Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Публикуваха промените в Закона за концесиите заради Летище „София“

Поправките би трябвало да разчистят пречките пред кандидатите за концесионери на столичния аеропорт

Публикуваха промените в Закона за концесиите заради Летище „София“

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Министерството на транспорта предложи дългоочакваните промени в Закона за концесиите, публикувани за обществено обсъждане на сайта strategy.bg. Поправките би трябвало да разчистят пречките пред кандидатите за концесионери на столичния аеропорт.

Очевидно държавата се разбърза с поправките, след като срокът за обществено обсъждане е от 14 дни, а не един месец, както е по закон. 

Още по темата

Предложенията за законови промени се очакваха заради някои притеснителни за кандидатите критерии в сегашния закон, което стана причина за отлагането на сроковете няколко пъти. На 1 февруари правителството обяви 3 април 2019 г. за краен срок за подаване на заявления и оферти за концесията на летище София. 

На този етап официално участие като кандидати са заявили най-голямата британска летищна група Manchester Airport Group (MAG) с партньора си в консорциума - китайския строителен гигант BCEG. Официален кандидат е и операторът на летището в Барселона – AENA aeropuertos, в партньорство с австралийския фонд First State, и индийската инфраструктурна компания GMR Group.

Според редица медии възможни кандидати за софийското летище са германският оператор Fraport, който участва в управлението на летищата във Варна и Бургас, и френският концерн ADP.

Така сега предложенията за промени са в посока, удовлетворяваща исканията на кандидатите.

Предвиждат се изменения в текстовете за безкрайната солидарна отговорност, обезщетенията при прекратяване на концесионния договор, начина на разрешаване на спорове между страните по концесионния договор. Последното предложение включва да може да се предвиди и решаването на спорове по договора от арбитражен съд.

Една от спънките е разписаното в Закона за концесиите изискване за отговорността – според сегашните текстове инвеститорите отговарят за всичко, дори не до размера на участието си. А практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.

"Действащият в момента текст предвижда, че независимо от създаването на определена правна форма, участващите в групата икономически оператори, както и едноличният собственик на капитала на проектното дружество, отговорят солидарно с проектното дружество", пише в мотивите към промените. "Постигането на пълно съответствие с директивата предполага отговорността на всеки икономически оператор да се определя спрямо ресурсите, които е предоставил при включването си в проектното дружество, както и концедентът да има правото и възможността да ограничи размера на тази отговорност по най-разумния за постигане на изискванията и целите на концесията начин, което се и съдържа в законопроекта", пише в проектодокумента.

Друг проблем е, че законът не предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в случай на форсмажорни обстоятелства, свързани с летището.

"Настоящият опит показва, че така формулирана разпоредбата е практически неприложима, защото не дава възможност да бъде съставена вярна математическа формула за изчисляване на обезщетението. Липсата на подобна възможност, освен че създава допълнителна несигурност в инвеститорите, предполага и спорове при евентуално прекратяване на концесионен договор. Също така подобни рискове обичайно се калкулират по съответния начин в проектите и водят до тяхното оскъпяване", пише в мотивите.

"Международната практика в тези случаи приема за най-добър вариант при предсрочното прекратяване на концесионния договор, когато е по причина, за която концесионерът отговаря, концедентът да дължи обезщетение в размер на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в обекта на концесията, съответстващи на непогасената част от привлечения капитал с неговата цена. Собственият капитал не следва да се възстановява, като евентуалната му загуба следва да се прилага и разбира като стимул от страна на концесионера за изпълнението на концесионния договор", посочва се още в мотивите.

Правителството очаква да получи близо 4 млрд. евро от 35-годишната концесия на столичното летище, в която се включва и първоначалната сума, която концесионерът трябва да плати - около 600 млн. лв.

По статията работиха: Евгения Маринова, редактор Надежда Бочева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

0
 
1
 
1
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Много хубаво

Още от Икономика и политика
Една машина за гласуване може да се ползва от 1200 избиратели в изборния ден