Компании по целия свят за първи път тестват водорода като гориво за своите плавателните съдове, докато индустрията за морски транспорт търси нови технологии, за да ограничи емисиите на парникови газове, които генерира.
За да постигнат целите за корабоплаването, определени от ООН, лидерите в индустрията посочват, че първите кораби с нулеви емисии трябва да влязат в глобалния морски флот до 2030 г. Корабите, задвижвани от зелен водород (водород, произведен от възобновяеми източници), могат да помогнат за постигането на целта, пише Ройтерс.
Произведен посредством електролиза, зеленият водород е газ, който не съдържа вредни емисии.
Въпреки че екологичните характеристики на водорода го правят привлекателен за индустриалните потребители, включително за собствениците на кораби и петролните компании, газът е далеч по-малко плътен от другите горива, което означава, че е необходим повече капацитет за съхранение на горивото на борда на плавателния съд. Поради тази причина за момента водородът изглежда по-лесно приложим при плавателни съдове, опериращи на къси разстояние.
Швейцарската технологична група ABB работи върху системи от водородни горивни клетки, включително за пътнически и товарни кораби. Един от нейните проекти включва разработване на базирана на горивни клетки задвижваща система за нов вид речен кораб, който ще плава по френската река Рона.
Цената на зеления водород е между четири до осем пъти по-висока от тази на стандартно корабно гориво с ниско съдържание на сяра, сочат изчисления на DNV GL. Има и други видове водород, които са по-евтини от зеления, тъй като се генерират чрез изкопаеми горива. Зеленият водород се очаква да поевтинее през следващите няколко десетилетия, тъй като цената на възобновяемата енергия и електролизаторите се понижава устойчиво.
За да може обаче компаниите да инвестират масово, трябва да се изгради инфраструктура за зареждане с гориво, както и електролизатори, компресори и хранилища за водород, резервоари и газопроводи.
Христос Хрисакис от DNV GL споделя, че са били необходими около 20 години за създаване на инфраструктура за зареждане с втечнен природен газ (LNG). Според него процесът може да бъде по-кратък за водорода, но според оценките на индустрията ще са необходими инвестиции в размер на милиарди долара.
В Норвегия обаче местните регулации могат да ускорят този процес.
Круизните кораби и фериботите, плаващи през норвежките фиорди, трябва да бъдат „изчистени“ от емисии до 2026 г., което кара корабните компании да обмислят нови комбинации от горива, включително водород.
преди 4 години хммм ... ако не се бъзикаш с мен , напълно възможно е да не знаеш как работи горивната клетка . ето ти как работи тойота мирай , аз си пускам и субтитри , щото като ми говорят бързо не винаги им фащам всичко ... :))) ... за корабите мащабирай ...https://***.youtube.com/watch?v=9hZBv-o4bl0и виж и този , аз съм му голем фен и следя каналът периодично , прави доста неща и обяснява на популярен език , влага доста мерак в клиповете си ... :))) ... https://***.youtube.com/watch?v=iPheEg-K2qc&t=472sгоре-долу да придобиеш представа за цялата идея на зеленият водород ... от добиването , през инфраструктурата , до колите ...не ти схващам идеята на термина "бавно горене" . предполагам имаш впредвид , че двигателите на големите кораби са двутактови и са с бавни обороти - около 120 в минута . направено е с цел да се спести от редуктор(скоростна кутия) , пести се и от пространство , бункери за гориво и пр. тънки сметки от целият жизнен цикъл на корабът . много е сложна тази дисциплина за задвижването на корабите и не я разбирам . знам само основни неща - повърхностно ... :)))ако обичаш да четеш , аз лично търся винаги първо в nature.com ... те ти неделно четиво ...https://***.nature.com/articles/s42004-020-00384-z отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Зелков,Потърсих в гооглето и освен няколко 'мъгляви' сайта нищо не намерих.Та - може ли да ми напишеш формулата за така нареченото 'бавно горене', при 80гр температура на водорода, моля. Нещо от сорта на:H2 + ... ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години google --> hydrogen fuel cell или водородна горивна клетка ... при работна температура от 70-80 градуса според теб какво има ... ?! ... или пък да провериш що е то горене на водород и има ли почва в горивните клетки ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ше отлежава ... да омекне ... : ))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години 'водородът няма да се изгаря ... ще се използва за генериране на електричество чрез горивни клетки'А в горивните клетки какво ще става с него?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години зелев червей , как е Байдън ... гладят ли му ризката / раираната / за инаугурацията ?! : ))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години водородът няма да се изгаря ... ще се използва за генериране на електричество чрез горивни клетки , а пък генерираният ток ще служи за захранване на задвижването ... по-ефективно е от изгарянето ... в момента има около 20-на технолгии за горивни клетки . пък и не е сигурно , че ще продължи да има такива огромни кораби ... 15-те най-големи танкера генерират замърсяване със серни и азотни оксиди колкото всичките автомобили на земята ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години В съвременните големи корабни двигатели се работи на принципа 'бавно горене', което е невъзможно при водород/LPG. отговор Сигнализирай за неуместен коментар