В Холивуд ги описват като смъртоносни Терминатори. Наричани са бъдещите автоматизирани армии, които ще ловят хора без капчица съвет. Но създателите на тези все по-популярни роботи казват, че машините са тук, за да ни помагат.
Ако всичко върви по план, роботите, наречени Тор, Валкирия и Атлас, ще имат мисията да действат там, където хората се страхуват да пристъпят - ще спасяват жертвите на земетресения и ще помага в райони с потенциално изтичане на радиация.
Това са роботите помощници от бъдещето и са дело на мултимилионна кампания на Министерството на отбраната в САЩ, съобщава The Wall Street Journal.
В рамките на специално организирано състезание роботите ще преминат за два дни през редица предизвикателства - от шофиране на всякакви терени, до изкачване на стълба.
Това първо поколение роботи обаче няма да започне да ни помага толкова скоро, колкото си мислим. Въпреки това интересът в областта става все по-голям. По-рано този месец Google купи няколко компании, занимаващи се с роботика. Проектът на компанията ще се ръководи от Анди Рубин, който се грижеше за разработката на Android преди.
"Имаме чувството, че това е раждането на бума на роботиката", твърди Ерих Мейхофър от Института по роботика Карнеги Мелън, която представи 400-килограмов робот по време на конкурса.
В рамките на събитието ще се представят 16 отбора от цял свят. Осем от тях ще бъдат избрани и ще получат по 1 млн. долара финансиране на работата си през следващата година. Пентагонът планира да даде на победителя 2 млн. долара, за да продължи разработката на най-добрия робот.
Идеята за състезанието идва от Министерството на отбраната по време на земетресението през 2011 г., което доведе до кризата с ядрената централа в Япония. Изследователи от Пентагона искат да създадат робот, който би могъл да издържа на радиация и да предотвратява експлозии.
Сбъдването на тази мечта ще отнеме години. Роботите все още се учат как да отварят врати и да ходят по неравен терен. Разходите за проектиране са огромни, а това до известна степен ограничава възможностите. Скептиците пък припомнят филмите със смъртоносни роботи, тъй като все още не могат да си представят да ходят рамо до рамо с машина.
"Ние все още сме далеч от това да се притесняваме от наличието на хуманоидни роботи в нашето ежедневие", твърди Миси Къмингс, директор на Automation Laboratory в Масачузетския технологичен институт.
Голяма част от роботите, включени в конкурса все още не представят задоволителни резултати на тестовете и само няколко оправдават очакванията на разработчиците си.
Гил Прат, служител на Министерството на отбраната, твърди, че е невъзможно да се прогнозира кога разработчиците ще направят пробив и роботите ще влязат в широка употреба.
Има и друг проблем освен високите разходи за подобен род проекти. Голяма част от тези роботи всъщност са плашещи. Те изглеждат като големи метални паяци, човекоподобни машини без лица и бездушни убийци от антиутопичното бъдеще.
Преодоляването на обществената съпротива може да се окаже истинско предизвикателство. Американците изразяват силни резерви относно използването на безпилотни самолети, а различни групи настояват правителството да въведе ясна регулация на роботите, които могат да подпомагат войските на бойното поле.
Арати Прабакар, директор на Dapra, твърди, че навлизането на Google в роботиката е ход, който може да задвижи тази сфера напред.
"Независимо дали сме в мирни времена или във времена на война, независимо от бюджетната обстановка като нация ние трябва да правим инвестиция в следващото поколение", категорична е тя.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ