Практиката да се заменят продукти или услуги срещу реклама изобщо не е ново явление, но по време на рецесия бартерният бизнес избуява, пише Advertising Age.
Медийните агенции в САЩ отчитат ръст на активността в бартерните им звена от между 30 и 40% тази година. От Orion Trading например говорят за годишен ръст от 83% към днешна дата, а от компанията за бизнес услуги Active International казват, че техният бартерен бизнес е нараснал с 25%. Брандовете, от друга страна, заделят дори по-голяма част от рекламните си бюджети за бартерни сделки с надеждата да отнемат пазарен дял от своите конкуренти.
От медийната агенция Carat, чието бартерно звено регистрира 30% ръст през последните три години, казват, че далновидните маркетолози все по-често се ориентират към изгодите от бартера. „Това със сигурност е доста активен сектор. Наблюдаваме как клиентите започват да разбират, че могат да използват част от своите материални запаси, за да създадат маркетингови възможности”.
Изправени пред най-резките понижения от десетилетия насам, дори и сектори, които традиционно не биха се обърнали към рекламата на бартер, като луксозните стоки, започват да се включват в редиците на желаещите. Марката Milus, чиито часовници се продават на дребно на цена между 7 хил. и 65 хил. долара, използва бартерно споразумение, с което да финансира 75% от медийните си планове тази година. От луксозната фирма казват, че договорката им е помогнала да постигнат рекламния си план със списания като Elite Traveler, Harper's Bazaar и Town&Country.
„Това е един от най-добрите начини, по който да продължим да промотираме продуктите си, но също виждаме и добра възможност във време, в което купувачите се отдръпват. Това е начин да спечелиш пазарен дял”, казва Дорън Баша от Milus. „Можем да използваме част от по-старите си запаси, които да ни помогнат да промотираме новите.”
Все още обаче невинаги не се гледа с добро око на компании, прибягващи до бартер. За фирмите, които се опитват да се освободят от продукти, които не могат да продадат, да се решат на бартер често е равносилно на това да признаят, че имат проблем с продукцията си.
„Бартер беше мръсна дума. Имаше позорен нюанс в нея”, казва Карл Либовитц от of KSL Media, една от най-големите агенции в САЩ за медийни услуги. „Сега обаче почти всеки клиент пита за нея.”
Браян МакМейхън от Orion Trading е в бартерния бизнес от 24 години и е видял как нагласата към индустрията еволюирала от шарлатански тип практика до нещо изключително търсено. Според него негативният имидж на бартера от миналото е бил заслужен.
„В много от случаите клиентите не можеха да използват продуктите или услугите, за които са се договорили в замяна на реклама. С присъединяването на бартерните компании към медийните агенции репутацията на бизнеса обаче започва да се осветлява", коментира МакМейхън.
Според други специалисти компаниите сега са по-отворени към бартерни споразумения, отколкото при предишни икономически трусове заради огромния натиск да се прави повече с по-малко. „Вместо да ликвидираме или да отписваме даден актив, ние можем да възстановим стойността му”, казва Алън Браун от Active International.
Според МакМейхън две сили движат ръста на бартерния бизнес – рецесията и включването на бартера в услугите на медийните агенции.
Бартерът вече е достигнал своята зрялост, смятат от Carat и дните на заменянето на застояла стока срещу телевизионно време вече са отминали. „Това вече не е тъмно изкуство. Това е много по-изтънчен бизнес в сравнение с преди и е истински функциониращ пазар.”


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате