През 2012 г. икономическият растеж на Турция се е забавил рязко до 2,2% на фона на достигнатите около 8% ръст през 2010 г. и 2011 г., съобщава Financial Times.
Според данни, публикувани в понеделник, растежът през четвъртото тримесечие на миналата година е бил едва 1,4% - най-слабият от 2009 г., когато Турция беше засегната от финансовата криза, следствие на колапса на Lehman Brothers.
Без действията на централната банка в Анкара растежът на Турция можеше да е много по-висок, коментира Зафер Каглаян, икономически министър на страната.
До голяма степен забавянето на икономическия растеж на Турция е следствие от действията на финансовата администрация, която миналата година повиши лихвените проценти поради опасения за прегряване на икономиката.
Данните са публикувани в момент, когато икономистите са разединени за посоката, в която е поела турската икономика.
„Очаквахме силно възстановяване през четвъртото тримесечие. Това обаче не се случи и сигналите за първото тримесечие на годината са разнопосочни“, коментира Мурат Усер, икономист на GlobalSource Partners в Истанбул.
„Не сме свидетели на силен ръст на инвестициите, въпреки че има някои обнадеждаващи сигнали що се отнася до потреблението. Прогнозата на правителството за растеж от 4% за 2013 г. вероятно ще се окаже смела“, допълва той.
Капиталовите разходи в частния сектор през четвъртото тримесечие на миналата година са се свили с 10% в сравнение със същия период на миналата година, докато инвестициите в публичния сектор са се увеличили с над 20%.
За периода 2010 – 2011 г. турската икономика като цяло разчиташе на вътрешното потребление, което нарасна толкова бързо, че събуди опасения за дефицита по текущата сметка, който се финансира главно от краткосрочни портфолио инвестиции.
Оттогава Анкара се опитва да ребалансира икономиката на страната отново към износ. В тази светлина обаче основен проблем се явява бавното възстановяване на Европа, която е основен търговски партньор на Турция. На Стария континент се падат едва 40% от турския износ в сравнение с 50% преди 5 години.
Въпреки че през четвъртото тримесечие износът на Турция е нараснал с 15% в сравнение със същия период на предходната година, това се дължи най-вече на износа на злато за Иран – търговия, която турското правителство признава, че има за цел да заобиколи проблемите с трансфера на фондове за ислямската република и която започна да се свива, откакто попадна във фокуса на американските санкции.
В светлината на нестихващата нестабилност на световните пазари Турция все още изпитва трудности при привличането на дългосрочни инвестиционни фондове от чужбина. През 2013 г. преките чуждестранни инвестиции в страната са достигнали едва 8 млрд. долара в сравнение с около 40 млрд. долара във фондове за дялови инвестиции и други форми на краткосрочни капиталови вложения.
Въпреки това миналата седмица заместник министър председателят на Турция Али Бабакан заяви, че достигането на заложения през тази година растеж няма да е проблем, цитирайки неотдавнашното решение на Standard & Poor’s да повиши рейтинга на страната до една степен под минималния инвестиционен рейтинг. Той изтъкна също и ниската доходност по турските ДЦК.
Fitch Ratings повиши рейтинга на Турция до инвестиционно ниво през 2012 г.
Днешните данни разкриха, че през 2012 г. вътрешното потребление в Турция се е свило с 0,7% в сравнение с отбелязания 7,7% ръст през 2011 г.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията