Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

Младен Маркоски: A1 България залага на 5G, умни градове и собствено съдържание

Ребрандирането на Мтел в А1 бе осъществено с половината от заложения бюджет, твърди финансовият директор на телекома

Младен Маркоски: A1 България залага на 5G, умни градове и собствено съдържание

Младен Маркоски. Снимка: A1

В края на 2016 г. Младен Маркоски стана главен директор „Финанси“ в Мтел (вече А1), като пое поста от Милан Залетел.  Доскоро Младен Маркоски беше директор „Контролинг“ на клъстера „Хърватска и Македония“ в Telekom Austria Group, където отговаряше за бизнес планирането и рипортинга на операторите Vipnet и One.vip. Той е започнал кариерата си като одитор в KPMG Македония. В телекомуникационния бизнес е от 2002 година, когато става част от финансовия екип на T-Mobile Македония. През 2007 година се включва в екипа, създал Vip Operator в Македония (сега One.vip) като част от Telekom Austria Group и до 2014 година ръководи финансовия отдел на компанията.

След обявяването на сделката за закупуването на blizoo Македония от TAG до 2015 г. Младен е главен директор „Финанси“, вицепрезидент и член на Управителния съвет на новопридобитата компания. В тази си роля Младен е отговарял за цялостното финансово представяне на blizoo Македония.

Младен е завършил Факултета по икономика в университета „Св. Св. Кирил и Методий“ в Скопие, притежава магистърска степен по бизнес администрация от Cotrugli Business School и е преминал редица курсове за допълнителна квалификация по мениджмънт. С него говорим за финансовите резултати за второто тримесечие на А1 България, които бяха обявени преди ден, както и за 

Г-н Маркоски, започвате кариерата си като одитор в KPMG. Едва през 2002 г. влизате в телекомуникационния бизнес, ставайки част от финансовия екип на T-Mobile Македония. Как решихте да направите промяната и какво е чувството да работиш в тези толкова различни браншове?

Опитът като одитор е чудесна възможност за разширяване на познанията за бизнес моделите в различни индустрии. Все пак, решението не беше трудно за мен, защото винаги съм предпочитал да участвам пряко в бизнес решенията и да задавам фокуса на бъдещите възможности и рискове. Винаги съм се възхищавал на динамиката и непрекъснатите промени в телеком индустрията, което я и отличава. Това е вероятно основната причина да съм вече повече от 16 години в телекомуникациите.

Преди да дойдете в София, бяхте директор „Контролинг“ на клъстера „Хърватска и Македония“ в Telekom Austria Group, където сте отговаряли за бизнес планирането и рипортинга на операторите Vipnet и One.vip. След това сте отговарял и за цялостното финансово представяне на blizoo Македония. Какви са спецификите на тези пазари? Много по-различни ли са от българския пазар?

Мога да кажа, че всеки пазар има своите специфики – от пазарния потенциал свързан с абонатите и тяхната покупателна способност, до съответните регулаторни и данъчни особености. Ако трябва да посоча един конкретен пример от Хърватия, бих казал, че това е консолидацията на ТВ пазара. За разлика от България и Македония там няма много местни кабелни доставчици, което означава, че конкуренцията е честна и легална. Нивото на ТВ пиратство е много ниско.

В A1 България сте вече от над една година. Каква е равносметката Ви за този период?

Радвам се, че съм част от екипа, който успя да изведе А1 до стабилен ръст, след около десетгодишен спад на оборота и печалбите. Видими са резултатите от всички промени, които реализирахме: истински фокус върху клиентското преживяване, оптимизиране на процесите и инвестиране в служителите и в работната среда. Както знаете, наскоро осъществихме и своето ребрандиране от Мтел към А1 – един голям проект, с който всички тук се гордеем.

Свършената работа за толкова кратък период наистина е много, но винаги има накъде да се усъвършенстваме, за да предложим най-доброто за своите клиенти в дигиталната ера, в която живеем.

През второто тримесечие на годината приходите на А1 в България растат със 7 на сто. Печалбата също расте, макар и със забавени темпове  Каква е според Вас конкретната причина за това развитие – повече ефективност, съкращение на разходите, или? 

Ръстът на приходите на А1 се дължи основно на увеличението на приходите от фиксирани услуги и устройства. Приходите от фиксирани услуги нарастват с 11,4% до 25,3 млн. евро за периода. Основните причини за това са стабилния ръст при специализираните корпоративни решения, успешното предлагане на допълнителни услуги на настоящи клиенти и продължаващия ръст на приходите на собствените ТВ канали MAX Sport. 

Положителните резултати се дължат и на стабилизиране на приходите от мобилни услуги, които са близо до нивото от първото тримесечие на предходната година, независимо от негативния регулаторен ефект вследствие намаляването на цените на дребно за Европейския съюз. Причините за стабилизация на приходите в мобилния сегмент са повишената употреба на 4G мобилен интернет, водеща до по-големи продажби на мобилни услуги, както и ръст на дела на клиентите на договор. В допълнение, приходите от мобилни бизнес клиенти се повлияват положително от ръста в броя на абонатите. В частния сегмент приходите от мобилни услуги отчитат стабилно развитие. Продажбите на устройства нарастват с 2,8%.

Ръстът на приходите е важна част от нашия успех. Все пак оставаме силно фокусирани върху оптимизирането на разходите. Работим непрекъснато върху оптимизирането на процесите в търсене на по-добри резултати и синергии на местния пазар и в рамките на групата. 

Още по темата

Успяхме да приложим нова стратегия за продажби по различните канали, предоговорихме повечето от договорите за поддръжка и въведохме по-добър контрол върху субсидиите за мобилни устройства. От друга страна инвестирахме повече в нашите служители и продължаваме да подобряваме работната среда.

Според финансовия отчет на компанията майка през първото тримесечие на 2018 г. са отчетени отписвания в размер на 101,1 млн. евро заради ребрандирането преди всичко в България. Каква ще е точната сума, която компанията ще вложи в ребрандирането си в страната?

Бих искал да разделя отговора на две: 
- Първо, счетоводните методи, използвани при отписването на бранда Мтел са в съответствие с всички стандарти и регулации. Важно е да се разбере, че  това няма да повлияе върху паричния поток  и ще е без данъчен ефект в настоящата фискална година.
- Второ, осъществихме много успешно ребрандиране, не само от маркетингова, но и от финансова гледна точка. Ребрандирането приключи в планирания срок и бе осъществено с половината от заложения бюджет (целият бюджет бе около 100 млн. евро, б.ред). Ще използваме положителния опит от България и при останалите компании от А1 Group, които предстои да се ребрандират.

През първото тримесечие резултатите на групата са били негативно повлияни от постепенното премахване на роуминга на дребно в ЕС през последните две години. Как ще се отрази това на резултатите за тази година? Според финансовия доклад се очаква отрицателният роуминг ефект да коства около 1,0% до 1,5% от общата сума на EBIDTA за 2018 г. за цялата група. Как изглежда това съотношение за България?

Да, със сигурност регулацията имаше негативно влияние, но все пак трябва да се вземе предвид ефекта на засилено търсене: по-изгодните цени се отразяват положително на клиентите и това ги стимулира да ползват в по-голяма степен нашите услуги, когато пътуват извън България. Това се отнася и за хората от ЕС, които идват у нас – А1 е един от големите партньори на европейските роуминг оператори и предпочитан избор за много от чужденците, които посещават страната ни. Потреблението на мобилен интернет от чужди туристи в нашата мрежа се е повишило 7-8 пъти след премахването на роуминга, което е добра новина за нас.

Ще успеят ли ефективността на разходите и подобреният марж при продажбата на мобилните телефони да компенсират тези приходи от роуминга?

Пазарът не телекомуникациите е много динамичен – факторите, с които трябва да се съобразяваме непрекъснато се променят. Тук не става дума само за ефективност на разходите или подобрен марж. Ние се стремим постоянно да подобряваме своите услуги, да добавяме нови към тях, да даваме повече на своите клиенти и това ни се отплаща.

Знаете, че за последната година и половина стартирахме собствени телевизионни канали, дигитална платформа с облачни услуги, smart home решение за дома. С ребрандирането анонсирахме и някои услуги, които ще въведем за първи път на българския пазар – стрийминг платформа за музика и мобилни разплащания. Вярваме, че всичките тези иновативни услуги ще ни отличат от конкуренцията и ще генерират допълнителни приходи.

 Каква част от приходите ви в България се пада на чистото мобилно потребление, каква част – на телевизията и интернет? Как се развива корпоративният бизнес?

Приходите ни от мобилни услуги и продукти за 2017 г. възлизат на 337,4 млн. евро, което се равнява на ръст от 3,9% на годишна база. Още по-висок е ръстът при фиксирания сегмент – 7,6% до 93,8 милиона евро.

Корпоративният ни бизнес също върви нагоре, въпреки силната конкуренция в България, главно заради новите услуги, които предлагаме на клиентите и подобреното ни обслужване. Ето, наскоро презентирахме наше smart city решение в град Монтана, вече сме в преговори с няколко общини за реализацията му. Също така, вече предлагаме дигитални и облачни услуги за бизнеса – нещо, което вярваме, че ще се приеме добре на българския пазар. Работим много в областта на системната интеграция и големите инфраструктурни проекти. Нашата идея е да наложим А1 като най-големият доставчик на интегрирани ИТ решения, което ще отвори нов пазар и източник на приходи за компанията.

Както в Австрия, така и в страните от ЦИЕ конкурентната среда на мобилния пазар е много висока. Как предвиждате да се развие телекомуникационният бизнес в средносрочен план?

Вече споменах за динамиката на нашия бизнес, което ни кара винаги да мислим няколко хода напред. Посоките, в които вървим са наистина много, но аз ще очертая няколко от тях:

5G – А1 стана първият  телеком у нас, който представи  възможностите на бъдещата 5G технология, която ще промени изцяло света  на телекомуникациите. Вярвам, че  ще бъдем и първите у нас, които ще внедрим новата технология, когато има установен стандарт  за това.

Умните градове – нещо, в което ние в А1 вярваме, че ще променят живота на хората към по-добро и в същото време ще помогнат на общините да намалят своите разходи за осветление, сметосъбиране, системи за паркиране, контрол на въздуха и др.

Продължаваме да инвестираме и обогатяваме съдържанието на собствените ни спортни канали – излъчихме най-силния комерсиален турнир в света на волейбола – Лигата на нациите, в която участваха и българските национали. От август започваме да предаваме на живо едно от най-обичаните футболни първенства в света – Италианската Серия А, а наесен ще излъчваме всички срещи от УЕФА Шампионска лига, които ще се играят във вторник, включително и финалния двубой.

Освен спортните ни канали ще продължим да развиваме собствено съдържание – скоро планираме да навлезем и на пазара на музикален стрийминг със своя платформа, която се развива от A1 Group и América Móvil. Тя ще разполага с богато съдържание от над 30 милиона песни на всички световни изпълнители – от класическа до модерна музика. Клиентите на услугата ще имат възможност да слушат и всички стилове от българската музика.

Скоро портфолиото ни ще включва и платежни услуги като дигитален портфейл, чрез който потребителите ще могат да осъществяват парични трансфери помежду си, както и плащания онлайн и на POS терминал. A1 ще предостави за първи път у нас кредитна карта със своя бранд, която ще е лесно достъпна за клиентите на абонаментен план.

По статията работи: автор Бойчо Попов
Още по темата: Имената на бизнеса Am A1 A1 Group

Последни новини

Коментари (1)

0
 
1
 
1
преди 1 седмица
Много говори този господин, но малко каза, а и доста си противоречи. Няма нужда да ни пържите мозъците с 5G, 6H и т.н. Във фиксираните(жицата) и пакетни услуги е истината, като не трябва да се забравя, че пазарът е пренаситен. Иначе и на С3 да се прекръстите, старите ментелски похвати няма как да ги забравите.

Още от Имената на бизнеса
Юлиaн Софрониев: Вярвам, че ще направим успешно IPO на БФБ