Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Телешокът ще трансформира американската икономика

Телекомуникацията ще преоформи работните места, индустриите и трудовия пазар в САЩ

Телешокът ще трансформира американската икономика

Снимка: Bloomberg

„Китайският шок“ беше едно от най-значимите икономически събития през последните две десетилетия в Америка. По-голямата част от шока вече е приключила - китайският внос е конкурентен на много от промишлената продукция на САЩ, като Китай вече е взел много работни места от Америка - но на хоризонта се задава нов и вероятно по-голям шок. Наречете го "телешок", пише за Bloomberg Тайлър Кауин, професор по икономика от университета Джордж Мейсън във Вирджиния.

Телешокът, или нарастването на телекомуникацията, получи голям тласък от пандемията, когато толкова много американци бяха принудени да работят от вкъщи. Както се оказва, мнозина предпочитат тази нова ситуация. Във всеки случай има голяма вероятност значителна част „дистанционната работа“ да се запази, най-вече в технологичната индустрия, където основните продукти са дигитални. Microsoft, например, обяви, че работата от разстояние ще продължи за неопределено време.

Работодателите обаче едва започват да се приспособяват към тези нови обстоятелства, така че пълните последици от телешока все още не са ясни. Ключовото развитие ще бъде следното: Доколкото работата може да се извършва онлайн, компаниите могат да наемат най-добрите работници от цял ​​свят. Това отдавна е така в компютърното програмиране, където е стандартна практика да се наемат таланти от Индия. Подобни тенденции ще настъпят в много други сектори, революционизирайки пазара на труда. Дадена работа може да отиде при някой от Нигерия, Швеция, Филипините, Пакистан и много други места.

Сред големите губещи ще бъде американската горна средна класа, особено тези с работни места, свързани с информационните технологии, и тези, които могат да работят от вкъщи. Те ще се сблъскат с много по-голяма конкуренция на пазара на труда, отколкото преди. Те може да имат някои естествени предимства, като образованието и културните дадености, но като цяло не са по-умни или по-усърдни от голяма част от останалия свят.

С други думи: Ако сте имали относително удобна работа по време на пандемията, сега може да е време да се притеснявате.

Още по темата

Колкото по-специфични в културно отношение са вашите знания и умения обаче, толкова по-защитени ще бъдете. Математическите умения и тези за програмиране са универсални. Но ако сте сватбен консултант, дори онлайн, вероятно няма да загубите бизнес от конкурент от Зимбабве, без значение колко интелигентен. Като цяло повече хора ще се озоват на работни места, които се усещат като много „американски“, поради липса на по-добра дума. Законово защитените сектори - право, медицина и други професии, изискващи лицензи за работа - също ще станат по-пренаселени. 

Сред печеливщите ще бъдат американски мениджъри, акционери и потребители. Мениджърите ще могат да наемат най-големите таланти в света, поне от англоезичния свят, докато повишаването на производителността ще доведе до по-печеливши компании и по-добри и по-евтини продукти.

Големият бизнес вероятно ще се възползва повече от малкия. По-големите компании разполагат с мрежи и брандове, за да привлекат най-добрите чуждестранни таланти. И ако работник от чужбина не може да изпълнява всички функции на конкретната работа, по-голямата компания може по-лесно да запълни празнините с други таланти.

Това също ще бъде много добро за американската мека сила. САЩ имат много успешни, добре познати мултинационални корпорации. Помислете за всички тези хора по света, които биха искали да работят за Apple, например. Американската култура също изглежда произвежда изключително талантливи мениджъри, а американският бизнес е свикнал да работи с хора от много различни култури. (Това е в контраст с, да речем, Япония, която няма да се възползва толкова много, колкото САЩ от телешока, докато страни като Швеция и Холандия може да се справят добре.)

Телешокът вероятно ще продължи значителен период от време, може би по-дълго от китайския шок. Общоприето е мнението, че „софтуерът изяжда света“. Тъй като софтуерът и технологиите стават все по-големи и по-важни, повече от работните места в тези области могат да бъдат аутсорснати. Процесът няма да има естествен край. Освен това повече хора по света ще учат английски език, включително в страни с ниски заплати, така че потенциалното конкурентно предлагане на работници на достъпни цени няма да бъде изчерпано скоро.

Едва ли има някакъв ефикасен начин за избягване на телешока. Ако една компания може да провежда онлайн срещи, тя може да наема служители чрез онлайн интервюта. И няма да й се налага да им издейства американски визи или разрешителни за работа. И компаниите, и работниците ще станат по-добри в управлението на тези процеси, като ще бъде създаден повече софтуер за управление на хибридните работни потоци (част от разстояние, част присъствено) за служителите.

Този нов свят ще създаде забележително увеличение на конкурентния натиск и възможностите. Подобно на китайския шок, телешокът вероятно ще бъде едно от определящите икономически развития в Америка през 21-ви век.

По статията работиха: Петър Нейков, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

0
 
5
 
1
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Оценка, дадена от икономист, а не от психолог и социолог. Повечето "очаровани" от хоум офиса имат твърде кратък опит. Не се споменават и Амазон, Епъл и Фейсбук, които привикаха обратно своите служители. Който е прекарал дълго време на хоум офис (4-5г и повече), знае какво е. 1.Социална изолация. 2. Огромен спад на ефективност. 3. Огромен спад на мотивация. 4.Психологичен товар и проблеми. Изолирането на човека го прави асоциален киселяк, отпуснат, сърдит, недиалогичен тюфлeк, който не може дори да контактува наживо с другия пол. Всъщност ще може да клечи постоянно в матрицата (т.е. метавселената) на Цукербург.

Още от Анализи
Какво могат да научат големите икономики от малка Швейцария