Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

България оглави класация по привлекателност за автомобилната индустрия

Основно предимство на страната са ниските разходи за труд, а сред недостатъците е липсата на достатъчно квалифицирана работна сила

България оглави класация по привлекателност за автомобилната индустрия

Снимка: Архив, Ройтерс

България заема челната позиция измежду избрани 10 европейски държави по критерий привлекателност за автомобилната индустрия. Това показва проучването на Colliers International и Automotive Cluster Bulgaria, проведено през втората половина на 2016 г. сред представители на съответната индустрия в страната.

В класацията, създадена за целите на проучването, освен България, участват и Румъния, Унгария, Полша, Чехия, Испания, Обединеното Кралство, Италия, Франция и Германия. Страните са подредени спрямо индекс, състоящ се от претеглените позиции на всяка държава от списъка.

Теглата на отделните фактори са определени на база отговорите на участниците в проучването в частта „Причини за избор на България“.Те се умножават по съответната позиция на държавата по отношение на дадения фактор, като се има предвид, че не всеки разход е отразен в проучването.

Подреждането зависи изцяло от изследваните разходи. Колкото по-малък е индексът, толкова по-добри условия предоставя съответната страна.

Според доклада в България са налице около 100 големи компании, които произвеждат компоненти за почти всеки бранд от международната автомобилна индустрия. По-голямата част от тях са първо, второ и трето ниво доставчици, като в страната има един производител със завод за сглобяване.

Компаниите за развойна дейност са фокусирани върху подобряването на автоматизацията при производство, както и върху проектирането на съвременни електронни системи. Разположени са във всички региони на България, като Южна България регистрира по-голяма активност.

Карта на автомобилната индустрия в България 2016-2020 г.

В индустрията има над 33 хил. заети лица. Приходите, генерирани от компаниите в този сегмент за 2015 г.,  възлизат на 1,55 млрд. евро и съставляват 3,5% от БВП на страната.

Компаниите, участвали в проучването, определят като основно предимство на България ниските разходи за труд (50%). Членството в ЕС, както и близостта до клиенти и производители, се нареждат на второ място по важност за 45% от респондентите, следвани от данъчните облекчения при развиване на дейност в общини с висок коефициент на безработица (36%).

Сред критериите са и ниските разходи за недвижими имоти и за електричество, наличието на валутен борд, достъпност и качество на работната сила.

Предизвикателствата пред бизнеса, които са идентифицирани, са липсата на достатъчно квалифицирана работна сила – проблем за 35% от споделилите мнение. Бюрокрацията се нарежда на второ място (22%), неефективната съдебна система (13%), наред с тях са и корупцията, недостигът на големи клиенти и фактът, че голяма част от доставчиците се намират зад граница.

Проучването на Colliers и Аутомотив Клъстер разглежда и типа на площите, използвани от автомобилната индустрия– собствени /реновирани, наети, строени по поръчка/притежавани или строени по поръчка/наети. Повече от половината запитани се помещават в собствени/реновирани фабрики. Една пета от анкетираните използват притежавани, строени по поръчка, сгради.

С оглед на перспективата все повече да нараства търсенето на електрически и екологични автомобили, Colliers изследва и въздействието на тази тенденция върху автомобилната индустрия в България. Всеки четвърти участник в анкетата смята, че това развитие ще способства разрастването на бизнеса му, 36% са на мнение, че няма да повлияе върху дейността им, а едва 5% го възприемат като заплаха.

Представителите на автомобилната индустрия, участвали в проучването, прогнозират по-добро представяне на държавата в макроикономически аспект, постигане на по-високи приходи през тази година, увеличаване на числеността на персонала, повишаване на инвестициите в оборудване и разширяване в рамките на текущото местоположение.

А това, което е необходимо за целта са повече инвестиции в обучение, по-тясна връзка между образованието и бизнеса, и развитие на инфраструктурата в съответствие с нуждите на индустрията.

По статията работиха: Веселина Василева, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (8)

3
 
2
 
8
ing5rov до: bgMan
преди 3 години
Малко за Монтюпе Русе и за келепира на хората дето бачкат там , искаш ли да ти разкажа ?!
0
 
8
 
7
преди 3 години
Няма профилна снимка
Така се почва. проблемът при нас е. че почването се забави 20-30 години поради страшно много причини. Номерът е покрай тия производства да се задържат и малко по-квалифицирани хора в страната, както и да се заформят бизнеси, които да имат нещо собствено и да не разчитат само на това, че сме мизерници. Ако това не стане и се конкурираме само с разни други мизерници, такива ще си и останем.
3
 
7
 
6
freegan до: bgMan
преди 3 години
Няма профилна снимка
Няма да останеш доволен от отговора на хората. За 500лв на месец блъскат като в "Светлините а града". Естествено има голямо текучество и постоянен недостиг на кадри.
1
 
5
 
5
0pk
преди 3 години
Имали показател за ниски разходи на труд - първи сме в такава класация.
5
 
14
 
4
bgMan до: ing5rov
преди 3 години
Иди лично в предприятията дето се отвориха в този бранш и питай хората дето работят там какъв е келепирът на България от цялата тази работа.

Още от Икономика и политика
КНСБ прогнозира безработица от 10% в края на годината