Българският пазар на търговски площи е едно от изключенията от тенденцията на всеобща стабилизация на наемите в най-горния сегмент на повечето локации в Европа, сочи нов доклад.
Въпреки че е трудно да се правят генерални изводи за пазара в момента, наемите на повечето от най-престижните търговски улици в Европа са относително стабилни, се казва в доклад на консултантската компания King Sturge, предоставен на Investor.bg от българския офис на компанията.
По-голямата част от близо 50 европейски пазара, включени в проучването, отчитат процеси на стабилизация или повишение в наемите на търговските площи.
Въпреки това има и някои изключения. Спадовете в България, както и в Ирландия, Хърватска, Сърбия, Унгария и балтийските страни продължават.
Свободно падане или равновесна точка?
По данни на компанията наемите в най-горния сегмент на търговските площи у нас за 2010 г. са средно 960 евро на кв. м на година, като негативният тренд продължава. За сравнение миналата година те са били 1050 евро, спрямо 1200 евро за 2008 г. и 1450 евро на кв. м за 2007 г.
Компанията сравнява данните за най-скъпите търговски улици на съответните пазари, като за София това е бул. „Витоша“.
Подобна е информацията и на консултантската компания Cushman & Wakefield, която всяка година публикува класация на най-скъпите търговски улици в света. Според нея през 2005 г. Витошка беше 22-рата най-скъпа улица в света. Оттогава обаче тя губи позиции, като през 2006 г. падна до 28-мо място, до 32-ро през 2007 г., 35-то през 2008 г. и до 53-то място миналата година.
За сравнение, наемите на един от най-стабилните пазари в Европа, какъвто е този във Виена, не са отчели каквото и да било понижение през последните три години, а в разгара на кризата през 2008 г. те са регистрирали ръст, става ясно от доклада на King Sturge. Наемните нива на една от най-известните търговски улици в австрийската столица „Кертнерщрасе“ в момента са средно 2400 евро на кв. м на година.
От компанията оценяват, че спадът у нас и на другите пазари, които все още отчитат понижение, всъщност представлява корекция на наемите към по-стабилни нива.
Вместо началото на етап на свободно падане, ние виждаме това по-скоро като корекция, при която прекалено агресивните наеми сега намират своята равновесна точка, казват авторите на доклада.
Дългосрочен потенциал
От компанията отбелязват, че регионът на Централна и Източна Европа (ЦИЕ), заедно с България, отново започва да се обособява като дестинацията с най-висок ръст в областта на търговията в Европа.
По-малко развитите страни като Румъния, България и балтийските държави се предполага, че ще отчетат ръст на търговията на дребно от над 60% през следващото десетилетие. За по-големите пазари като Полша, Чехия и Унгария очакваното повишение е над 40%.
Този ръст обаче ще бъде силно зависим от конкретните региони, като за някои страни различията ще бъдат изключително големи. В това отношение като пример е посочена България, където очакваният ръст в търговията за София вероятно ще бъде два пъти по-висок от този в някои регионални градове.
Въпреки сътресенията на пазара в ЦИЕ през последните няколко години това отклонение от ръста се оказа, че е по-скоро временно, отколкото трайно явление, коментират от компанията.


Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
преди 15 години Имам чувство,че някои търговци които имат магазини в "молове", не знаят или нямат усещането кога да закрият един губещ магазин.За някои това е болезнено, не с оглед че губят пари, а че това е въпрос на престиж (какво ще кажат хората)?! Но то си е за тяхна сметка,а те са на дъното. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 15 години Търговците не трябва да се примиряват с намаляването на наемите в "моловете ",а да бягат бързо..да освобождават магазините.Иначе ги чака неизбежен фалит.Който има магазин там,знае за какво говоря. отговор Сигнализирай за неуместен коментар