Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Идеи с потенциал

Българска компания завладява чуждестранни пазари с произведени у нас самолети

Човек се пристрастява към летенето, казва инж. Тони Илиев

Българска компания завладява чуждестранни пазари с произведени у нас самолети

Инж. Тони Илиев пред един от самолетите, по които работи. Снимка: Н. Бочева, Investor.bg

Има много средства за лечение на ежедневния стрес и едно от тях е летенето. Все повече хора по света се впускат в летене с ултралеки самолети, които са по-достъпни и от гледна точка на курсовете за придобиване на квалификация, и като цена.

Такива самолети се правят и в България и отлитат за различни държави – Германия, Русия, Южна Корея.

„Всичко започна през 1995 г., когато с група приятели започнахме на аматьорски начала с идеята да построим малък утралек самолет“, разказва Тони Илиев, управител на фирма Аероплани ДАР. 

Още по темата

Той проектира и създава малки, спортни самолети, основно едноместния модел ДАР Соло.

С името на компанията си Тони Илиев иска да продължи традицията на самолетостроене в България – през 1917 г. от княз Фердинанд в Божурище е основано дружество, което се е казвало Държавна аеропланна работилница. Така името ДАР има 100-годишна история в българската авиация, а за да го запази, Илиев регистрира фирмата си като „Дружествена аеропланна работилница“. 

В хале край Горни Лозен той произвежда всеки един от моделите за около три месеца.

Александър Ненов, служител в "Аероплани ДАР", прави технически преглед на произведен от компанията самолет. Снимка: Н. Бочева, Investor.bg

Първият създаден от него самолет е моделът ДАР 21, който печели надпревара за най-добър продукт на 2000-та година. Следва моделът ДАР 23 и от 2008 г. започва разработката и производството на ДАР Соло.

Най-важното за един нов модел е сертификацията, която трябва да докаже качествата и безопасността му. Процесът е дълъг и включва както проверка на документацията, така и тестове.

В един момент за компанията става критично важно да осигури кредит за сертификация и производство. Заради отказите на няколко банки Тони Илиев обмисля да се премести в Чехия. Неочаквано намесата на Българската банка за развитие (ББР) с кредитна линия за 100 хил. евро променя плановете му и дейността продължава в България.

Специално за ДАР Соло са направени 36 теста, за да се симулират различни натоварвания – на крило, на фюзелаж, на колесник. След това самолетът се е доказал в седем групи летателни изпитания – как се държи във въздуха, как достига различни скорости, как се изпълняват различни виражи.

Първата сертификация реално ни отвори различни пазари, без нея клиентът не може да регистрира самолета. Така стъпка по стъпка започнахме серийно производство, обяснява Тони Илиев.

Като пречка той посочва факта, че по света България не е известна като авиационна нация и това поражда недоверие, въпреки че като цяло клиентите харесват самолета.

Въпреки това постепенно успява да пробие в няколко страни. Помага му тенденцията за поощряване на летенето в редица държави, които знаят, че авиацията и наличието на обучени пилоти имат положително влияние върху икономиката, също както електрониката и други високи технологии.

Затова по думите му държави като Русия, САЩ, някои страни в Европа и дори Южна Корея поощряват летенето с малки спортни самолети.

То е набрало популярност във Великобритания, Франция, Италия и Германия. „Лети се поголовно“, обобщава инженерът.

Така наречените ултрайлайт модели се налагат в последните 30 – 40 г. Те са с тегло до 450 кг. В зависимост от правилата във всяка страна летят във въздушното пространство, известно като зона G (Голф), или с други думи до около 600 м над терена (въпреки че технически могат да достигнат значително по-голяма височина). Като цяло моделите са достъпни.

Правилата се спазват, всеки пилот знае къде му е свободната зона за летене.

Още по темата

Тони Илиев посочва като основни трудности имиджа на страната и работата с доставчици, които понякога не успяват да спазят сроковете.

При търсенето на кадри той не вижда особен ентусиазъм в повечето младежи, които са идвали на стаж при него.

Засега има петима служители и си е поставил за цел производството да достигне пет самолета месечно. През 2017 г. в работилницата са произведени пет самолета.

„И до ден днешен в България няма друг, който да произвежда самолети от нулата. Има и други ентусиасти, които са опитвали, но засега стигат единични бройки, не и до серийност на производството“, допълва Тони Илиев.

Като перспективен пазар той посочва Германия, по-специално за самолетите до 120 кг. В другите държави произведеното от него тепърва ще се доказва и налага. Особено силен пазар е САЩ, за където производителят търси нов дистрибутор.