fallback

КЗК нямала право да оценява типовите договори на веригите

Тези договори са актове от частно-правен характер и тяхната оценка противоречи на правилата за свободна инициатива, припомня регулаторът

12:39 | 24.03.14 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) изготви своето становище във връзка с промените в законодателството, които целят равнопоставеност между търговските вериги, доставчиците и клиентите. Предложението беше внесено от група народни представители от ДПС и "Коалиция за България", сред които Румен Гечев, Корнелия Нинова и Йордан Цонев.

От антимономополния регулатор анализират всички промени и констатират, че техните експерти няма да могат да правят оценка на типовите договори за доставчиците на предприятията с оборот над 50 млн. лева за предходната година.

В сегашната редакция на Закона за защита на конкуренцията КЗК може да оценява само три групи актове – проекти на нормативни и общи административни актове, действащи нормативни или административни актове, както и проекти на актове на сдружения на предприятия, които регулират дейността на членовете си.

Това ограничение не е случайно, посочват от регулатора и допълват, че то е подчинено на идеята за постигане на основната цел на закона – защитата на свободната инициатива в стопанската дейност и предотвратяване на ограничението или нарушението на конкуренцията. Споразуменията между предприятията са актове от частно-правен характер и са изключени от приложното поле на комисията в частта му „Застъпничество за конкуренция“.

От комисията критикуват още и предложението фирмите да им изпращат типовите договори за оценяване. На практика новото правило въвежда нотификационен режим за предприятията, който е отхвърлен от европейското законодателство с мотива, че претоварва правоприлагащите органи с огромен обем информация от предприятията и това води до ниска ефективност.

По този начин има риск и от нееднакво прилагане на националното и европейското законодателство, което ще бъде от съществено значение за споразумения, които засягат търговията между страните в ЕС, посочват от КЗК.

Освен това  предложенията за промени в закона, свързани с издаването на оценката от КЗК и прилагането й от предприятията, не е предвидена възможността за обжалване на акта. 

Регулаторът анализира и предложението за въвеждане на определението „значителна пазарна сила“. 

Предложената дефиниция предвижда изричното разграничаване на концепцията от понятието „господстващо положение“. В същото време вносителите използват същите фактори за оценка на двете понятия. От КЗК обаче заявяват, че такъв подход е правилен и признат в теорията и практиката.

Регулаторът посочва, че за да има ефективно правивоприлагане, все пак е необходимо да бъде уредена точна и недвусмислена дефиниция на „значителна пазарна сила“. Това ще даде възможност за ясно и непротиворечиво прилагане на критериите за установяването й в конкретни случаи.

Затова препоръката е „значителна пазарна сила“ да бъде възприемана в контекстна на концепцията за „икономическа зависимост“. Хипотезата при нея е, че съществува по-слаба пазарна позиция на доставчиците и купувачите спрямо търговския партньор.

В предложението за промени в Закона за конкуренцията е изготвена и нова разпоредба, която дава право на лицата, инициирали производство, да могат да останат анонимни. От КЗК коментират, че това се извършва и сега и съобразно членовете на действащия закон са изготвени вътрешни правила за запазване на самоличността на лицата, дали обяснения за нарушения на закона. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:14 | 08.09.22 г.
fallback