Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Струва ли си да се инвестира в хотели у нас в условията на криза?

Пловдив и Бургас все още не са достигнали потенциала си, а по-малки курортни комплекси също имат добри възможности за развитие

Струва ли си да се инвестира в хотели у нас в условията на криза?

Снимка: Evgeniy Maloletka/Bloomberg

Коронавирусната криза е по-различна, отколкото финансовата през 2008-2009 г. и въпреки настоящите затруднения на хотелския пазар има доста свободен паричен поток. Може да се очаква в страната ни като инвеститори или оператори на определени хотели да навлязат нови играчи от страни като Израел, Русия и от азиатския регион. Това стана ясно по време на Хотелски форум 2020 г.

Според Ивайло Кожухаров, основател и управляващ директор на Hotel Experts, при настоящото предлагане в София инвеститорите в хотели трябва да намерят вариант или да закупят обект, или да реновират хотел, защото предстоят още една-две много трудни години.

В същото време според него градове като Пловдив и Бургас все още не са достигнали потенциала си. По-малки курортни комплекси също имат достатъчно добра инфраструктура и възможности за развитие. „В момента най-големи затруднения изпитват хотелските комплекси в курорти като Слънчев бряг и Албена, тъй като те работят предимно с външния пазар. Независимо какъв е хотелският продукт, той трябва да е по-адаптивен и не толкова насочен към масовия турист“, счита Кожухаров.

Според Владимир Филипов, изпълнителен директор на Интернационал Хотел Казино и Тауър Суитс, за да се реализира една инвестиция в хотел, трябва да се докаже ръст. „Никой инвеститор няма да предприеме действия, ако липсва поне 10-годишен поглед напред. За привличането на нови инвестиции в хотели е необходима правилна политика и от държавата“, смята той.

Още по темата
Според него усилията трябва да бъдат съсредоточени основно в дигитализирането на целия процес по издаване на визи на граждани на страни като Русия, Турция и Иран. Филипов смята, че ако това се случи, в страната ни могат да дойдат нови два милиона или повече уникални туристи. „Ако се дигитализира процесът по издаването на визи, смятам, че няма да имаме проблеми със зимния сезон тази година, тъй като Турция може да захрани и трите ни основни зимни курорта“, каза Филипов.

Кожухаров смята, че бизнес хотелите могат да станат по-конкурентоспособни, ако използват утвърден международен бранд или чуждестранен оператор. „Това ще им даде не само ценово предимство и достъп до голямата база данни на бранда, но също и т. нар. птичи поглед – наблюдение на различни пазари, за да вземат по-правилни решения в оперативен, средносрочен и дългосрочен план“, отбеляза той.

Кожухаров открои две тенденции на хотелския пазар в Европа в момента. Първата е, че бюджетните и икономичните хотели с достатъчно добро качество на услугите се реализират по-бързо на пазара благодарение на сравнително по-малкия си персонал. Другата тенденция е т. нар. комбо концепция, т.е. ако са част от бранд, бъдещите инвестиции да обхващат по-ниска и по-висока ценова категория, а ако са извън бранд, част от стаите в хотела да са от по-ниска категория, за да бъдат по-гъвкави в стратегията си. „Колкото време продължи кризата, толкова ще е и възстановяването на пазара, а е ясно, че тя няма да приключи в рамките на 12-14 месеца“, каза Кожухаров.

Според него на европейско равнище пазарът в Германия, Австрия и Швейцария е доста активен и инвеститорите продължават да имат огромно желание да влагат средства в хотели, особено в Германия. Коренно различна е ситуацията в Турция, където дори местни инвеститори търсят начини да излязат от пазара. Причината обаче не е коронавирусната пандемия, а политическата и икономическата ситуация в страната.

Важно значение при вземането на решение за инвестиране в хотел има и равнището на свободните офис площи, като в основните градове в Германия то е не повече от 2%. „В Централна Европа цената на земята остава висока, като на места дори има лек ръст, което означава, че не сме във фаза да не очакваме инвестиции“, смята Кожухаров. Според него, когато се говори за инвестиции в хотели, се визира времеви хоризонт от една-две години, затова е по-добре да се инвестира във време на криза, за да може хотелът да отвори врати, когато икономическият цикъл е възходящ. Той обаче призна, че това правило е трудно приложимо на практика.

Интернационал Хотел Казино и Тауър Суитс обаче явно опитва да го следва, тъй като е инвестирал по време на кризата в реновирането на два хотелски комплекса в портфейла си и е започнал нова инвестиция в проекта Grand Hotel Varna Resort, като се очаква той да бъде реализиран до две-три години. Комплексът ще включва четири луксозни хотела – два петзвездни и два четиризвездни, както и луксозни жилища, и ще използва минералната вода и всички дадености на региона, разказа Владимир Филипов. Той ще работи целогодишно и ще разполага със 700-800 стаи, като те ще достигнат 1000 след прибавянето и на жилищата.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от България
Регионалното министерство пак ще пише жилищна стратегия