IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Л. льо Пишу: Процесът на събиране на кредити в просрочие стана много гъвкав

Не се очаква сериозно изменение на лихвите в краткосрочен план, смята новият изп. директор на БНП Париба Лични Финанси, България

15:55 | 14.10.09 г.
Луик льо Пишу. Снимка: Личен архив
Луик льо Пишу. Снимка: Личен архив

От това лято Луик льо Пишу е изпълнителен директор на небанковата кредитна институция БНП Париба Лични Финанси, България, която предлага финансовите продукти JetCredit, JetCash и JetCredit Plus. 

Преди да се присъедини към българския екип на БНП Париба Лични Финанси, Льо Пишу е бил регионален директор на BNP Paribas Personal Finance за Централна Европа, базиран в Прага. В периода 2004-2008 г. създава и развива алжирския офис на компанията.

Попитахме го за първите му впечатления от българския пазар, както и за прогнозите му за развитието на кредитните условия у нас.

- Г-н Пишу, застанахте начело на БНП Париба Лични Финанси това лято. Какви са първите Ви впечатления за състоянието на кредитния пазар у нас като цяло и в сектора на небанковото потребителско кредитиране в частност?

Първите ми впечатления са, че България е зрял пазар, тъй като има много конкуренти с добри професионалисти и експерти в екипите си. Също така се предлагат много продукти и възможности за клиентите. Друго доказателство за зрелостта на българския пазар е фактът, че потребителите са запознати с финансовите продукти, които използват.

- По какъв начин се отразява икономическото забавяне на бизнеса на компанията в България? Бихте ли уточнили дали нараства делът на лошите кредити и в какви граници се движи той?

Спадът в икономиката засегна нашия сектор по няколко начина: от една страна, имаме повишаване на цената на финансирането, а от друга, намаляване на потреблението и на обема на кредитиране. Секторът почувства и увеличаването на забавените плащания по кредитите. Това се дължи основно на нарастването на безработицата, предизвикано от кризата.

В сравнение с 2008 г. нивото на лошите кредити се повиши. Имаме сведения, че някои клиенти изпитват трудности при изплащането на заемите си. Това важи най-вече за тези, които са загубили работата си. Разбира се, ние се стремим да улесним нашите клиенти и да им помогнем да върнат задълженията си, без да се стига до принудително събиране и ако е възможно, без това да има негативно отражение върху тяхната кредитна история, особено сега, когато клиентите на небанковите финансови институции предстои да бъдат вписани в кредитния регистър. Поради това започнахме да предоставяме и застрахователни пакети, които покриват много рискове, включително и уволнение. В такъв случай застрахователната компания ще покрие вноските на клиента.

- Какви са методите за събиране на вземанията на компанията? Кои са най-крайните мерки, до които може да се прибегне за целта?

Най-напред бих искал да кажа, че ние правим всичко възможно да помогнем на клиента да поднови плащанията по кредита си. Например за добрите клиенти даваме отсрочка на 1 месечна вноска, която автоматично преминава в края на погасителния план на нашия клиент, който изпитва временно затруднение. Правим това и за да избегнем появата на „лоши кредити”.

В условията на криза процесът на събиране на кредити в просрочие стана много гъвкав. Стъпките за събирането на тези задължения са прогресивни. Най-напред се свързваме с клиента и се опитваме да разберем какви са трудностите, пред които е изправен. След това се стремим да разрешим проблема и да постигнем споразумение.

- Това лято имаше издадена присъда за лишаване от свобода за некоректен потребител на стоков кредит, който беше използвал документ с невярно съдържание. Има ли често случаи на фалшифициране на документи при кандидатстване за кредит?

Вярно е, че това се случва от време на време, но не можем да говорим за масово явление. БНП Париба Лични Финанси има разработена система за предотвратяване на измами и сме много внимателни в това отношение. Поради това случаите на измама са много малко. Най-важни за крайното решение дали да одобрим даден клиент или не са неговата кредитна история и как е обслужвал предишни свои заеми. Според мен със старта на кредитния регистър за небанковите финансови институции подобни случаи чувствително ще намалеят.

- Какъв брой молби за отпускане на кредит получавате на месечна база и как се променя той в условията на криза? Очаквате ли интересът да расте в бъдеще? Какъв дял от получените молби се удовлетворят?

При всички продукти наблюдаваме намаляване на обемите. Например при бързия стоков кредит JetCredit през първото тримесечие на 2009 г. имаме свиване на обемите с 25% в сравнение със същия период на 2008 г. Това е в резултат на намаленото потребление. Очаквам, че когато икономиката се възстанови, ще се увеличи броят на молбите за кредит.

Много внимателно преценяваме всеки кандидат. Същността на отговорното кредитиране е да се отпускат такива заеми, които ще позволят на клиента да запази стандарта си на живот. Освен това, в условията на криза, това става още по-важно. Ние сме известни с целенасочената си политика на отговорно кредитиране, която успешно практикуваме от основаването на компанията Cetelem (сега БНП Париба Лични Финанси) през 1953 г. Не искаме да отпускаме заеми на хора, които няма да могат да покриват своите вноски. За тези клиенти е по-добре да не вземат нови кредити.

- На 22 септември беше представен доклад на еврокомисаря за защита на потребителите Меглена Кунева, в който е установено, че банките в Европа налагат на клиентите си скрити такси. Има ли скрити такси и в сектора на небанковото кредитиране и как биха могли потребителите да са сигурни, че няма такива?

Като изпълнителен директор на БНП Париба Лични Финанси, България, аз мога да говоря само за нашата компания. Ние нямаме никакви скрити такси и комисионни, защото като компания сме ангажирани да бъдем напълно прозрачни за нашите клиенти. Те могат да бъдат сигурни, че това, което сме посочили като размер на вноската, няма да бъде променено.

При нас вноските и лихвените нива са фиксирани. Ние не повишихме лихвата за вече отпуснатите кредити и така не променихме вноските на нашите клиенти. През тази година въведохме такса „усвояване на кредит” за един от продуктите. Клиентът я заплаща еднократно в началото на кредита и тя е включена в цялостната цена на заема. При нас правилата в това отношение са напълно ясни и ние на 100% се придържаме към тях.

- Кредитна карта или стоков кредит - към кой продукт има по-голямо доверие в България и защо? Очаквате ли промяна?

Към днешна дата в нашето портфолио няма кредитна карта и поради това ми е трудно да коментирам този въпрос.

- Какви са лично Вашите очаквания за движението на лихвите в страната в краткосрочен план?

Не очакваме сериозно изменение на нивата на лихвите в краткосрочен план. Към момента пазарът е намерил точния баланс и настоящите лихвени нива са в резултат на конкуренцията.

- Преди две години компанията обяви намерение за регионална експанзия. Имате ли планове да разширите присъствието си в региона и ако да, къде и кога?

През последните две години икономическата ситуация по света, в Европа и в България силно се измени заради кризата. Поради това трябваше да адаптираме плановете си за развитие към новата среда. Разбира се, когато имаме новини, ще ви информираме.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:45 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още