fallback

Google ще бъде новият Amazon, ако купи PayPal

Според бивш президент на PayPal Google ще се превърне в лидер в електронната търговия, ако купи компанията за онлайн плащания

17:16 | 02.07.15 г.

Джеф Джордан е рисков капиталист, партньор в известната компания Andreessen Horowitz. Той знае някои неща за придобиването на PayPal. Като генерален мениджър на eBay North America, той е помогнал на сайта за онлайн търгове да закупи компанията за онлайн плащания през 2002 г. Тогава за известно време беше мениджър на PayPal, пише Wired.

Когато Google създаваше своята услуга за пазаруване (Checkout) преди няколко години, Джордан заяви пред ръководителите на компанията – Ерик Шмид, Лари Пейдж и Сергей Брин, че ще е по-смислено да станат партньори с PayPal, която предлага вече установена система за плащане, вместо да се опитват да създадат своя.

Google обаче реши да продължи сам и от тогава не успява да се наложи на пазара за плащания. Checkout услугата вече не съществува, макар че бе рестартирана чрез друга наречена Android Pay. Но чрез PayPal, смята Джордан, Google може да добави липсващото парченце в търсачката си. „Изживяването може да стане толкова директно“, казва той, „че Google да започне да действа като Amazon”.

Директната търговия е цел на много компании. Facebook и Twitter, например, в момента пробват бутони „Купи“ в социалните си мрежи. Facebook, смята Джордан, може също да подобри позицията си, купувайки PayPal, но все пак тя пасва по-добре на Google.

Това е особено интересна идея сега, когато eBay отново отделя PayPal в самостоятелна компания. По-рано тази седмица eBay обяви, че двете подразделения ще бъдат официално разделени на 20 юли, като всяко едно от тях ще се търгува публично на Wall Street. Щом това стане, PayPal може да събере много ухажори, и то не само интернет гиганти, но и MasterCard и Visa, както и големи банки, казват анализатори от компанията за изследвания Forrester.

Всички тези компании се борят за място в бъдещето на плащанията. MasterCard и Visa вече си партнират с Apple и услугата Apple Pay, начин за плащане както онлайн, така и офлайн през iPhone телефона. Google се опитва да се състезава с Apple Pay чрез услугата си Android Pay (известна преди като Google Wallet). А PayPal, макар че все още се бори за по-голям дял в офлайн продажбите, е добре внедрен в онлайн света.

Друг потенциален ухажор е Microsoft. Според Джордан високопоставен мениджър на компанията е имал интерес към придобиване на PayPal преди време. Години по-късно Джордан предлага на тогавашния главен изпълнителен директор на Microsoft Стив Балмър да купи eBay, за да получи Skype (която Microsoft така или иначе купува) и PayPal. Сега този ход може да е още по-полезен за компанията. Microsoft не предлага услуга, подобна на Apple Pay.

Тъй като PayPal е основно онлайн технология, анализаторите от Forrester смятат, че стойността ѝ за Google е ограничена. „PayPal има нулева движеща сила в офлайн търговията на дребно, а именно от там Google се нуждае от данни“, казват те.

Но Джордан вярва, че PayPal може изстреля Google доста по-напред в сравнение с новостартирала услуга като Android Pay. “Google няма платежни отношения практически с никой“, казва той. „Това ще му позволи да проследи даден продукт от етап „видян“ до етап „закупен““.

В света на онлайн търговията, обяснява Джордан, истинската битка се води между Google и Amazon. “Google е най-трудният конкурент на Amazon”, казва той, тъй като през последните години Google наистина се превръща в потенциален претендент в електронната търговия.

Работейки с партньори като Target, Google предлага доставки в рамките на деня на определени продукти и на определени пазари. Google обаче вероятно не изкарва достатъчно пари от това – или поне не директно. Но ако компанията може наистина да продава стоки вместо да посочва към тях чрез обявите си, тя може да повиши и стойността на търсачката си и да спре света да се прехвърля към Anazon, когато търси продукти за купуване.

Ако Google придобие PayPal, тя може не само да показва обяви на търсещите, но и да им дава възможност веднага да купуват това, което се рекламира. Това, казва Джордан, ще направи търсачката по-полезна, но и ще даде на Google повече информация за това какво правят хората онлайн, което ще позволи на компанията да усъвършенства обявите си по неподозиран начин.

Нещо повече, PayPal притежава Braintree, услуга, чрез която бизнесът може да приема плащания не само чрез PayPal, но и чрез други услуги и системи за плащания. Това може да бъде възможност за Google да насочи рекламодателите към по-бързи плащания в „интернет, изхвърляйки изцяло Amazon. Междувременно тези данни захранват и търсачката на Google”.

Цената за директно закупуване на PayPal може да е твърде голяма дори за компания като Google. Но по един или друг начин изглежда Google възнамерява да се превърне в движеща сила в света на плащанията. А за да успее да продава, компанията трябва да направи купуването по-лесно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:43 | 13.09.22 г.
fallback