IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Предлага се чужденци да придобиват коли само с транзитни номера

Така ще се пресече порочната практика за измами в чужбина със застраховка Гражданска отговорност, смятат от НББАЗ

15:30 | 05.04.12 г. 3
Автор - снимка
Редактор
Предлага се чужденци да придобиват коли само с транзитни номера

Трябва да има бърза промяна в нормативната уредба, за да спрат измамите със застраховка "Гражданска отговорност" в чужбина, смята Атанас Табов, председател на Управителния съвет на Национално бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ), цитиран от БТА.

Не трябва да се допуска българи да продават колите си на чужденци, когато МПС-та са още с български регистрационни номера, посочи експертът. Колите напускат страната с наши номера и дълго време се карат все едно са български. Когато стане катастрофа претенциите идват в НББАЗ, посочи Табов.

Той предлага нотариусите да заверяват сделките за коли с чужденци, само ако автомобилите вече са с транзитен номер. За целта е нужна промяна в Наредба номер 24 на МВР за регистрацията на МПС, отбеляза Табов.

В края на 2011 г. от Булстрад обявиха, че са прекратили над 1 000 полици на румънци, като основанието за това е било продажбата на кола с българска регистрация на чужденец, посочиха от дружеството.

"Не искам застраховки, които се сключват у нас за 150-160 лв., а след това чужденците пътуват по цяла Европа и има голям риск от големи щети", сподели тогава Румен Янчев, генерален изпълнителен директор на Булстрад. "Дал съм инструкции на нашите служители, агенти и брокери по границата с Румъния, че не искам такива полици в портфейла си и видя ли ги ще има санкции", уточни той.

Едва 80 процента от автомобилите в България имат застраховка "Гражданска отговорност", смята Табов. Според
експерти на застрахователни компании процентът на застрахованите коли е дори още по-малък.

Увеличава се броя на незастрахованите автомобили, които са извършили пътни произшествия в чужбина, твърдят експертите. Най-честите случаи на нарушения при застраховката "Гражданска отговорност" са прекратени полици,
издадени на разсрочено плащане. В резултат през 2011 г. Националното бюро на българските автомобилни застрахователи ще плаща щети за 673 произшествия, като най-много са станали в Румъния, Италия, Гърция и Германия, каза Табов.

През 2011 година в НББАЗ са регистрирани 443 щети на територията на България. Статистиката сочи, че най-голям брой щети са регистрирани по вина на турски водачи на МПС - 135 броя. Следват водачите на автомобили с румънски номера - 45, с македонски - 40, с германски - 31, с гръцки - 30, с испански - 24 и със сръбски - 17.

В НББАЗ миналата година са получени 974 броя искания за гаранции на стойност 4,1 млн. евро по неплатени в
рамките на двумесечен срок претенции от членове на бюрото. За сравнение през 2007 година в НББАЗ са регистрирани 147 искания за гаранции, през 2008 г. - 228, през 2009 г. - 257, а през 2010 - 343.

Това означава утрояване на исковете за гаранции в рамките само на една година, коментира Табов. В по-голямата
си част тези искания се отнасят за забавени плащания, а не за отказ за плащане, добави той. Само за първите три месеца на 2012 година вече са получени искания за гаранции на обща стойност 1 470 000 евро, което е много тревожна тенденция, посочи Табов.

Най-много искания за гаранции към Националното бюро на българските автомобилни застрахователи през 2011 година са отправени от националните бюра на Румъния - 439, Италия - 251, Германия - 141. Нарасналият брой искания за гаранции е породен от забавените плащания на три застрахователни компании.

Голяма част от компаниите работят много добре. За повечето от тях има само по няколко искания за гаранции, които са уредени много бързо и без проблеми, посочи Табов.

Националното бюро на българските автомобилни застрахователи в качеството му на гарант на тези плащания е
длъжно да възстанови изплатените суми на Бюрата на другите държави в едномесечен срок и през 2011 година е изплатило искания за гаранции на обща стойност 440 646,20 евро, които след това са възстановени от членовете на Бюрото.

НББАЗ е член на международната система "Зелена карта" от 1 април 2002 година, където членуват 46 държави.
България е страна по Многостранното споразумение, подписано от страните от ЕИП. С подписването на този документ сертификатът "Зелена карта" отпада за 33-те държави, които са го приели. Сред тези 33 страни са всички държави на ЕС, както и Андора, Хърватия, Исландия, Норвегия, Швейцария и Сърбия. За тях регистрационният номер на колата е доказателство за наличието на застраховка "Гражданска отговорност". Други документи и допълнителни сертификати при преминаване на границата на тези държави не са необходими, посочват експерти.

Сертификатът "Зелена карта" е задължителен за останалите страни от системата "Зелена карта". Това са Албания,
Мароко, Босна и Херцеговина, Русия, Беларус, Македония, Тунис, Израел, Турция, Иран, Украйна, Молдова и Черна гора.

Националното бюро на българските автомобилни застрахователи е гарантираща институция за всички законно
регистрирани моторни превозни средства с български регистрационни номера, виновно извършили пътнотранспортни произшествия на територията на Европейското икономическо пространство, независимо дали имат валидна застраховка

Свързани компании:

ЗД Евроинс АД(5IC)

ЗАД Булстрад Виена иншурънс груп АД(4BI)

ЗПАД ДЗИ АД(6D5)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:12 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 1 rate down comment 0
mrvip
преди 12 години
В белите държави собственика, титуляра (в Англия се нарича Registered Keeper) в "КАТ" и водача в момента на катастрофата може да са 3 различни лица и това е ОК. Полицата може да е по-евтина и да покрива щети само когато определено лице (отново не е нужно да е собственика) шофира автомобила, или да е по-скъпа и да покрива няколко конретни лица или произволно лице. Да те спрат да продадеш свободно твоя собственост в произволен момент е против идеята за свобода и свободен пазар. В цитираните бели държави продажбата се прави с договор на коляно в кафето и не ти светят нито нотариуси, нито има държавен служител да те пита имаш ли транзитен номер.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 0 rate down comment 0
freshamm
преди 12 години
Турция също е в споразумението ''зелена карта "
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 0
melon
преди 12 години
Аз предлагам да се забрани изплащането на обезщетения от застрахователните компании. Така дано бъдат задоволени!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още