Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Жозе Салойо: COVID кризата научи хората да управляват разумно парите си

При дистанционната комуникация в онлайн кредитирането предложихме по-добро клиентско изживяване, посочи управителят на БНП Париба Лични Финанси България

Жозе Салойо: COVID кризата научи хората да управляват разумно парите си

Снимка: БНП Париба Лични Финанси България

2020 година беше различна. Тя донесе промени в много аспекти на личния и обществения живот и разтърси икономиките. Сега, когато годината е почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция "Икономиката през 2020 г.".


Жозе Салойо е управител на БНП Париба Пърсънъл Файненс, С.А., клон България. Той има над 17-годишен опит в областта на потребителското кредитиране, като цялата му кариера е свързана с компанията за потребителско кредитиране в Европа BNP Paribas Personal Finance, част от BNP Paribas Group.

Още по темата

Преди да заеме позицията си в България, в продължение на четири години той е главен оперативен директор на BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа. На тази позиция отговаря за Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, България и Австрия. Сред отговорностите му са оптимизация на оперативните процеси при отпускане на потребителски кредити, следпродажбено обслужване, събиране, управление на изнесени услуги и други. Той координира ключови проекти за развитието на компанията в страните от региона в областта на информационните технологии и обслужването на клиенти.

В периода 2010 г. – 2014 г. Жозе Салойо е регионален директор по управление на риска за Полша, Украйна, Китай, Турция, Сърбия, Мароко, Тунис и Алжир, като отговаря за политиките по отношение на риска при потребителското кредитиране, разработване на модели за развитието на пазарите и за провизирането на активи. В продължение на три години отговаря за управлението на риска в Румъния.

Управителят на БНП Париба Лични Финанси България е завършил парижкия университет „Пиер и Мария Кюри“ и е инженер със специалност „Информационни системи“. Жозе Салойо владее френски, португалски и английски език.

Станаха ли по-внимателни българите по отношение на личните си финанси? Как дигитализацията на финансовия сектор улесни дистанционната комуникация с клиентите? Какви са тенденциите в пазаруването на българите? На тези и други въпроси на Investor.bg отговаря Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси България.

- Г-н Салойо, каква беше 2020 година за сектора на потребителското кредитиране?

- Годината имаше своите върхове и спадове. През януари и февруари наблюдавахме повишен интерес към потребителското кредитиране – хората купуваха стоки на изплащане, финансираха големи проекти като ремонт на дома и покупка на кола и планираха пътувания.

След това дойде извънредното положение, много бизнеси бяха затворени и българите станаха по-внимателни по отношение на личните си финанси. Хората отложиха някои свои планове, особено тези, които осигуряват повече комфорт, но не са топ приоритет, и ограничиха потреблението си. Това доведе до спад на ползването на потребителски заеми.

След разхлабването на мерките през юни всички магазини бяха отворени и нивото на заетостта тръгна нагоре, наблюдавахме повишен интерес към различни финансови продукти. Така например, в сегмента на покупките на стоки на изплащане юли 2020 година беше по-силен в сравнение с юли миналата година. При кредитите за финансиране на големи проекти в периода май-октомври отчетохме, че средната сума на заявленията е близка до тази в същия период на 2019 година, което показва, че проектите на хората не се промениха значително.

- Очаквате ли това възстановяване да продължи и през 2021 година?

- Аз съм умерен оптимист по отношение на 2021 година по няколко причини. Първата са уверенията на властите, че сегашните анти COVID мерки целят избягването на пълно затваряне и след 31 януари бизнесът вероятно ще работи отново. Това означава, че хората ще имат редовни доходи и ще имат бюджетната стабилност да се справят с потреблението си.

Втората причина са последните новини за ваксините за COVID-19. Тъй като се очаква прилагането им да ограничи разпространението на вируса, се предполага, че няма да се наложи следващо затваряне. Това също ще подкрепи икономиката и би довело да стабилно потребление. Хората ще продължат да се стремят към по-добър стандарт на живот и ще финансират плановете си с потребителски кредити, което ще запази стабилността и в сектора на кредитирането.

- Промени ли кризата начина, по който хората ползват финансови продукти?

- Кризата дигитализира и хората, и банките. Новата ситуация ускори дигитализацията на финансовия сектор и банките разработиха удобни инструменти за дистанционна комуникация с хората. Като лидер в онлайн кредитирането, ние имаме амбицията да предоставяме все по-добро клиентско изживяване и успяхме да прехвърлим дейностите си в дигитална среда много бързо, като предложихме редица безплатни услуги като плащане на вноски чрез нашия уеб сайт без такси или регистрации, чатбот за денонощно самообслужване или безплатно обаждане към наш консултант.

Клиентите ни оцениха този подход и през последните няколко месеца регистрирахме значителен ръст на използването на отдалечените канали.

Както показва последното издание на обзора ни „Потребителският кредит на българина“, в периода май-октомври близо половината, или 45% от заявленията за потребителски кредит, бяха подадени онлайн към БНП Париба Лични Финанси.

Използването на чатбота ни и онлайн плащането на вноски също продължават да отбелязват двуцифрени ръстове, а в много кратък период от време хиляди хора започнаха да използват нашата „Дигитална инфокарта“.

Много важна тенденция в кредитирането е и повишаването на финансовата грамотност. Българите управляват все по-разумно личните си финанси и търсят начини за оптимизиране на месечните си разходи. Наблюдаваме висок интерес към заемите за обединяване на задължения, които са продуктът с най-висока средна сума на заявленията. През последните шест месеца тя нарасна с 5% спрямо същия период на 2019 година и достигна 9 991 лева. Хората оценяват факта, че с продукта за обединяване на задължения пестят време и пари, тъй като плащат само една вноска към една кредитна институция. Освен това, много често тези кредити са сключени при по-добри условия в сравнение с консолидираните заеми.

Друга промяна, свързана с повишаващата се финансова грамотност, е, че хората се научиха да приоритизират плановете си. През последните месеци наблюдаваме, че те се фокусират върху проекти, които водят до по-добро управление на семейния бюджет, като обединяване на задължения, или на такива, които не могат да бъдат отложени като лечение и ремонт на автомобила.

В същото време хората пестят от финансиране на проекти, които целят осигуряване на по-голям комфорт, но не са топ приоритет като покупка на обзавеждане и почивки. Затова и най-големият спад на средните суми на заявленията е в сегмента на почивките с 16,7% до 2 277 лева. Дори и през лятото не се наблюдаваше голям интерес към такива кредити.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Бюджет и финанси
Обезценките за кредитен риск оказват натиск върху доходността и капитала на банките