Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Бизнесът отново на протест срещу Наредба Н-18

От 1 април вероятно половината онлайн магазини ще бъдат принудени да преустановят дейност, твърдят предприемачи

Бизнесът отново на протест срещу Наредба Н-18

Част от протестиращите на 13 януари. Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Ремонтът на Наредба Н-18, по-известна като наредбата за касовите апарати, се оказа сложна задача. Текстове на подзаконовия нормативен акт бяха променяни десетки пъти, но въпреки това неуредиците около въвеждането на новите изисквания продължават да тормозят фирмите.

По този повод днес пред сградата на Министерство на финансите (МФ) от 18 ч. отново ще има протест. Недоволните фирми вече са получили разрешение от общината да изразят публично позицията си. Основаното искане е да се изчисти тълкувателният смисъл на наредба Н-18.

От Българска стопанска камара (БСК) коментираха за Investor.bg, че няма да участват в протеста, не са били канени, но го намират за закономерен. Оттам подчертаха, че сложният казус трябва да бъде разрешен на експертно ниво и припомниха, че все още се очаква решение на Върховния административен съд по казуса, което трябва да стане ясно едва през май.

За съжаление обаче през август 2019 г. ВАС отхвърли като неоснователно искането за спиране действието на измененията в Наредба Н-18 за касовите апарати, докато съда се произнесе. Жалбата беше подадена от 42 браншови организации и фирми. До21 януари от камарата ще изпратят до широката общественост своето становище относно това какво е направено и какво не е направено по текстовете на наредбата след многобройните срещи между НАП, МФ и представители на бизнеса.

Припомняме, че фирмите следва да приведат дейността си в съответствие с изискванията на наредбата до 31.01.2020 г. за предприятията, които използват софтуер за управление на продажбите (СУПТО), и до 31.03.2020 г. за предприятията, извършващи продажби на стоки или услуги чрез електронен магазин, и които не използват друг софтуер за управление на продажбите, извършвани чрез електронния магазин освен софтуера на електронния магазин.

Според недоволните предприемачи има твърде неясни и противоречиви текстове, както и казуси, които могат да доведат до различни тълкувания, а това от своя страна да доведе до създаване на условия за корупция и чиновнически произвол. Фирмите твърдят, че наредбата създава допълнителна финансова тежест за легалния бизнес и най-вече за малките и средни предприятия. Те са категорични, че има изисквания, ограничаващи конкуренцията.

Подобен протест имаше и преди седмица. Към него се присъединиха над 100 предприемачи. Въпреки това от Националната агенция за приходите (НАП) отказаха да дадат отсрочка. Това стана ясно на среща между експерти та Националната агенция за приходите (НАП) и Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ), на която присъстваха разработчици на софтуер за управление на продажбите. На 14 януари специалистите на НАП съобщиха, че към момента има над 500 регистрирани софтуери за продажбите и процесът продължава интензивно.

По думите на софтуерни разработчици, част от клиентите отлагат внедряването на новите програмни продукти, като това ги поставя в риск от санкции. На срещата бяха коментирани и някои технически въпроси, които ще бъдат обобщени от БАИТ и предоставени на НАП за отговор.

Реално промените по Наредба Н-18 засягат всички фирми, опериращи на територията на България, които приемат плащане в брой и използват касови апарати, софтуер за управление на продажбите (СУПТО) и интегрирани автоматизирани системи за продажба. Става дума за около 440 хил. регистрирани фискални устройства. Повече от половината от тях трябва да се подменят, а останалите могат да минат само с актуализация на софтуера. Основната цел на промените в наредбата е да се ограничи сивия сектор, тъй като от НАП са изчислили, че хазната губи около 330 млн. лв годишно от укриване на обороти.

Дотук всичко звучи чудесно, но според потърпевши картинката не е толкова розова.

Според предприемачи финансовата тежест за бизнеса на светло, най-вече за малкия и среден бизнес, не е толкова „незначителна“, както твърдят от НАП. Според първоначалните разчети фирмите би трябвало да плащат повече около 200лв. на година. На практика обаче не е точно така, защото това е всъщност единствено годишната такса за поддръжка на 1 работно място (касов апарат), не цената на самия лицензиран софтуер на дадена фирма. Стойността на софтуера варира от няколко стотин до десетки хиляди лева, (в зависимост от бизнеса). Всеки сам може да пресметне какви биха били разходите както и да пресметнете каква са разходите на 1 фирма с 1, 5, или 100 работни места.

Проблемът със софтуера е, че много малки и средни фирми вече са инвестирали в покупка на такъв (предимно западен), който обаче или не може да се адаптира към новите изисквания, или е твърде скъп.

Като цяло разходите зависят от типа бизнес и основен проблем на наредбата е, че поставя под общ знаменател всички, макар че сферата им на дейност е коренно различна. Фирмите се оплакват също, че компаниите, които работят със СУПТО и вече са успели да интегрират дейността си спрямо Наредба Н-18, имат проблем с отчитането в НАП, което трябва да стане в рамките на 5 минути от издаването на касовия бон и което се бави. А докато продажбата не бъде отчетена, реално това блокира цялата система.

Христо Петров, собственик на счетоводна къща „Голдън Вижън“ коментира пред Investor.bg, че много голям проблем за фирмите е и това, че разпоредбите са твърде общи и неясни и реално създават предпоставка за различни тълкувания. „Такъв ад досега никога не е имало. От повече от 12 години съм в този бизнес и такава тежка ситуация досега не имало. От 1 април 50% от онлайн магазините, които ние обслужваме, ще преустановят дейността си. На национално ниво вероятно говорим за закриване на хиляди обекти за интернет търговия“, обясни Петров. Нещо повече, в редица групи за взаимопомощ много търговци обявяват, че сменят регистрацията си (най-често в Румъния), за да избегнат свръхрегулациите и неясностите в наредбата. Подобна крачка обаче биха могли да си позволят по-големите фирми, не и малките, които всъщност са гръбнакът на икономиката.

Петров добави, че за една година в НАП са били изпратени над 100 предложения за промени в наредбата, но 90% от тях са били отхвърлени. „Трябваше поне да има по-дълъг гратисен период“, посочи експертът.

Друг сериозен проблем с наредбата е, че тя, според фирмите, дава възможност за злоупотреби с фирмени тайни. На практика НАП получава пряк достъп до всички търговски данни като цени, количества, контрагенти, остъпки и т.н. А това е притеснително, след мащабния теч на данни от информационните масиви на данъчните от миналата година.

Иначе санкциите за неспазване на изискванията са сериозни – между 1000 и 20 хил. лв. в зависимост от нарушението.

Важни крайни срокове по Наредба Н-18

31 януари 
Всички лица, използващи софтуер за управление на продажбите - независимо дали са или не са регистрирани по ЗДДС, трябва да приведат използвания от тях софтуер в съответствие с нормативните изисквания и да сменят или модифицират фискалните си устройства до 31 януари 2020 г.

Производител/разпространител може да разпространява софтуер, който не отговаря на изискванията, определени в наредбата, до 31 януари 2020 г.

От 1 февруари фискалните бонове, издавани от ЕСФП, следва да съдържат и данни за размера на ДДС, акциз, покупна и продажна цена на горивата във всяка касова бележка.

29 февруари
Лицата, които извършват сервизно обслужване и ремонт на ИАСУТД, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на наредбата. Издадените удостоверения за регистрация на тези лица са валидни до 29 февруари 2020 г.

31 март
Лицата, използващи софтуер за управление на продажби, подават информацията относно използвания от тях софтуер в търговските обекти до 31 март 2020 г. 

Лицата, избрали алтернативната възможност за отчитане на извършваните продажби – СУПТО със стандартизиран одиторски файл, привеждат дейността си в съответствие с изискванията на наредбата до 31 март 2020 г.

Лицата, които извършват продажби на стоки или услуги чрез електронен магазин и отговарят на условията, предвидени в наредбата, са длъжни да приведат дейността си в съответствие с всички изисквания в срок до 31 март 2020 г.

30 април 
Лицата, които извършват сервизно обслужване и ремонт на фискални устройства, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на наредбата. Издадените удостоверения за регистрация на тези лица са валидни до 30 април 2020 г.

31 май 
Лицата, избрали алтернативната възможност за отчитане на извършваните продажби – СУПТО със стандартизиран одиторски файл, подават информация относно използвания от тях софтуер в търговските обекти до 31 май 2020 г.

Лицата, които извършват продажби на стоки или услуги чрез електронен магазин и отговарят на условията, предвидени в наредбата, подават информацията относно използвания от тях софтуер в срок до 31 май 2020 г.

По статията работиха: автор Ралица Пейчева, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Протестиращи блокираха централни булеварди в София