Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Други

Водородът влиза сериозно във фокуса на индустрията за морски транспорт

И докато редица европейски компании разработват различни иновативни технологии, базирани на водорода, остава въпросът с рентабилността при дългите разстояния

Водородът влиза сериозно във фокуса на индустрията за морски транспорт

Снимка: Alex Kraus/Bloomberg

Компании по целия свят  за първи път тестват водорода като гориво за своите плавателните съдове, докато индустрията за морски транспорт търси нови технологии, за да ограничи емисиите на парникови газове, които генерира.

За да постигнат целите за корабоплаването, определени от ООН, лидерите в индустрията посочват, че първите кораби с нулеви емисии трябва да влязат в глобалния морски флот до 2030 г. Корабите, задвижвани от зелен водород (водород, произведен от възобновяеми източници), могат да помогнат за постигането на целта, пише Ройтерс. 

Още по темата

Произведен посредством електролиза, зеленият водород е газ, който не съдържа вредни емисии.

Въпреки че екологичните характеристики на водорода го правят привлекателен за индустриалните потребители, включително за собствениците на кораби и петролните компании, газът е далеч по-малко плътен от другите горива, което означава, че е необходим повече капацитет за съхранение на горивото на борда на плавателния съд. Поради тази причина за момента водородът изглежда по-лесно приложим при плавателни съдове, опериращи на къси разстояние.

Швейцарската технологична група ABB работи върху системи от водородни горивни клетки, включително за пътнически и товарни кораби. Един от нейните проекти включва разработване на базирана на горивни клетки задвижваща система за нов вид речен кораб, който ще плава по френската река Рона.

Цената на зеления водород е между четири до осем пъти по-висока от тази на стандартно корабно гориво с ниско съдържание на сяра, сочат изчисления на DNV GL. Има и други видове водород, които са по-евтини от зеления, тъй като се генерират чрез изкопаеми горива. Зеленият водород се очаква да поевтинее през следващите няколко десетилетия, тъй като цената на възобновяемата енергия и електролизаторите се понижава устойчиво.

За да може обаче компаниите да инвестират масово, трябва да се изгради инфраструктура за зареждане с гориво, както и електролизатори, компресори и хранилища за водород, резервоари и газопроводи.

Христос Хрисакис от DNV GL споделя, че са били необходими около 20 години за създаване на инфраструктура за зареждане с втечнен природен газ (LNG). Според него процесът може да бъде по-кратък за водорода, но според оценките на индустрията ще са необходими инвестиции в размер на милиарди долара.

В Норвегия обаче местните регулации могат да ускорят този процес.

Круизните кораби и фериботите, плаващи през норвежките фиорди, трябва да бъдат „изчистени“ от емисии до 2026 г., което кара корабните компании да обмислят нови комбинации от горива, включително водород.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (8)

1
 
0
 
8
zelka007 до: doba
преди 1 седмица
хммм ... ако не се бъзикаш с мен , напълно възможно е да не знаеш как работи горивната клетка . ето ти как работи тойота мирай , аз си пускам и субтитри , щото като ми говорят бързо не винаги им фащам всичко ... :))) ... за корабите мащабирай ...

https://www.youtube.com/watch?v=9hZBv-o4bl0

и виж и този , аз съм му голем фен и следя каналът периодично , прави доста неща и обяснява на популярен език , влага доста мерак в клиповете си ... :))) ...

https://www.youtube.com/watch?v=iPheEg-K2qc&t=472s

горе-долу да придобиеш представа за цялата идея на зеленият водород ... от добиването , през инфраструктурата , до колите ...

не ти схващам идеята на термина "бавно горене" . предполагам имаш впредвид , че двигателите на големите кораби са двутактови и са с бавни обороти - около 120 в минута . направено е с цел да се спести от редуктор(скоростна кутия) , пести се и от пространство , бункери за гориво и пр. тънки сметки от целият жизнен цикъл на корабът . много е сложна тази дисциплина за задвижването на корабите и не я разбирам . знам само основни неща - повърхностно ... :)))

ако обичаш да четеш , аз лично търся винаги първо в nature.com ... те ти неделно четиво ...

https://www.nature.com/articles/s42004-020-00384-z
2
 
1
 
7
преди 1 седмица
Зелков,
Потърсих в гооглето и освен няколко 'мъгляви' сайта нищо не намерих.
Та - може ли да ми напишеш формулата за така нареченото 'бавно горене', при 80гр температура на водорода, моля. Нещо от сорта на:
H2 + ...
?
0
 
2
 
6
zelka007 до: doba
преди 1 седмица
google --> hydrogen fuel cell или водородна горивна клетка ...

при работна температура от 70-80 градуса според теб какво има ... ?! ... или пък да провериш що е то горене на водород и има ли почва в горивните клетки ... :)))
2
 
0
 
5
ing5rov до: doba
преди 1 седмица
ше отлежава ... да омекне ... : )))
2
 
0
 
4
doba до: zelka007
преди 1 седмица
'водородът няма да се изгаря ... ще се използва за генериране на електричество чрез горивни клетки'
А в горивните клетки какво ще става с него?..

Още от Други
Търговците на луксозни стоки по света в опит да спасят празничния сезон