IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Г. Василева: Дигиталните комуникации са важна част от езика на всеки маркетолог

Маркетингът в България е доста млад, а пазарът все още е малък, смята директорът на London School of PR в България

15:59 | 12.10.10 г. 1
Автор - снимка
Създател
Г. Василева: Дигиталните комуникации са важна част от езика на всеки маркетолог
Гергана Василева е Управляващ партньор на United Partners, завършила е Маркетинг, Мениджмънт и Международна икономика в Университета за национално и световно стопанство. Има множество специализации по PR и комуникации в Лондон, Ню Йорк, Чикаго, Париж, Виена и NLP от University of California Santa Cruz.

Гергана е пълноправен член на Асоциацията за коучинг във Великобритания. Тя е активен член на IPRA (Международната PR асоциация) и е била член на борда. От юни 2005 Гергана е Директор на London School of PR в България.

- Госпожо Василева, организирате вече седми курс за пиар и управление на репутацията. Какво е търсенето на подобен род обучения и колко често организирате такива курсове?

Първият курс на LSPR в България беше през октомври 2005. Понякога организираме по два курса в година, но опитът показва, че хората имат по-голямо желание да учат на есен. Това е навик още от училище – след лятото е време за учене.

Разликата между LSPR и другите курсове в България е в качеството на поднасяната информация, учебни материали, казуси и обновяването им. Всичко, което получаваме е създавано от водещи специалисти в Лондон и се обновява с всеки следващ курс. Програмата вече е тествана във Великобритания и е одобрена от водещи сертификационни институти в света. Дипломата, която получават завършилите курса в България е същата, която биха получили ако завършат в Лондон.

- Какви хора взимат участие в курсовете, организирани от вас – по-скоро такива, които имат опит, или такива, които тепърва се сблъскват с предизвикателствата на пиар индустрията?

Много по-често са хора, вече придобили опит в сферата на PR, но има и такива, които са все още студенти. По правило, това е програма за специалисти в сферата на маркетинга, комуникациите и PR или такива, които вече имат едно образование и имат желание да имат втора квалификация.

Казусите, които се разглеждат са изцяло практически и преподавателите са хора от реалния бизнес, което е основната разлика между нашия курс и другите предлагани на пазара. Сред преподавателите са Ирена Комитова, която има изключително богат опит на ръководни позиции в компании като Oriflame, Allianz Bulgaria Holding, Kamor Auto, Светлана Ставрева от централата на IBM за Европа; Дария Манева, Директор Комуникации в Е.ОН, Людмил Каравасилев, Мениджър “Връзки с обществеността и спонсорство” на ОББ, Любов Костова от British Council и много други… Някои от модулите се водят лично от директора на училището в Лондон – Джон Далтън.

- Къде попада интернет в съвременните PR стратегии?

Интернет има много важна роля, но винаги се разглежда във връзка с цялостната стратегия. Наскоро си говорихме с мой приятел, който се занимава с HR и стана въпрос за фирма, която иска да привлече висококвалифицирани кадри, но същевременно дейността й е строго конфиденциална, макар и много доходоносна.

Можете да се досетите, че такива фирми не пускат по 5 пресбюлетина на ден, но те също имат ПР стратегии и то изключително таргетирани. Не само компаниите в сферата на бързооборотните стоки имат ПР отдели и се грижат за репутацията си.

Как се развива секторът на пиар услугите в България – следваме ли пътя на западните държави или имаме изцяло наш модел на развитие?

Съвсем наското давах интервю за един блог в Германия и имаше подобен въпрос. Не си спомням да съм виждала билборд на пластичен хирург където и да е по света. Единственото подобно нещо е една табела „Botox on the beach”, на която се смях на Venice Beach в LA.

Преди години не съм и предполагала, че когато кажа, че се занимавам с PR, някой ще ме попита за коя поп-фолк звезда работя.

Но не трябва да забравяме, че различните сфери имат различен начин на комуникация и е едно да работите за компания в сферата на финансите, съвсем друго за бързооборотни стоки. Ако фирмата, за която работите, е листвана на фондовата борса има строги правила как се разпространява информация и ако не ги следвате много бързо ще се приключи с кариерата ви и то на много висока цена.

- Какви проблеми, характерни за българските маркетолози, наблюдават чуждестранните ви лектори?

Бизнесът като цяло в България в все още млад. Традициите са нови и съзряването в начален стадий. Аз самата съм маркетолог по образование. Завършила съм Маркетинг и Мениджмънт в УНСС и все още си спомням как с някои от състудентите ми превеждахме учебниците на Котлър като част от курсовите си работи, защото бяхме завършили английски гимназии.

После, когато започнах да се занимавам с PR беше същото. Преди 8 години все още ми беше трудно да обясня какво е PR. А днес главните героини в българските сериали са ПР-и...

Много често българските маркетолози съвместяват повече сфери на дейност и ангажименти, което се дължи и на размера на пазара и бизнеса.

- Развитието на дигиталните технологии промени значително начините на общуване като цяло. Как се отразява това на пиар бизнеса?

Това е нов начин на общуване и нов език. И за всеки маркетолог е важно да го научи и говори добре. Но аз не съм привърженик на абсолютизирането. Има голямо значение с коя целева група искате да общувате и какви канали на комуникация ще изберете. Аз самата познавам доста хора, които оперират с много пари и единствено секретарките им пишат имейлите им, докато те ходят на обяди и вечери и сключват сделки.

Затова и темата на новия ни курс е ПР и Управление на репутацията, а не социални медии. Най-голямата ценност за всяка компания или личност е репутацията. И управлението и е комплекс от много аспекти, които ние подробно разглеждаме в курса.

Различават ли се качествата, които един пиар специалист трябва да притежава в зависимост от сферата, в която работи? Кое е най-универсалното качество, което е основно за този тип работа?

Преди всичко се различава езика на който говорят хората в различните сфери. За всеки ПР специалист е много важно да е комуникативен, активен, балансиран, да има личен подход към хората... Това е професия, свързана с общуване с много хора и много стрес. Работата е денонощна, защото медиите не спят...

- Традиционно, в България маркетинговите услуги са по-търсени в частния сектор. Предвиждате ли обучения, насочени към държавните институции и хората, които трябва да представят тяхната дейност пред обществото?

Вече сме имали студенти от държавните институции. Вярно е, че има специфика в начина, по който работят държавните структури. В курса на LSPR има много модули, които са полезни и за тях. Модула Корпоративна социална отговорност и Стейкхолдър мениджмънт примерно разглежда точно взаимната връзка между частните компании, институциите и нуждите на обществото.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:24 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
jamiemirror
преди 13 години
Вярно ли е че LSPR има международно присъствие само в развиващи се страни?http://***.pr-school-london.com/index.php?page=lspr-worldwideЧе и опрерира чрез франчайз :) Какъвто е и случаят:http://***.pr-school-london.com/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=7&cntnt01returnid=15Other LSPR franchaisees running forthcoming LSPR programmes include: ......- Bulgaria (in association with United Partners)Интересно е че линка за България не работи:http://***.pr-school-london.com/index.php?page=linksUnited Partners - lspr-bg.comВсъщност lspr-bg.com изобщо регистриран домейн ли е?За мен дотук е достатъчно, а за вас? :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още