Модата е сравнително зрял пазарен сегмент в света на електронната търговия. По-широката продуктова гама от цветове, размери и модели, предлагани в онлайн магазините, по-добрата и често безплатната доставка и безпроблемният процес при връщане са все фактори, които подкрепят продължаващата възходяща тенденция на онлайн пазаруването в модния сегмент. Освен това някои интернет магазини, продаващи модни продукти, предлагат услуги, които потребителите не могат да открият в традиционните физически магазини.
Кой регион обаче – САЩ, Европа или Китай, е лидер в модната онлайн търговия? Според доклад на Statista на първо място се нарежда Китай, като очакванията са през 2018 г. той дори да размине САЩ и Европа взети заедно.
През 2016 г. обемът на китайския пазар се е разраснал до 125,8 млрд. долара. Желанието на китайските потребителите да пазаруват извън страната (87% от тях) и силният фокус върху луксозните модни продукти за определени богати клиентски групи има значително влияние върху пазара.
Според доклада трите региона са акумулирали приходи от модна онлайн търговия в размер на 275,8 млрд. долара през 2016 г., покривайки над 83% от глобалния моден пазар в интернет. Очакванията са онлайн търговията на модни продукти да достигне 332,1 млрд. долара до края на годината, като с това ще формира 28% от електронната търговия като цяло.
Европейският пазар е вторият най-голям с 86,8 млрд. долара през 2016 г. Големият брой потребителите с достъп до интернет, сравнително широкото навлизане на онлайн търговията в комбинация със сравнително високата покупателна сила прави континента много атрактивно място за онлайн търговците. Големите онлайн играчи в модния сектор в Европа са Zalando, Vente Privee, Asos, Otto Group и H&M.
Американският пазар се оценява на 63,3 млрд. долара през 2016 г. И ако европейският пазар формира 26,1% от глобалния пазар, делът на американския е 19,0%. Най-големите играчи в САЩ са онлайн магазините на Gap и Nordstrom, както и, разбира се, Amazon.
Според Statista онлайн търговията в глобалния моден сегмент ще се разрасне със среден годишен темп от 13,8% до 2021 г. и общият му размер ще достигне 633,5 млрд. долара.
Най-бързо разрастващият се регион е Китай с 17,4% среден годишен темп на растеж до 2021 г. Очаква се модните онлайн продажби там да са три пъти по-олеми от тези на американския пазар до 2021 г. Това развитие е подкрепено от продължаващото интернет навлизане в Китай и все по-високата покупателна сила в градските райони на страната. Интернет покритието е 51,3% през 2016 г., което спрямо САЩ и Европа е сравнително ниско.
В Европа и САЩ интернет е силно навлязъл в домовете на хората, което означава, че растежът се дължи основно на продължаващото изместване на съществуващата потребителска база от физически магазини към онлайн пазаруване.
Една от най-важните тенденции в сегмента е „бързата мода“. Търговци на дребно на бърза мода като Zara и H&M намаляват „времето за пускане на пазара“, т.е. времето между налагането на тенденцията и предлагането ѝ за клиентите чрез оптимизирани вериги на стойността.
Още графики можете да разгледате тук



"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева