БДЖ се нуждае от работещ бизнес план, в който да се изведат приоритетните политики, с които да възвърне профила си, защото дружеството загуби позициите си на превозвач. Това казва в интервю за БТА проф. Йордан Мирчев, транспортен експерт, бивш директор на БДЖ и председател на транспортната комисия в парламента, а отскоро и основател на Движение за европейско развитие на българските железници.
„След 2010 г. БДЖ постепенно загуби профила си на национален железопътен превозвач. БДЖ загуби тотално и конкуренцията си с автомобилните превозвачи“, коментира Мирчев.
Той допълва, че финансовите мениджъри в компанията през годините са се заели не превозите и приходите, а с различни модели, за да се демонстрира, че БДЖ може да бъде стабилно финансово. Железницата се управлява не като национален превозвач, а като финансово-счетоводна къща, твърди той.
Според него тазгодишният бюджет на превозвача „е нещо като черна кутия, в която липсват реалните измерители на предмета на дейност на железницата“.
Железопътната инфраструктура и подвижният състав (локомотиви, влакове и вагони) са в много лошо техническо състояние, припомня Мирчев. Безопасното пътуване става проблем. Финансовата стабилност на железниците е в риск.
Обслужването на пътниците и икономиката е застрашено. Затова пътниците и товарите преминават към автомобилните превозвачи. Приоритетът на железниците се свежда основно до усвояване на парите за инфраструктура, до дълговете на БДЖ и обществените поръчки.
„Гражданското общество и бизнесът разглеждат националния превозвач като тежест за бюджета, като консуматор, който не възпроизвежда желаната услуга“, казва експертът.
Магистралите по думите му от ден на ден стават все по-тесни с ръста на трафика, а по жп магистралите се движат все по-малко влакове. По трасето София - Пловдив – Бургас след 2025 г. ще имаме най-добри технически параметри на железницата, позволяващи конкуренция с магистрала Тракия, с изразходвани над 1,3 млрд. лв. за модернизация на линията.
Инвестициите в железниците не дават резултат, защото липсва т. нар. професионален мениджмънт за превоз на товари и пътници, допълва Йордан Мирчев.
Според него стабилизирането на техническото състояние на локомотивите, пътническите вагони и влаковете е възможно през следващите 2-3 г.
„Известно е, че недофинансирането на пътническата услуга е до 40-50 млн. лв. годишно. Според мен е целесъобразно средствата по тригодишната финансова рамка, в размер на 100 млн. лв., да бъдат осигурени сега, за да може БДЖ да бъдат равнопоставени и конкурентоспособни на останалите участници при либерализацията на пътническите превози“, препоръчва експертът.


Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно