Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Пандемията удря в сърцето компаниите от споделената икономика

Бизнесите за споделени пътувания и пространства се изправят пред сериозен тест заради ограничителните мерки по света

Пандемията удря в сърцето компаниите от споделената икономика

Снимка: архив Ройтерс

Пандемията от коронавируса Covid-19, заради която над 1 млрд. души са в домовете си, може и да не е толкова лоша за компании, които произвеждат софтуер за видеовръзка, продават конзоли за видеоигри или управляват платформи за облачни услуги. Коронавирусът се явява като основен тест за един от най-важните елементи на технологичната индустрия през последното десетилетие, а именно споделената икономика, пише Bloomberg.

Бизнесите, които включват превозването на хора, отдаването под наем на скутери или пространства, се изправят пред сериозни предизвикателства заради строгите ограничителни мерки в редица държави. Някои от най-скъпите стартъпи в историята се сблъскват с предизвикателства, каквито нямат аналог в миналото.

„Uber и Lyft очевидно са в епицентъра на безпрецедентната пандемия и наближаващия икономически апокалипсис, като се има предвид техния модел на споделени пътувания. Той е изграден върху основите на мобилността, потребителското доверие и търсенето на пътувания“, коментира анализаторът в Wedbush Дан Айвс.

Проблем за тези компании е, че не е ясно дали бизнесите им могат да са успешни и в идеални условия. Uber и Lyft, които са двете водещи компании в сектора на споделени пътувания, никога не са работили на печалба и се представят незадоволително на Wall Street от първичното им публично предлагане преди година. Postmates и Door Dash, които имат сходни модели за доставка на храна, губят пари и може да предизвикат още скептицизъм сред инвеститорите. Моделът на работа на всички тези компании, според който те използват огромен брой независими от тях лица, вместо да наемат служители, е изправен под все по-агресивен натиск от правен аспект.

Още по темата

Панемията от коронавирус доведе до поевтиняването на акциите на Uber и Lyft. Въпреки ръста в цените на акциите им в четвъртък и двете компании отчитат понижения от по над 30% от 21-ви февруари до 26 март. Към момента Lyft се оценява на 9 млрд. долара, което е по-малко от стойността ѝ като частна компания в края на 2017 г. От Uber уведомиха инвеститорите този месец, че очакват да приключат годината с между 4 и 6 млрд. долара в брой.

И двете компании вероятно ще видят значителни смущения в дейността си в обозримо бъдеще. Бизнесът на Uber за доставка на храна може да бъде изолиран от ударите, което би спомогнало да се компенсира срива при споделените пътувания. Компании за доставки като Instacart сега имат много повече поръчки, отколкото преди пандемията.

Прекалено еднозначно е да се каже, че блокирането на населението вкъщи е добро за фирмите за доставки. Услуги като DoorDash и Grubhub намаляват таксите си към ресторантите, тъй като се опасяват, че доставките ще секнат, когато заведенията затворят или прекратят изцяло дейността си.

Силно е ударен и бизнесът на Airbnb след драстичния спад на пътуванията. Компанията преразглежда плана си да излезе на борсата през тази година и може да се наложи да събере още пари от частни инвеститори.

Много от компаниите от споделената икономика имат предимство пред конкурентите от традиционните индустрии. Иновациите им включват намаляването на разходите и риска за шофьорите, доставчиците и собствениците на жилища. Сега обаче шофьорите се оказват без работа с новозакупени скъпи автомобили, с които трябваше да превозват добре платежоспособни клиенти на Uber. Хората, които си купиха имоти с цел да ги отдават под наем чрез платформата Airbnb, имат да плащат ипотеки и сметки за ток.

Затова и Airbnb, и Uber лобират пред правителствата да разширят обезщетенията за безработица на независими доставчици на услуги и еднолични търговци.

Още новини четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

По статията работиха: Екип на Bloomberg TV Bulgaria , редактор Миглена Иванова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (4)

2
 
3
 
4
Бидонойл до: terziеv
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Е, за Uber съм съгласен с теб. Доста се отдалечиха от идеята. Не по свое желание, признавам, а под натиска на властите, които слагат споделената в един кюп със "сивата". Но все пак, споделената икономика не е само Uber.
0
 
4
 
3
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Това "споделената" икономика не я разбирам. Защо да се возиш на такси е споделено, щом е Uber?
4
 
1
 
2
Бидонойл до: дядя Вова
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
А в Русия как е? Бас държа, че под супер мъдрото ръководство на Човекът-слънце икономиката процъфтява!
0
 
7
 
1
преди 2 месеца
Западният свят стана
хоспис с топла тоалетна.
(в смисъл вътрешна такава)

Още от Анализи
За тях важат ли същите правила?