Когато работиш в една от най-бавно узрелите за дигиталната трансформация индустрии, като музикалната, пътят към рентабилността може да не е толкова лесен. Особено ако предлагаш дигитални решения чрез все още недоказал се напълно бизнес модел. А ако си компания от Европа, било то и първата в своята област, ситуацията не става по-лесна.
Да си Spotify в ерата на Apple, Amazon, Deezer и Tidal иска стратегия за развитие и отвъд музиката.
Шведският пионер в музикалния стрийминг знае добре това и все по-смело прави крачки встрани от музикалната индустрия. Първата и най-важната такава се оказа тази към подкастите.
Самата компания не крие, че тази стратегия за разширяването на портфолиото от предложения и добавянето на друго съдържание вече ѝ се отплаща. Когато отчете финансовите си резултати за третото тримесечие на миналата година, платформата обяви, че бизнесът ѝ с подкасти се радва на „експоненциален растеж“. В случая ставаше дума за 39% увеличение на слушанията само за три месеца.
Истината е, че на този етап Spotify не може да се похвали с печалба, въпреки че е на пазара от 2008 г. насам. Големият проблем за компании като нея е, че правата за музикално съдържание са прекалено скъпи. При последното предоговаряне на споразуменията с най-големите звукозаписни компании в света, шведският гигант все пак сподели, че не е постигнал онова, което е искал. Със сигурност директорите в индустрията не са лесен партньор, предвид това колко време им отне да признаят, че дигитализацията е единственият път напред.
Но все по-голяма част от тях проглеждат, осъзнавайки, че стриймингът е това, което дърпа целия музикален пазар нагоре през последните 3-4 години. Бизнес отношения, които да удволетворяват в еднаква степен нуждите на стрийминг компаниите, лейбълите и крайните потребители, едва ли ще бъдат постигнати лесно.
Ето защо Spotify продължава да мисли за подкастите като за своя шанс за развитие. Тя действа доста смело в тази област. Тази седмица се появи информация, че дори обмисля да придобие уебсайта и подкаст мрежата The Ringer. Информацията е от източник, запознат с темата, и все още не е потвърдена от шведската фирма. По-важното е, че с една подобна сделка Spotify би навлязла в още един сектор – този на подкастите за спортно съдържание. Този сегмент е сред най-популярните в подкаст света, така че апетитът на компанията към него не е случаен.
Да не забравяме, че от ноември Spotify предлага и персонализирани препоръки за подкасти. Така всеки потребител получава веднъж седмично специално избрани за него предавания. Към ноември 2019 г. платформата разполагаше с над 500 хил. подкаста – каталог, който в никакъв случай не трябва да бъде подценяван.
За да си спечели не само добро име в индустрията, но и качествено съдържание, Spotify заложи на придобивания на компании, които вече са утвърдени на пазара и имат добра репутация – като Gimlet и Anchor. За тях тя плати немалка сума – 340 млн. долара.
За цялото това време най-важното, което Spotify осъзна, е, че бъдещето ѝ принадлежи не на музиката, а на аудиото като цяло.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО