fallback

Бизнесът с онлайн рекламата достигна зрелост

С най-големи шансове за оцеляване на пазара при забавящия се ръст и промяната в посока към мобилно и видео съдържание са първите един-двама големи играчи

19:46 | 19.10.12 г.

Дългосрочните тенденции в бизнеса са като големи кораби, плаващи в океана: отнема им много време, за да променят посоката си, пише в свой анализ за MarketWatch Джон Шинал. Но след като започнат да я променят, внезапно връщане към първоначалния им курс е изключително слабо вероятно.

Точно такъв е и настоящият курс на онлайн рекламата – пазар на приблизително 15 години, чието ниво на ръст се забавя значително през последните 5 години.

Това, че Google, най-големият продавач на интернет реклама с огромна преднина спрямо останалите, съобщи за спад от 15% в цената на рекламите в резултатите от търсенето, показва, че промяната на посоката очевидно се случва и може би дори темпото се ускорява.

Но рекламният бизнeс в мрежата не само съзрява. Той преживява и мащабна промяна в посока на визуалните и мобилните послания и се измъква от базираните върху текста и статичните рекламни образи.

Това означава, че инвеститорите в технологични компании, които притежават акции на онези, които са зависими от стария модел, ще направят добре да погледнат скептично на оценките им за дългосрочен ръст на приходите.

Ако Google изпитва неприятности, то можете да се обзаложите, че в същото положение са изпаднали Facebook и Yahoo, а поради това и техните акции понижиха стойността си вчера, когато резултатите на търсачката за третото тримесечие излязоха преди затварянето на борсата в САЩ.

А в трудната обстановка в световната мрежа, в която цената за реклама намалява, перспективите за ръст на млади публични компании като Yelp или Angie’s List също ще имат нужда от подкастряне. Последните данни на Interactive Advertising Bureau, публикувани през миналата седмица, подкрепят това мнение.

Данните показват също, че ръстът на онлайн рекламата не успя да се възстанови след дълбоката рецесия в САЩ, започнала през 2008 г.

Общите разходи за онлайн реклама с нараснали с 14% през второто тримесечие на годината до 8,7 млрд. долара от 7,7 млрд. долара през същия период на 2011 г. За първата половина на 2012 г. разходите са нараснали в същата степен на годишна база. Това е значимо забавяне спрямо първата половина на 2011 г., когато нивото на ръст бе 23%.

През 4-те години преди рецесията ръстът за първата им половина варираше между 25% и 40%. От нейното начало обаче средното ниво на ръст остава под 20%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:29 | 13.09.22 г.
fallback