IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Обмисля се облекчаване на режима за рекламация на дефектни стоки

Забавените доставки са отговорност на куриера, потребителите трябва да търсят правата си, съветва Димитър Маргаритов

11:31 | 29.12.20 г.
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: pixabay.com</em></p>

Снимка: pixabay.com

Комисията за защита на потребителите (КЗП) смята да инициира законови промени през новата година, тъй като са получени многобройни жалби от потребители относно дефектни стоки, заяви пред БНТ председателят на Комисията Димитър Маргаритов.

Той даде пример със следния казус - при закупуване на телекомуникационно устройство с дефект месеци наред то седи при търговеца с опити за безуспешни ремонти, а потребителят се примирява с това, че е затворил определена сума пари за продукт, който не може да използва.

Председателят на КЗП е категоричен, че тази практика трябва да се преустанови и заяви, че се готвят законовите промени, без обаче те да противоречат на европейското законодателство. По думите му решения ще се търсят или в посока съкращаване на сроковете, или в опции, от които потребителят да има правото да избира.

Забавените доставки, особено когато са подаръци за празници на близки хора, защото това са фиксирани дати, са най-честите проблеми за потребителите около коледните празници, коментира още Маргаритов.

„Когато има забавяне, отговорността е на куриера“, посочи той и поясни, че обезщетение за забавените доставки дължат както търговците, така и куриерските фирми, но санкциите не компенсират пропуснатите ползи.

Маргаритов обясни, че когато се коментира онлайн пазаруване, потребителите трябва да защитават правото си на връщане на стоки, които са закупили, но не са харесали. Той съветва искането за връщане на определен продукт да стане в писмена форма като имейл, а не само да се говори по телефона с търговеца.

"Когато се позовава само на разговор, търговецът винаги може да се оправдае, че срокът за връщане е изтекъл и потребителят няма как да докаже, че не е прав", подчерта експертът и напомни, че 14-дневният срок за право на връщане започва да тече от получаването на стоката от потребителя.

Маргаритов коментира изключителния ръст в пазаруването в интернет като един от ефектите на пандемията, чийто отзвук ще продължи и след това. „Когато пазарът се модулира, винаги има такива, които се опитват да преминат разумната граница на закона и на морала“, отбеляза още той.

Според председателя на КЗП има „нови ниши, нови способи за пазаруване, нови продуктови групи стоки от голям интерес на потребителите“.

„И тук забелязахме и установихме, че отново има търговци, които се опитват да хитруват на дребно“, потвърди Маргаритов изводите от проверки на Комисията.

Сред нелоялните практики в електронните магазини той открои движението на цените далеч преди дадена кампания, например за черния петък или коледните празници.

Експертите от КЗП установили, че в някои случаи стоката изобщо не е била продавана на указаната преди промоцията уж по-висока цена. „Очевидно ставаше въпрос за измислени проценти на намаление и фалшиви промоции“, категоричен е той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:55 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още