Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

Пред какви предизвикателства е изправен дребният бизнес?

Малките и средни фирми са сред най-тежко засегнатите от пандемията, тъй като не разполагат с ресурсите на индустриалните гиганти

Пред какви предизвикателства е изправен дребният бизнес?

Снимка: БГНЕС

Малкият бизнес е изправен пред тежък избор в разгара на най-тежката икономическа криза от повече от век - радикално намаляване на емисиите парникови газове или риск да загубят най-големите си клиенти, съобщава Bloomberg TV Bulgaria.

Индустриалните гиганти, включително Apple, Microsoft и Unilever, се ангажираха да намалят въглеродните емисии по своите вериги за доставки, които се състоят от различни малки и средни предприятия, които представляват над 90% от компаниите в Европа и наемат близо половината от всички работници. Тези фирми често нямат ресурси за разработване на сложни климатични планове, но сега бавно организациите се намесват, за да помогнат.

Организацията с нестопанска цел We Mean Business, която се опитва да накара големите корпорации да обещаят климатична неутралност, наскоро помогна за стартирането на платформата SME Climate Hub. Тя насърчава малките и средните предприятия (МСП) да намалят наполовина своите емисии преди 2030 г. и да достигнат нулева нетна стойност преди 2050 г. Тя ще започне с предлагане на обучение и по-късно добавяне на услуги, които да помогнат на бизнеса да изчисли и намали емисиите си. 

Още по темата

 „Тези компании могат да правят иновации и да въвеждат нови бизнес модели много по-бързо от големите компании, така че не бива да подценяваме тяхната сила“, каза Мария Мендилюс, главен изпълнителен директор на We Mean Business. Според нея обаче трябва да сме реалисти по отношение на текущия контекст, в който работят тези компании, и икономическата ситуация.

Малкият бизнес е сред най-тежко засегнатите от блокирането поради коронавируса и много правителства отделят пари в своите стимулиращи пакети, за да им помогнат. Европейската комисия също се надява фондовете за възстановяване да служат на двойната цел за съживяване на икономиките и да спомогнат за постигане на предложената цел за намаляване на емисиите с поне 55% спрямо нивата от 1990 г. до 2030 г.

Европейският съюз иска малките и средни предприятия да имат пряк достъп до средства за финансиране, включително 650 милиарда евро (764 милиарда щатски долара) по програма InvestEU и пари, заделени за насърчаване на компаниите да предприемат обновяване на сгради, които повишават енергийната ефективност, заяви миналата седмица изпълнителният вицепрезидент на Европейската комисия Франс Тимерманс.

„Никога не бих си помислил преди пет години, че ще можем да намалим прага и дори малки и средни предприятия да имат достъп до този капиталов фонд и това беше изключително успешен ход“, каза Тимерманс.

Целта на Apple да стане неутрална спрямо въглерода до 2030 г. накара доставчиците в Тайван да инсталират слънчеви панели и да купуват енергия от офшорни вятърни паркове. Досега 71 от стотиците доставчици на Apple са се ангажирали да използват само възобновяема енергия.

През юли, когато веригата ресторанти Nando’s изготви климатичен план, тя обсъди целите си с Avara Foods Ltd., доставчик на пилешко месо в Обединеното кралство. Сега Avara работи с Carbon Intelligence - консултантската компания, която помогна на Nando’s за намаляване на емисиите, генерирани от пилешките фуражи, селскостопанските доставки и пластмасата. Докато Avara, с около 7000 служители, не е малки и средни предприятия, нейното сътрудничество е знак, че усилията за намаляване на емисиите започват да се увеличават.

Инициативата „Научно обосновани цели“ - често считана за златен стандарт за определяне на климатичните цели - през април въведе рационализиран модел за МСП. Подходът не изисква от тях да си поставят цели за намаляване на замърсяването по техните вериги на доставки и от техните клиенти, за разлика от ангажиментите, които SBTi препоръчва за по-големи компании с по-добри ресурси. Но това изисква от малките и средни предприятия да измерват целия си въглероден отпечатък и да се ангажират да го намалят.

Leaders for Climate Action - организация с нестопанска цел, която бързо се разраства в цяла Европа казва, че е помогнала на над 500 компании да компенсират комбинираните 270 000 тона въглероден диоксид, включително на Cabify, водещата испанска компания за споделено пътуване, и френската компания за споделено пътуване Blabla Car. Climate Neutral, подобна платформа в САЩ, заяви, че е сертифицирала 130 компании, които са компенсирали 200 000 тона въглероден диоксид от март 2019 г. до април тази година.

И все пак новите инициативи показват, че секторът започва да приема сериозно намаляването на емисиите. В някои случаи първата стъпка е просто повишаване на осведомеността.

 

 

По статията работиха: Екип на Bloomberg TV Bulgaria , редактор Ралица Пейчева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Европа
Търговията може да се окаже спасение за уязвимата икономика