Въпреки напредъка през последните години все още има голяма нужда от по-ефективна и по-модерна транспортна инфраструктура в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), за да се подкрепи стремежа към растеж на региона. При наличието на правилни условия регионът ще задмине Западна Европа през следващите пет години, а растежът на строителния пазар ще достигне 3,1% годишно, създавайки добри възможности за местните и международни компании и инвеститори.
До такова заключение достига консултантската компания PwC в свой доклад, посветен на транспортната инфраструктура в региона и инициативата „Три морета“.
Страните от ЦИЕ формират 29% от територията на Европейския съюз (ЕС) и 22% от населението му, но само 10% от брутния му вътрешен продукт (БВП). Инициативата „Три морета“ обаче представлява възможност да се решат най-важните предизвикателства пред него, като едно от тях е финансиране развитието на транспортната инфраструктура.
Според доклада в транспортната инфраструктура в региона са били инвестирани над 150 млрд. долара чрез структурните фондове на Европа. Нуждата от допълнително развитие обаче остава голяма, като до 2025 г. ще са нужни още 615 млрд. долара.
След десетилетия недостиг на инвестиции ЦИЕ постига безпрецедентен напредък през последните години. Около 5 600 км. нови магистрали са били построени през последните 20 години. Освен финансирането от структурните фондове на ЕС, допълнителни средства са предоставени от Механизма за свързване на Европа и Европейската инвестиционна банка. Освен това частните инвеститори са вложили милиарди евро в ключови транспортни проекти в Полша, Словакия, Унгария и Хърватска.
Според авторите на доклада, макар че интересът на инвеститорите продължава, те търсят добре подготвени проекти с добро съотношение между риск и възвръщаемост. Постигането на този правилен баланс ще бъде ключово за привличането на продължителни инвестиции, особено като се има предвид голямата сума, която ще е нужна в бъдеще.
Докладът разглежда подробно петте ключови транспортни коридора, които се очаква да играят основна роля за свързването на страните от „Трите морета“ - Северно море-Балтийско море, Балтийско море-Адриатика, Рейн Дунав, Ориент и Средиземноморски. Според авторите за завършването на над 2 хил. проекта по тези пет транспортни коридора ще са нужни над 384 млрд. евро.
Авторите дават шест основни препоръки, за да могат да се постигнат амбициите на страните в региона. На първо място е нужен политически консенсус върху ключовата транспортна инфраструктура, която да преодолява политическите сътресения и промени в националните правителства.
Много от съществуващите проекти са изправени пред административни и процедурни трудности основно заради фрагментирания подход към финансирането, планирането и изпълнението в резултат на различните национални изисквания. Именно затова втората препоръка е да се създаде добре структурирано, координирано ново законодателство на национално и регионално ниво.
Според авторите на доклада правилното приоритизиране ще доведе до стабилно изпълнение на бъдещите проекти, което ще улесни инвестициите,. Специално внимание трябва да се отдели на по-широката мрежа и мултинационалните проекти.
Страните от региона никога не са били в първите редици по развитие на напредничави инструменти за инфраструктурно финансиране и може да се нуждаят от подкрепа за изграждането на капацитет и подготовката на проектите от частни инвеститори, за да се наложат осъществими, добре структурирани и успешни проекти.
Петата препоръка е свързана с подобряването на съществуващите вече проекти. За тази цел е нужна стандартизация на процесите и процедурите, както и ограничаване на административните бариери и процедури.
Не на последно място авторите препоръчват приемане на заключенията от ключови уроци, особено при координирането на няколко власти, подготовката на осъществими проучвания и процедурите за консултации със заинтересованите страни. Това ще помогне за по-доброто изпълнение на проектите и ускоряване на инвестициите.
В доклада се допълва, че 75% от инфраструктурата, която ще съществува през 2050 г., все още я няма днес. Новите технологии ще имат своето влияние не само върху начина, по който транспортната инфраструктура се създава, построява и оперира, но и върху транспортните услуги. Това предполага, че регионалният подход на инициативата „Три морета“ към предизвикателствата в изграждането на инфраструктура предлага най-добрия вариант за ефективност и успех.


Мачовете по ТВ днес (6 декември)
Времето във Варна на 6 декември 2025
Никулден е! Вижте какви са традиции за днес
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Зеленски в действие: Андрий Ермак се прости и с още постове
Украински дрон удари сграда в Грозни, Кадиров обеща суров отговор
Меган Маркъл се свързала с баща си след ампутирането на крака му
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи
преди 8 години От кога в Европа се изчислява всичко в долари? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години С политически консенсус, правилно приоритизиране на проектите, подобряване на законодателството и добра координация регионът може да задмине Западна Европа------------------толкова сложни думи са използвани като можеше само да кажете .... че политиците са некадърни крадци! и смисъла щеше да се запази отговор Сигнализирай за неуместен коментар