Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Пътят на стартъпите – от иновациите в семейството до пазара

Моделът на развитие при компаниите е различен, но всички започват от предизвикателството да правят нещо ново, което обществото да оцени

Пътят на стартъпите – от иновациите в семейството до пазара

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Как се създава стартъп, как от идеята за промяна започва бизнес, къде има финансиране, как се създава и управлява екип, какви са предизвикателствата? Отговори на тези въпроси търсеха успешни предприемачи, които виждат промяната в полза на обществото, в рамките на втория панел на второто издание „Предприемачи на бъдещето“ на Клуб Инвестор.

Да имаш идея

„Търсихме като клиенти, решихме да живеем здравословно, проучихме пазара и в страната и чужбина и създадохме нашия продукт“, заяви от сцената Гергана Станчева, съосновател на LAM’ON, както и основател на Rikoandthehuman.

За създателя на Bioseek Росен Генчев преминаването от технологична компания до бизнес продукт е било много труден път, „но вече сме в продуктовата фаза“. Компанията му е активна в областта на биотехнологиите.

Още по темата


„Личният мотив да се сгодя ме провокира да развия бизнеса. Пазарът нямаше информация за годежните пръстени“, разкри от своя страна Николай Пирянков, изпълнителен директор на  бижутерийния стартъп Taylor & Hart, за когото притежаването на диаманти трябва да мине през личната история.

Провокацията за Ангел Георгиев, основател и изпълнителен директор на Sappience, е фактът, че клиентите търсят иновациите. „Системите бяха далеч от иновациите и бизнес процесите, а ние искахме нещата да се случват. Така стигнахме до идеята да развиваме приложения. Трябваше да намерим платформа, за да това реализирахме идеята си“, сподели той.
Още по темата


При Георги Камов, създател на Red Paper Plane, стартъпът тръгва заради лична история - сина му. „Превърнахме предизвикателството в развитие. От избор на меню, в което трябваше да се прояви много творчество, вече имаме 60-70 мисии, сред които автомобилен дизайнер, мисия за учебна среда. Стигнахме до там, че имаме 200 учители - последователи и 1500 деца. Те се увличат и така се подготвят за живота, като се занимават със смислени неща извън уроците в домашна среда“, разкри пътя на стартъпа, който има мисия в образованието на децата, Камов.

Без финансиране не може

„Финансирахме се от приятели, които инвестираха в нашата идея. В сфера като образованието нямаше аналог в България за директно базирано обучение. Не знаехме на кой пазар сме, коя ни е конкуренцията, но знаехме, че пазарът има нужда от нас. Ние сме малък екип, работим с постоянни клиенти, но ще търсим бизнес ангел, който да вложи в нас енергия, усилия и средства, след като повярва в идеята ни“, посочи Георги Камов.

„Важно е да намериш инвеститор, но когато вече си постигнал успехи“, смята и Николай Пирянков.

Признанието

Според Ангел Георгиев, основател и изпълнителен директор на Sappience, събирането на екип и финансирането са най-важното условие, за да се изпълни бизнеспланът.


„Много труден процес е делигирането - да даваш свобода за приноса на новите хора в екипа, но най-важно е в най-ранния етап на развитието на фирмата е с кого тръгваш, с кого действаш. Вече сме в икономиката на преживяванията, което означава да даваш на хората по-висока добавена стойност, но ако трябваше да правим цифри, нямаше да сме в сферата на образованието. Но когато учители и родители споделят, че децата искат да се занимават само с „мисии“ - това удовлетворение не може да бъде заменено с нищо друго“, категоричен е Георги Камов.

Николай Пирянков смята, че преживяванията са много важни за клиентите - да имат спомени от момента, в който си подаряват годежните пръстени например. За това обаче отговорности има и от фирмата, защото е свързано и с морални виждания. „Затова им даваме гаранции откъде идват диамантите“, информира той.

Ролята на екипа

По думите на Ангел Георгиев цената на новото назначение е да откриваш и развиваш таланти.

За Гергана Станчева предизвикателството е било да се намери човек, който да разбира от полимери, но и да има виждане за иновации. „Ние активно го търсихме, защото, за съжаление, предприемачеството невинаги е свързано с науката“, смята тя.

Защо станах предприемач?

Различни са мотивите на успелите предприемачи, но всички са обединени от идеята, че правят нещо ново.

„Не се спуснах съзнателно, но исках този продукт да го има – това е повече грижа за света около нас“, коментира Гергана Станчева.

За Росен Генчев всичко започнало от примера и модела на подражание. „Но хубаво е да пробваш, да им дух на съревнование, да се докажеш“, убеден е той.

„В моя случай няма друг вариант, за мен трябва да има промени в началната възраст на децата - трябва да се състезават, да има различни модели, за да решим различни проблеми“, разкри мотивацията си да развива „мисиите“ си Георги Камов, защото това е „задължително заради тези, които идват след нас“.

По статията работиха: автор Петя Стоянова, редактор Бойчо Попов

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от