fallback

Момчил Антов: Липсват квалифицирани кадри за спедиторския бизнес

Малко са учебните заведения за подготовка на специалисти със средно и висше образование, посочи директорът на Национално сдружение на българските спедитори

12:47 | 09.04.21 г.

Спедиторският бранш изпитва сериозен недостиг на трудови ресурси. Нивото на заетост в България преди пандемията беше на едно добро ниво, но продължава липсата на специализирани кадри в областта на спедицията. Това заяви в Bloomberg TV Bulgaria Интервю доц. д-р Момчил Антов, директор на Национално сдружение на българските спедитори.

„Сред другите проблеми са подобряване на обслужването на клиентите, което е един перманентен процес. Другото предизвикателство е целта за намаляване на себестойността на операциите във всяка една фирма. Едно от решенията в тази област е дигитализацията на процеса", коментира спедиторския бизнес той.

Причината за недостига на квалифицирани кадри, според Антов, е свързан с малкото на брой учебни заведения както на ниво средно образование, така и на ниво висше. Според него учебният център към сдружението се явява като една бяла лястовица, която се опитва да компенсира липсата на учебни заведения, обучаващи кадри, за да станат спедитори.

„Повишеното търсене на услугите в момента няма да допринесе за разрешаването на проблема с недостига на кадри. Вместо това имаме нужда от едно натрупване на знания, което не може да бъде постигнато в рамките на една година", смята  Момчил Антов.

Той обясни, че през последните години се положиха доста усилия за дигитализирането на спедиторските процеси. „Доста фирми направиха инвестиции в тази област. Всички ние сме зависими и от държавата в това отношение и водим преговори по признаването на дигиталните документи", посочи директорът на Националното сдружение на българските спедитори.

Той обаче изрази притеснението си, че в тази област сме по-скоро догонващи.

„Причината е, че дигитализацията е скъп процес, изискващ инвестиции в техника и софтуер. В сравнение с другите балкански страни може би сме по-добре, но ако се сравняваме с нивото на спедиторските услуги в Западна Европа, не може да се каже, че сме равнопоставени", допълни още Антов.

Сред необходимите промени в спедиторския бизнес Антов посочи преструктуриране с нови системи за обработка на поръчките, автоматизиране на обмена на информация, дигитализацията на документооборота. Той акцентира и върху новите хигиенни мерки по ограничаване на прекия контакт с клиенти освен традиционните за обработка на пратките. Нововъведение са новите стъклени прегради в терминалите.

Защо въпреки завишеното потребление секторът на доставките загуби 20% от оборота и обема на пратки от пандемията? Как протичат вътрешните бизнес процеси в отделните спедиторски фирми? Ще се повишават ли заплатите в логистичния бизнес? Как се компенсира забавянето на доставките на стоки заради пандемията?

Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Видеа с всички гости на рубриката “Bloomberg TV Bulgaria Интервю” гледайте тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:04 | 10.09.22 г.
fallback