IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Незаключена стрелка е причина за трагедията в Хитрино, твърди частна експертиза

Анализът е поръчан от "Булмаркет" в чужбина

13:59 | 12.03.18 г.
<p>
	Хитрино през декември 2017 г., година след инцидента. <em>Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Хитрино през декември 2017 г., година след инцидента. Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Не високата скорост, а незаключена стрелка на релсовия път е причина за трагедията в Хитрино, каза Светослав Първанов - заместник-управител на "Булмаркет". Той цитира експертиза, поръчана от фирмата в чужбина, защото български експерти отказали с мотив, че биха били в конфликт на интереси, предаде БТА.

Припомняме, че през декември 2016 г. влакова композиция, превозваща пропилен и пропан бутан, се взриви на влизане в шуменското село. Загинаха и бяха ранени жители на селото, а част от къщите – срутени.

Според Светослав Първанов изчисленията показват, че дори влакът да се е движил с по-висока скорост от разрешената, при този вираж на коловозите и броя на вагоните композицията може да се обърне, ако скоростта надвиши 111,5 км/ч, което не съответства на данните от разследването. 

Локомотивите и първите пет вагона на композицията минават през конкретната стрелка без проблем. Те спират без проблем и на гара Хитрино, без никакви щети въпреки "високата" скорост. Проблемът възниква при преминаването на шести вагон, чиито колела тръгват едновременно по двата коловоза.

Дерайлирането е било неизбежно, тъй като стрелката, разделяща двата коловоза, е позволила първите колела на вагона да тръгнат по единия коловоз, а вторите колела - по другия коловоз. В резултат на това се къса връзката между шести и седми вагон и влакът дерайлира.

Цистерната с пропилен не е отговаряла на условията за безопасност и не е трябвало да се движи, пише в заключението. Като цяло жп инфрастрктурата също не била добра.

Конструкцията на този тип цистерни е с полусферични дъна, които се оценяват като опасни поради своята крехкост и през 80-те години на миналия век са забранени от производство. За експлоатираните към момента на забраната вагони от този тип са дадени предписания за монтиране на допълнителни защитни елементи, които да гарантират тяхната безопасност до изтичане на експлоатационния им живот.

Два пъти е подавано напрежение в съборената контактна мрежа и така се е стигнало до волтови дъги, които е възможно да са причинили взрива, каза Първанов.

15 години наблюдаваме нередности по железния път. Така сме излагали на риск не само товари, влакове, а и хора, допълни той.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:42 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още