IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Airbus рециклира почти нови самолети от европейските самолетни гробища

Огромният А380 би могъл въпреки четирите си двигателя да се окаже най-икономичният самолет в света, но авиокомпаниите трудно успяват да го напълнят с пътници

09:03 | 04.10.19 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Огромните гробища за самолети в пустините на САЩ са известни, но и в Европа има места, където се трупат машини, излезли от употреба, пише германското издание "Виртшафтсвохе". 
Машините обаче не биват изоставяни - европейският самолетостроител Airbus все по-често ги разглобява и рециклира. Това се случва край френския град Тарб в подножието на Пиринеите. 

Много от самолетите, които Airbus спира от движение в Европа, са учудващо нови - някои машини А340 са били в движение едва десетина години, макар по-обичайно е на сметището да се окажат самолети с 30 години служба. В Тарб сега се намират и три огромни джъмбоджета А380, от които са се отказали Сингапурските авиолинии. Очаква се да пристигнат и още, а първите вече са демонтирани. 

На пръв поглед изхвърлянето на толкова нови машини изглежда безсмислено от икономическа и екологична гледна точка. То обаче е оправдано поне от екосъображения. Обемът въглеродни емисии, който се отделя при производството на един самолет, е изключително малък спрямо емисиите при експлоатацията му. Поради това си заслужава дори наистина нови машини да бъдат заменяни с по-леки и икономични. Моделът А340 например се задвижва от четири двигателя и поради това има нужда от значително повече керосин, отколкото А330 с приблизително същата големина.

Още по-икономични са самолетите от ново поколение от композитни материали като А350 или Boeing 787. 

Огромният А380 би могъл въпреки четирите си двигателя да се окаже най-икономичният самолет в света, но авиокомпаниите трудно успяват да го напълнят с пътници. Поради тази причини гигантите често пътуват със запълнени едва две трети от капацитета. Това налага на авиокомпаниите все по-често да заменят модела с по-малки машини, а преоборудване на самолет А380 за нуждите на друга компания е изключително скъпо и нерентабилно. 

През 2007 г. Airbus започна експериментален проект в Тарб за рециклиране на самолетите, вместо те да бъдат изоставяни в пустините. Междувременно съвместното дружество Tarmac Aerosave, от което самолетостроителят държи една трета, вече управлява три подобни комплекса - от 2013 г. край източноиспанския град Теруел и от 2017 г. край френския Тулуза. 

Компанията Тармак вече е рециклирала над 100 самолета. До 90 процента от материалите могат да се използват повторно, съобщава Airbus. Много от частите, най-вече двигателите, се пускат като резервни части на вторичния пазар. Други биват претопявани. Най-вече алуминият от самолетите е ценен материал, чието производство изисква големи количества енергия, да не говорим за километрите кабели. 

Германската Lufthansa използва необичаен подход към рециклирането - части от самолет А340 напуснаха Теруел под формата на холни масички, скулптури и стенни часовници.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:55 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

4
rate up comment 3 rate down comment 1
Бидонойл
преди 4 години
Самолетите се проектират така, че при добра поддръжка да могат да летят минимум 30 години. Но по тази логика, по-добре да почнат да ги правят както новите автомобили - малко след изтичане на гаранцията почват да сдават багажа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 0
khao
преди 4 години
в статията не лошо е описано защо се случва така ... и поне на мен ми звучи логично
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 1
Achtung
преди 4 години
Това не е лего, всяка промяна по оригиналната конструкция има нужда от скъпо и продължително сертифициране, да не говорим какво се получи от една модифицирана машина като Боинг 737 макс.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 6
Бидонойл
преди 4 години
Много е жалко толкова голяма и сложна машина да се изхвърля само след 10 години употреба. Не съм специалист, но би трябвало да има начини за реконструкция - смяна на някои части с по-леки композитни материали, замяна на двигателите с по-икономични...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още