Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Обучение

Обучение във финансова грамотност ще променя живота на гимназисти

JA Bulgaria и МетЛайф България дадоха начало на проекта LifeChanger с практическа насоченост във финансите

Обучение във финансова грамотност ще променя живота на гимназисти

Снимка: Джуниър Ачийвмънт

След броени дни започват часовете по "Разумни финанси" – инициатива на Джуниър Ачийвмънт България (JA Bulgaria) и МетЛайф България, която за четвърта година ще привлече гимназисти, за да повиши финансовата им грамотност и да им предаде практически умения.

„Тази година програмата включва 18 училища от цялата страна, в която ще участват 20 класа. За четвърти път в симбиоза между преподаватели, ученици и доброволци ще се проведе обучение с практическа насоченост във финансите, което включва много различни теми, различни от часовете в училище“, съобщи Вера Петканчин, оперативен директор на JA Bulgaria.

„Ще развиете богат набор от знания и умения, които ще са важни за вас в бъдеще. В края на годината ще се убедите, че притежавате и практически опит, който можете да приложите“, обърна се тя към учениците, които присъстваха на събитието, което даде начало на тазгодишния проект.

На гимназистите беше представен и информационния филм за проекта през 2016/2017 г.

„Проучването на JA Bulgaria за финансовата уязвимост на българските домакинства показва колко много трябва да се направи, за да стане проектът устойчив. Очаква ви много приятно преживяване тази година“, посочи Вера Петканчин.

От изследване на JA става ясно, че 84% от българите не ползват онлайн банкиране, а това означава, че тези хора са зависими от опашката в банковия офис, от банкера, който трябва да им обясни качествата на продукта, 25% от българите се оказват неподготвени да се справят с финансови предизвикателства, 64% не спестяват и не могат да посрещнат разходите си. Тези данни обяви Венцислав Арнаудов, директор „Човешки ресурси“ в Метлайф България.

„Работим с JA, които имат опит и провеждат различни програми в съгласуване с институциите. Проектът е от три години и придобихме опит за замерване на финансовата грамотност. Искаме да влезете в семействата си със знания, да правите планове заедно с родителите си, които пряко ще повлияят на живота ви“, каза той на учениците и коментира, че само така те могат да са неуязвими и независими.

Доброволците на МетЛайф ще разискват с гимназистите десет теми в рамките на десет часа. В началото и в края на занятията учениците ще правят тест, за да се прецени какво са научили по време на обучението.

"Какво е дебит и кредит, какви банкови сметки има, каква е разликата между дебитна и кредитна карта, за какво са различните застраховки, как се прави бюджет на домакинството, как трябва да се управляват правилно финансовите средства, как се прави бюджет за лятната почивка заедно с родителите. Това са само част от темите на обучението, което през юни завършва с лагер и национално състезание на учениците от цялата страна, където те демонстрират какви са практическите им знания“, информира Джеймс Йоловски, мениджър Програми за финансова грамотност на JA Bulgaria.

Валентин Заяков, доброволец по проекта за 2016/2017, както и за новото издание 2017/2018 г., напомни, че идеята на инициативата е „как да споделим знания и опит при управление на финансите си, за да не допускате нашите грешки“.

Моника, ученичка от 95 СОУ, е на мнение, че най-важното в това обучение е, че се работи в екип, което учи на разбирателство. „Това е много важно, ако искаш да управляваш в бъдеще фирма“, посочи ученичката.

За Investor.bg Венцислав Арнаудов уточни, че инициативата за обучение за гимназисти, чиято цел е да се повиши финансовата им грамотност с придобиване на практически умения, е на MetLife Foundation, като на локално ниво проектът в България се осъществява с JA Bulgaria.

„Това партньорство е осигурено с глобален  договор с JA като международна неправителствена организация и фондацията. С институциите и училищата искаме да стигнем до учениците, а чрез тях и до семействата им. Работим по-скоро в общностите, отколкото единствено и само в училището. Учениците се тези, които учим, но знанията са тези, които искаме да достигнат до по-голям кръг от хора“, посочи целите на проекта той.

Арнаудов добави, че през последното издание на LifeChanger са минали над 500 ученици, като за трите издания те са близо хиляда, както и че за целите на обучението е много важна обратната връзка с учениците за това какво са научили.

„За нас обратната връзка е много важна, тя е в начина, по който те са усетили как програмата им помага", заяви директорът от МетЛайф и обясни, че при следващите издания на проекта винаги се взема предвид какво са казали учениците, за да го използват при замерването на техните познания в началото и в края на проекта.

„През миналата година имаше ръст над 30% в резултатите на финалния тест и това е обективната разлика в начина, по който те влизат в програмата и онова, което тя им дава“, потвърди Арнаудов.

По думите му фокусът на програмата за обучение на ученици се определя след проучване на пазара и за пример даде получената информация от изследване за уязвимостта на домакинствата в България.

„При протичане на проекта вече разполагаме с инструмент, който едновременно да информира за определени бизнес решения, но в същото време да ни посочва какво да направим, така че да компенсираме липси в учебните програми“, твърди Венцислав Арнаудов.

По статията работиха: автор Петя Стоянова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Коментари ()


Още от Обучение
Красимир Вълчев: Бюджетът дава допълнително пари за професионалното образование