Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Броят на пътниците през българските летища е нараснал с близо 10% през 2018 г.

Расте броят на пасажерите по редовните линии през Варна и Бургас за сметка на чартърните полети, отчетоха от Асоциацията на българските авиокомпании

Броят на пътниците през българските летища е нараснал с близо 10% през 2018 г.

Снимки: Силвия Грозева, Bloomberg TV Bulgaria

Миналата година беше успешна за българската авиация, тъй като от една страна се затвърдиха пазарните позиции, а от друга се добавиха производствени мощности. През 2018 г. ръстът на превозите на пътници е 9,2%, като годишното увеличение за Летище София е 6,7%, а за летищата във Варна и Бургас общо – 12,6%.

Това отчете Станислав Станулов, председател на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). Според него се е запазило нивото на превозените пасажери през столичния аеропорт, което е било основното предизвикателство през миналата година. Затова и този резултат по думите му е успех.

Близо 12 милиона са практически обслужените от и до България пътници през миналата година, като близо 7 милиона от тях са преминали през Летище София. Това представлява около 55% от общия брой. През летищата на Варна и Бургас преминалите са 5 милиона, или 45% от общия брой, каза Станулов.

През 2018 г. ръстът на общия пътнически трафик по международните полети в България отново е съсредоточен в редовните международни линии и е на ниво от 13,6%, а делът на чартърните полети продължава да намалява. Съотношението между тях вече е 78:21.

Станулов посочи, че увеличението на пасажерите, минали през летищата на морските градове, е значим, което се обяснява с продължителността на туристическия сезон. Той съобщи, че за първи път през 2018 г. броят на превозените пътници от и до Варна и Бургас по редовни линии превишава пасажерите от чартърните полети, като съотношението е 54:46.

Още по темата

“Действащите авиокомпании в края на 2018 г. в България са общо 11 и няма промяна в самолетния парк през годината. Промяната е в операциите на нашите превозвачи, тъй като половината от нашите компании работят в чужбина – изключително капризен и сериозен пазар, което доказва нивото на превозвачите ни. Десетте карго превозвача също работят навън, с доказано високо качество на услугата”, коментира председателят на АБА.

Станулов обяви, че с най-висок ръст на капацитетни възможности през изминалата и тази година е техническото обслужване на самолети. Основните бази са на "ЛуфтханзаТехник София", "Аеротехник", "Роуз Еър" и базата на авиокомпания "България Еър Чартър". Хангар строи в момента и "Хели Еър".

През 2018 г. има значителна инвеститорска активност в бази за техническо обслужване и ремонт на самолети. През годината са построени две нови работни места за 150-местни самолети, две се строят в момента. “Гражданската ни авиация има общо 15 места за обслужване на самолети тази година и с това България става забележим център за обслужване и ремонт на самолети за Югоизточна Европа”, каза председателят на АБА.

Станулов заяви, че през миналата година ръстът на обслужените от международните чартъри пътници от и до Летище София е 29% в сравнение с 2017 г., което се приближава до идеята за разширение на терминалите. „Но нямаме усещането, че заради качеството на обслужване положението е критично“, смята той.   

Председателят на АБА обаче е на мнение, че по отношение на авиационния персонал изоставаме, като продължава тенденцията за недостиг на пилоти и наемане на чуждестранни, които са около 5% от командния състав на самолетите.

Професионалните пилоти в страната са общо 750, около 50 от тях са на вертолети.

Йовко Йоцев, главен секретар на АБА, подчерта значението на подготовката и обучението на пилотите, в съответствие с европейските изисквания. “Българските авиокомпании са добре приети на европейския авиационен пазар заради стандарта  при поддръжката на безопасност, които са същите като на нашите контрагенти. Българските пилоти преминават обучение с тренажори, което е на световно ниво и се дължи на промяна в симулаторните комплекси“, подчерта той.

Йоцев съобщи обаче, че според изследване за необходимостта от пилоти в световен мащаб за периода 2017-2031 г. те трябва да са 537 хиляди, но до такъв брой няма да се достигне, защото капацитетът е хиляда нови пилоти на година. Като причина за това той посочи и недостатъчното обучение.

Светослав Станулов напомни, че вече десет години в България стои въпросът за държавната поръчка при обучението на пилоти, но досега няма резултат, въпреки че обучението в нашата страна е в пъти по-евтино, отколкото в други европейски страни и струва около 40-50 хиляди евро.

Янко Георгиев, изпълнителен директор на Bulgaria Air, прогнозира, че спад на пътниците през тази година няма да има, което вече констатират чужди авиокомпании. Той напомни, че българската авиокомпания дава външен лизинг на Air France, което е доказателство, че покриваме оценките и изискванията за безопасност.

Станимир Лешев, главен директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ към транспортното министерство, подчерта, че проверка на Европейската организация за безопасност на въздухоплаването (ЕВРОКОНТРОЛ) е преминала без нито една забележка.

Пилотът Ангел Аданов, капитан на Airbus А320, откри изложба с фотографии на природни явления и световни летища „Там, където птиците не летят“, които е направил за две години от борда на самолета. 

По статията работиха: автор Петя Стоянова, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
При административно нарушение срокът за обжалване се увеличава на 14 дни