IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Социалното предприятие "БДЖ Пътнически превози"

Данъкоплатците плащат над 190 млн. лв. годишно директно за работата му, посочва Светла Костадинова от ИПИ

16:52 | 17.01.15 г. 16
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Социалното предприятие "БДЖ Пътнически превози"

Пътническите железници се очаква да имат като основна дейност возенето. Логично. „БДЖ Пътнически превози" обаче има друга основна дейност – създаване на заетост и социално подпомагане под формата на некачествен, нередовен и евтин транспорт. Не много логично. Всъщност, това е проблемът, когато става въпрос за ефективност, качество и държавни субсидии за БДЖ. Това се казва в анализ на икономиста Светла Костадинова от Института за пазарна икономика (ИПИ). 

Анализаторът обобщава данните на статистиката, БДЖ и на финансовото министерство за сектора. Според тях около 5% от превозените пътници със сухопътен транспорт са ползвали „БДЖ Пътнически превози". Средно за последните 4 години това прави по около 26 млн. пътници за БДЖ годишно и над 500 млн. превозени хора от автобусен транспорт годишно.

Данъкоплатците плащат над 190 млн.лв. годишно директно за работата на „БДЖ Пътнически превози", независимо дали го ползват или не. Конкретно, за 2013 г. субсидията от бюджета (за обществената услуга и капиталови инвестиции) е в размер на 175 млн.лв., за 2014 г. беше предвидена да е 189 млн. лв., а за 2015 г. беше планирана да е 140 млн. лв., но вече има решение за увеличението и до 180 млн. лв.

Средната цена на човек от населението, за да работи „БДЖ Пътнически превози", е 38,5 лв. годишно за 2013 г., 38,3 лв. за 2014 г. и 40,5 лв. за 2015 г. Около 70% от приходите на „БДЖ Пътнически превози" са формират от бюджетната субсидия и само около 30% са от превоз на пътници и продажба на активи. Заетите в компанията са средно около 6 000 души, като не се наблюдава промяна в последните години.

Цифрите са достатъчни, за да можем да коментираме двата основни аргумента в полза на запазване на сегашното състояние.

Твърди се, че без „БДЖ Пътнически превози" редица хора ще останат без превоз – със сигурност ще има места, за които това ще е неудобство първоначално, но освен жп транспорта има и друг, който дори и да се субсидира изцяло от държавата, пак ще излезе по-евтино.

Твърди се, че без „БДЖ Пътнически превози" редица хора ще останат без работа – този аргумент е важен най-вече за самите работещи и семействата им, но не и за данъкоплатците. Проблемът е, че работещите в БДЖ са добре организирани, медиите често са невежи, политиците са страхливи и пресметливи, докато данъкоплатците не се организират лесно.

Общи насоки за реформа

Спиране веднага на най-неефективните влакове – по различни данни има над 150 влака, които се движат с под средно 30 пътници – който каквито и истории да разказва, ясно е, че това не може да продължава. Това ощетява и тези дестинации, за които има голям интерес, а „БДЖ Пътнически превози” не успява да отговори на него.

Оценка на алтернативи на жп транспорта на общинско ниво – в рамките на 2 месеца всяка община може да представи оценка за необходимото заместване на неефективни влакове (вече спрени или с план за спиране) с алтернативен транспорт като посочи и разходите, необходими за заместване.

Оптимизация веднага на „БДЖ Пътнически превози" – това обаче ще стане трудно, защото има подписан колективен трудов договор и освобождаването на заети или е невъзможно, или е много скъпо.

Продажба на активи, оценени като ненужни – по изказвания на представители на „БДЖ Пътнически превози" такива има много и този процес не трябва да се отлага.

Това е планът само за първата година. Дългосрочно трябва да се мисли за промяна в начина на държавна помощ за получаване на транспортни услуги – само за хората с ниски доходи, под формата на ваучер, който може да се ползва за всякакъв вид транспорт и отваряне на пътническите жп превози за конкуренция от частни превозвачи.

Какъв е шансът да има реални промени? Според Светла Костадинова близо до нулата, защото българските политици по принцип не харесват да правят структурни промени – нямат смелост, нито знание, нито слушат.

Те не правят дори и спешните реформи – дори и когато няма как да се отлага, пак нямат смелост. Ако не можеше да се отлага, вече щеше да има някаква качествена промяна в здравеопазването, правораздаването, пенсионната система и енергетиката

Българските политици никога не се обръщат назад – те не се интересуват какво е станало, след като са решили нещо или не са взели решение, пък дори и то да е пагубно.

Затова затегнете коланите, защото ще трябва да напълните бюджета с минимум 190 млн. лв. за превоза на 5% от пътниците у нас. Но де да беше само това нелогичното в бюджета, коментира икономистът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 26 rate down comment 8
aldy
преди 9 години
Точно такива бръщолевения на служители на НПО-тата, които по-скоро са свидетелство за антинародна и подривна дейност, потвърждават правотата на Щатите да регистрират всякакви такива "неправителствени олганизации" като чуждестранни агенти. Да ги знаят всички с каква цел тъй напористо се натискат да присъстват в обществения ни и икономически живот.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 29 rate down comment 22
kane
преди 9 години
Държавата съществува за да компенсира и регулира т.н. "свободен пазара"/какъвто реално не може да съществува/Държавата не е фирма и не трябва да се управлява като такаваТова че БДЖ е на загуба е ок и държавата трябва да го поддържа изкуствено с цената на високи данъци в/у най-високите доходи!90% от българите страдат, заради ниските данъчни приходи в следствие плоския данъкТезата че видите ли ако данъците са много ниски и плоски събираемостта ще се увеличи е ДОЛНА ФАШИСТКА ЛЪЖА и не работи и никога не е работело, това е пошло, долно и защитава само най-най-богатите в едно общество. и е учудваща простотията и търпението на 90%+ ощетени от този фашистки моделВ следствеи на този модел "няма пари за нищо", защото държавата защитава само най-богатата си част от обществото или иначе го наричаме фашизъм
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 40 rate down comment 17
крас
преди 9 години
СВЕТЛЕТО КОСТАДИНОВА е един завършен продукт на либералната икономика и начин на мислене. Какво Светленце са тези 190 мил лв.пред 4-те млрд. лв които платихме за грабежа на банковата система?! КОЙ ЩЕ ВЪРНЕ НА БЪЛГАРСКИЯ ДАНЪКОПЛАТЕЦ ТЕЗИ ИЗТОЧЕНИ ОТ СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ЧАСТНИТЕ БАНКИ ПАРИ ?!Проблема Светулчице не е в това че има губещи линии, които ХОЛДИНГА БДЖ безпроблемно може да компенсира Ако не ти ражда главата какво ще се случи с тези райони в които се ползва този транспорт мога да ти подскажа - ЩЕ СЕ ОБЕЗЛЮДЯТ!Въпроса СВЕТУЛЧИЦЕ е защо се ползва АВТОБУСНИЯ , а не ЖП транспорта? Виж СВЕТУЛЧИЦЕ каква е цената на БИЛЕТЧЕТО на единия и на другия вид транспорт! Отговори си на въпроса защо цената на ТОКА, който ползва БДЖ е толкова висока!Ако и това не знаеш ще ти подскажа, че плащаме за някакви 10 хил. Мв. РАЗПОЛАГАЕМИ МОЩНОСТИ , а реално ПОТРЕБЯВАМЕ САМО 4 хил. Мв.!!!ДОКОГА ЩЕ ПОДДЪРЖАМЕ ТАЗИ ФИНАНСОВА ПИРАМИДА НАРЕЧЕНА ЕНЕРГЕТИКА?! ДОКОГА СВЕТЛЕНЦЕ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 39 rate down comment 8
alexx
преди 9 години
ПП От ИПИ няма да чуете нищо и за субсидиите за фотоволтаиците, които генерират дефицит в НЕК от половин милиард на година.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 39 rate down comment 13
alexx
преди 9 години
Предлагам алтернативна реформа:Ограничаване на автобусните превози по направленията, където вървят влакове. Завишаване контрола върху автобусните превозвачи, които карат опасни кошници. Тези мерки са в съзвучие с целите на Европейския съюз за насърчаване на железопътния транспорт като по-екологичен, но няма да ги чуете от ИПИ, нито от политиците. Публична тайна е, че някои автобусни превозвачи са собственост на политици.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още