IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Магазините - светъл лъч за бизнес имотите в САЩ

Отварянето на нови обекти остава силно въпреки инфлацията и предизвикателствата заради по-високите лихви

19:36 | 25.08.23 г.
Снимка: Eric Thayer/Bloomberg
Снимка: Eric Thayer/Bloomberg

Търговците на дребно са напът да отворят 1000 нови магазина в САЩ тази година, а наличните търговски площи достигнаха рекордно дъно в нов знак за устойчивостта на сектора въпреки сътресенията при бизнес имотите, пише Wall Street Journal.

Собственици на имоти съобщават, че търсенето на търговски площи е останало силно тази година въпреки инфлационния натиск, високите лихви и ликвидациите, включително на Bed Bath & Beyond и Christmas Tree Shops.

Силата на търговските площи до голяма степен е резултат от резкия спад на строителството на търговски обекти след кризата през 2008-2009 г. Това позволи на сектора, който се характеризираше със свръхпредлагане, да усвои съществуващите имоти. В същото време търговците на дребно започнаха да използват данни за онлайн продажбите и аналитични технологии, за да откриват локации за успешни магазини.

Освен това прогнозите, че продажбите в интернет ще заличат физическите магазини не се сбъднаха. Интернет компании отварят физически магазини, след като достигнаха лимита на привлечените онлайн клиенти. Купувачите се връщат в магазините и ресторантите след смекчаването на ограниченията по време на пандемията.

Към средата на август търговци на дребно са обявили планове за близо 4500 нови локации, а в същото време са затворили 3500, сочат данни на консултантската компания Coresight Research. На национално ниво наличните търговски площи са намалели до 4,8% през второто тримесечие, най-ниското ниво от 18 години насам, показват данни на консултантската компания CBRE.

Възстановяването на търговските площи е в контраст с офис пазара, където популярността на хибридната работа повиши равнището на празните офиси до 30-годишен връх от 18,2%, по данни на CBRE.

„Офисите изпитват затруднения. Но търговските площи се представят много силно“, коментира Конъл Флин, главен изпълнителен директор на компанията Kimco Realty, която е собственик и оператор на търговски центрове.

Собствениците на молове, особено в покрайнините на градовете, се възползват от ръста на работата от разстояние след началото на COVID-19 през 2020 г., тъй като потребителите посещават местни хранителни магазини и други търговски обекти по-често през работната седмица. В отговор някои ресторанти за бързо хранене и други търговци на дребно се пренасочиха от бизнес кварталите в градовете към покрайнините.

„Изместването в покрайнините, работата от вкъщи, всички тези неща се случват едновременно с липсата на ново предлагане“, коментира Джон Кайт, главен изпълнителен директор на тръста за инвестиции в недвижими имоти Kite Realty Group Trust. „Това ни дава по-добра ценова сила“, допълва той.

 Макар че собствениците на търговски площи в някои райони, включително големите градове, са принудени да намаляват наемите след началото на пандемията, средният офертен наем за търговски площи в САЩ е нараснал с 6,3% от второто тримесечие на 2020 г. насам. Офертните наеми сега са средно над 247 долара на квадратен метър, сочат данни на CBRE. Това е най-високото ниво от поне десет години.

Kimco повиши наемите с над 30% миналото тримесечие, след като запълни освободени площи от Bed Bath & Beyond. Собственикът на имоти има запитвания от дискаунтъри, хранителни магазини, магазини със стоки за дома, книжарници и компании за дрехи, които са заинтересовани да заемат имотите на фалиралата компания.

Продажбите на дребно нараснаха със сезонно изгладен темп от 0,7% през юли спрямо предходния месец, показаха данни на министерството на търговията от миналата седмица. Разходите на американците се повишават за четвърти пореден месец и изпреварват темпа на инфлацията.

„Мисля, че потребителите са по-стабилни, отколкото очакват хората“, отбелязва Флин.

Но не всички магазини процъфтяват. Моловете в по-ниския сегмент са в криза, тъй като универсалните магазини отбелязват спад, а други наематели се пренасочват към локации на открито. От продажбите на проблемни търговски площи на стойност 942 млн. долара от началото на тази година две трети са свързани с молове, сочат данни на компанията MSCI Real Assets. По-старите молове не са така предпочитани в райони, които са загубили население, казва Джим Костело, главен икономист на MSCI Real Assets.

Но някои първокласни молове отбелязват силно възстановяване на наемната дейност и посещаемоста. Тръстът за инвестиции в недвижими имоти Macerich, който притежава молове, включително Scottsdale Fashion Square в Аризона и Tysons Corner Center във Вирджиния, е отбелязал най-силния си ръст на обема на наемната дейност от финансовата криза през 2008-2009 г. миналата година. Наемната дейност от началото на тази година превишава темпа от миналата година.

В известна степен ръстът на търговските площи е по-умерен в сравнение с бума през 2022 г. на разширяването на търговците на дребно и инвестиционната дейност. Обявените затваряния на търговски обекти са се увеличили леко спрямо същия период на миналата година, сочат данни на Coresight.

Инвестициите в търговски площи са се охладили, като общият обем на сделките е намалял с 48% през първото полугодие спрямо същия период на 2022 г., по данни на MSCI. Костело коментира, че забавянето отразява растящите лихви и естествената корекция след ръста на продажбите през миналата година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:34 | 25.08.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още