се повиши до рекордно високо ниво за първи път от десетилетие през май на Лондонската борса за търговия с метали.

Международната цена за неодима, редкоземен елемент, използван в магнитите на електрическия двигателя, също се повишава.

Тъй като литият и медта се използват в производството на широка гама потребителска електроника, преминаването към електромобили може да повиши цените и на тези продукти.

По статията работи: Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Колко работни места в автомобилната индустрия са застрашени от електрификацията?