Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

40% от българите очакват отговорното потребление да се наложи със закон

Хората ще поправят уредите си, сами ще ремонтират дома си и ще потребяват локални продукти, показва проучване на L’Echangeur и Observatoire

40% от българите очакват отговорното потребление да се наложи със закон

Снимка: БГНЕС

След кризата, предизвикана от COVID-19, се появяват четири възможни сценария за развитието на света - сценарий относно засилващо се влияние на глобалните компании, наречен „Звездни системи“;  такъв, свързан с мащабно наблюдение на живота, озаглавен „Контрол на живота“; сценарий „Триумфът на локалното мислене“, който дава преимущество на местните общности; и отговорно потребление с фокус върху дългосрочната грижа за бъдещето на планетата, наречен „Земята в развитие“.

Четири са възможните сценария за развитие на света след корона кризата През следващите години можем да станем свидетели на един от тях, или на комбинация от два и повече сценария. Това показва проучване, проведено от “L’Echangeur“, центърът за маркетингови иновации на BNP Paribas Personal Finance и подразделението за проучвания на банката „Обсерватория“.

Годишно проучване на групата BNP Paribas Personal Finance „Обсерватория 2020“, проведено в края на 2019 г., потвърждава, че европейците, включително и българите, са готови да потребяват по-отговорно и по-често да купуват локални продукти. Проучването показва също така, че отговорното потребление ще бъде наложено от самите хора или дори със закони.

Над 14 000 души от 15 европейски държави, сред които и България, смятат, че Земята е в опасност и за да я спасим, ще трябва да променим поведението си и да бъдем по-отговорни потребители.

„Обсерватория 2020“ показа, че хората ще променят поведението си, за да осигурят бъдеще на Земята. 60% от анкетираните вярват, че планетата вече е достигнала пределната точка и върви към катастрофа. Според 55% човечеството ще вземе нужните мерки, за спасяването ѝ, докато 56% са уверени, че решението се крие в новите технологии и са готови да променят потребителските си навици. Хората ще поправят уредите си, сами ще ремонтират дома си и ще потребяват локални продукти.

Европейците са готови да променят потребителското си поведение към по-отговорно - 87% от анкетираните са готови да намалят битовите отпадъци, по-често да поправят различни уреди или мебели вместо да ги заменят с нови. Що се отнася до жизнения цикъл на техниката в дома, 86% от хората в бъдеще ще избират здрави устройства, дори и това да означава да ги ползват по-дълго време и да притежават по-стари модели.

Наблюдава се и готовност за намаляване на потреблението на ресурси – 85% от допитаните заявяват, че биха ползвали по-малко вода, електричество и горива. Потреблението на пластмаса, водещо до силно замърсяване - една от най-големите заплахи за планетата, ще бъде намалено от 84% от европейците.

Участниците в проучването „Обсерватория“ вярват, че покупката на локални продукти с по-къса верига на доставка ще помогне на планетата. Това мнение се споделя от 84% от хората. Друга благоприятна стъпка за борба с климатичните промени е скрита в сектор „Направи си сам“. Например, 82% от хората са готови сами да ремонтират домовете и уредите си и дори да готвят вкъщи вместо да се хранят в ресторанти или да поръчват храна.

В тази анкета 68% от българите обявяват, че са готови да консумират отговорно.
По този показател ние се сме най-близко до средния показател на ЕС. Най-много хора приемат отговорното потребление като кауза в Португалия – 83% Друга интересна цифра е, че 92% от българите се определят като отговорни потребители.

Българите се нареждат в топ 3 на локалните националисти, като 54% от тях заявяват, че имат отговорно потребителско поведение. Така сме на втора позиция в ЕС заедно с Португалия и сме след Италия с 60%. Потреблението на местни продукти е от най-малка важност за хората в Белгия с 23%.

В България 40% от хората очакват, че отговорното потребление и защитата на околната среда ще бъдат наложени със закони. Това е най-високото ниво в ЕС и е по-високо от средното от 31%.

В дългосрочна перспектива повечето европейци вярват, че отговорното потребление ще бъде наложено от самите потребители. Това мнение се споделя от 35% от участниците в проучването. Само 25% от българите споделят увереността, че потребителите ще променят навиците си сами докато 64% от унгарците са на тази позиция, което е най-високото ниво в ЕС.

Други 34% от европейците вярват, че промяната в потребителските навици ще бъде наложена с данъци. Те заявяват, че приемането на принципа „Който замърсява, плаща“ ще бъде най-ефективно за спасяването на Земята.

Във връзка с четирите сценария и изданието за 2020 година на проучването „Обсерватория“, Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси в България заяви, че през следващите месеци и години ще станем свидетели на неизбежна промяна на потребителските навици на хората.

„Като отговорен партньор на бизнеса, БНП Париба Лични Финанси споделя възможните изходи от кризата с цел да помогне на българските ритейлъри да адаптират успешно бизнес моделите си и да се възстановят от кризата възможно най-бързо“, посочи той. 

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Европа
DAX поведе зелената вълна на европейските борси днес