Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

С 50% се увеличават жалбите в КЗП за онлайн пазаруване през първото полугодие

Потребителите да бъдат особено внимателни при пазаруване през социалните мрежи, предупредиха експерти

С 50% се увеличават жалбите в КЗП за онлайн пазаруване през първото полугодие

Снимка: Pixabay

За първото полугодие на тази година има увеличение с около 50% на постъпилите и обработени жалби от търговия в интернет в Комисията за защита на потребителите (КЗП) спрямо същия период за миналата година. Това обяви Димитър Маргаритов, председател на комисията, на събитие, което всяка година събира представители на държавни органи, потребителски и търговски организации, за да обсъдят предизвикателствата пред потребители и търговци при онлайн пазаруване.

Още по темата

Негов организатор е Европейският потребителски център в България към Комисията за защита на потребителите и Министерството на икономиката.

„Търговията в интернет бележи ръст всяка година. Респективно в нашето ежедневие не е рядкост потребителите да станат жертва на нелоялни търговци, въпреки че стабилно нараства броя на потребителите, които знаят добре правата си и умеят да ги отстояват“, коментира Маргаритов, цитиран от пресцентъра на икономическото ведомство.

Председателят на КЗП е на мнение, че нормативната уредба реагира малко по-бавно на стремителното развитие на онлайн търговията, особено когато се отнася за продажбите в социалните мрежи. „Това прави подобни събития изключително полезни и навременни, защото е необходимо да има непрекъсната обмяна на добри практики и опит“, отбеляза Маргаритов.

Според Соня Спасова, директор на ЕПЦ България, потребителите, които имат проблеми при онлайн пазаруване, най-често търсят помощта на Центъра заради трудности да върнат поръчката или заради стока, която не са получили или е била забавена.

„Информационните кампании в страната, които организираме от ЕПЦ България, както и всекидневният диалог с потребители, търговци и институции по телефон, имейл, в социалните мрежи или на лични срещи имат за цел да популяризират не само потребителските права, но и задължения, както и добрите практики за тяхната защита“, напомни тя.

Богомил Николов, председател на Асоциация „Активни потребители“, призова потребителите да бъдат особено внимателни, когато пазаруват през социалните мрежи. „Ако отсреща стои друго физическо лице, то правата им да върнат стоката до 14 дни след покупката или да се възползват от двугодишния срок на гаранция, няма как да бъдат спазени“, потвърди Николов.

По думите на Жанет Найденова, председател на Българска е-комерс асоциация, тази година над 47% от онлайн потребителите пазаруват през интернет, като 88% от тях го правят от търговци в България, над 42% – от фирми в друга държава от ЕС, но има и малко над 1%, които не знаят къде точно се намира продавачът, което е притеснително.

Тя цитира проучване в БЕА, според което между 7 и 20% (в зависимост от типа продукти) от поръчаните пратки не се вземат от потребителите от офиса на куриера, при което не само губят фирмите, но и се хабят ненужно ресурси и движение на коли, което пък е „зелената“ страна на проблема.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Общата смъртност у нас остава висока, сочи доклад за здравето на нацията