Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Близо 34% от фирмите използват социални медии, за да рекламират в интернет

За десет години броят на предприятията, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се е увеличил близо три пъти, отчете НСИ

Близо 34% от фирмите използват социални медии, за да рекламират в интернет

Снимка: Pixabay

Близо 34% от фирмите използват различни видове социални медии, за да развиват дейността си и да разширяват своето присъствие в интернет. Най-популярни са социалните мрежи (Facebook, LinkedIn, Xing, Yammer, Probook.bg и др.), в които 33,2% от предприятията поддържат свой профил. Това показват резултатите от проведеното през тази година изследване сред предприятията с десет и повече заети лица.

В 95,7% от фирмите се използват компютри, а при големите компании с 250 и повече заети лица относителният дял e 100%, показва проучването на Националния статистически институт.

Използване на социални медии

Основните цели, за които предприятията използват социални медии, са: подобряване на имиджа на фирмата или на пазарния продукт (реклама, промоции) – 73,9%; получаване и отговаряне на мнения, отзиви, въпроси от клиенти – 62,7%; наемане на служители – 32,8%; сътрудничество с бизнес партньори или други организации – 29,5%.

Достъп до интернет

Високоскоростният, надежден и непрекъснат интернет достъп е основна необходимост за фирмите и 93,7% от тях имат постоянен достъп до глобалната мрежа. За връзка с интернет те използват DSL или друг вид фиксирана технология (80,5%), като при 64,8% от тях скоростта на най-бързата фиксирана връзка е по-висока от 30 Mbps.

Относителен дял на предприятията с достъп до интернет по големина на предприятията и икономически дейности през 2019 година

Всяка трета фирма (36,5%) използва приложения като Skype, WhatsApp, Facetime, Viber за гласови или видеоразговори през интернет за служебни цели, а 46,4% предоставят на служителите си преносими устройства, които разполагат с мобилна интернет връзка, осъществявана чрез мобилните телефонни мрежи.

Относителният дял на заетите лица в предприятията, които използват компютър ежедневно за изпълнение на служебните си задължения, е 32,1%, а на 28,7% от работещите е осигурен достъп до интернет. Заетите лица, които използват преносими устройства с мобилна интернет връзка за служебни цели, са 11,4%.

Половината от фирмите (50,7%) разполагат със собствен уебсайт, като 12,6% посочват, че използват информация за поведението на посетителите на уебсайта (брой кликвания, разглеждани елементи, продължителност на сесията и др.) с цел реклама или подобряване на клиентската удовлетвореност.

На своя уебсайт предприятията предоставят следните функционалности: информация за предлаганите стоки или услуги – 79,1%; връзка или препратка към профила си в социална медия – 34,5%; възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги – 26,3%; проследяване или проверка на статуса на направените поръчки – 16,1%.

ИКТ специалисти

Всяка пета фирма (20,1%) има заети лица, чиято основна работа е да разработват, управляват или поддържат ИКТ системи или софтуерни приложения. В НСИ отчитат, че 10% от фирмите са наели или са се опитали да наемат специалисти, като 41,6% от тях са изпитали трудности при намирането на подходящи кадри.

За да повишават квалификацията на служителите си, 10,1% от работодателите осигуряват обучение в областта на ИКТ.

Сигурност на технологиите

ИКТ сигурността се отнася до мерки, контролни механизми и процедури, прилагани във фирмите с цел гарантиране на цялост, достоверност, пригодност и поверителност на данните и информационните системи, напомнят от НСИ.

Данните от изследването показват, че 85% от тях прилагат различни мерки за информационна сигурност, като сред най-разпространените са поддържане на актуализиран софтуер (74,1%), удостоверяване чрез сигурна парола (72,3%), контрол на достъпа до мрежата на предприятието (51,1%) и архивиране на данните на отделно място – 50,7%.

Относителен дял на предприятията по видове прилагани мерки за сигурност на ИКТ и големина на предприятията през 2019 година

Всяко второ предприятие (51%) запознава служителите си с техните задължения, свързани със сигурността на ИКТ по някой от следните начини: доброволно обучение или вътрешно достъпна информация – 40,2%; чрез трудов договор – 23,5%; задължителен курс за обучение или запознаване със задължителни материали – 12,2%.

През миналата година 16,3% от фирмите са срещали проблеми поради инциденти, свързани със сигурността, като при 12,6% тези инциденти са довели до недостъпност на ИКТ услуги, а при 7,5% са били унищожени или повредени данни. Относителният дял на предприятията, които разполагат със застраховка срещу инциденти, свързани с ИКТ сигурността (кибер застраховка), е 2,8%.

Електронна търговия

Електронната търговия представлява покупка или продажба на стоки и услуги по интернет и може да бъде осъществена чрез уебсайт, уебприложение или чрез автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI), напомнят от националната статистика.

Данните от проведеното през тази година изследване показват, че през 2018 година 10,9% от компаниите продават стоки и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 4,5% от общия им оборот. Относителният дял на тези, които осъществяват уебпродажби, е 10%, а на тези използващи съобщения от тип EDI – 1,5%.

За десет години относителният дял на фирмите, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се е увеличил близо три пъти.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Евгения Маринова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Бюджет и финанси
Два български застрахователя разширяват дейността си в Гърция и Испания