fallback

Американската музикална индустрия изплува на повърхността заради стрийминга

Очаква се тя да отбележи растеж за втора поредна година

10:28 | 20.09.16 г.

След близо две десетилетия на неспирен спад, причинен от пиратството и свиване на цените, музикалният бизнес се радва на слабо възстановяване, което се дължи на растежа на платените стрийминг услуги като Spotify и Apple Music, пише Bloomberg.

Средствата, похарчени за записана музика на дребно, са нараснали с 8,1% до 3,4 млрд. долара през първата половина на 2016 г., сочи чернова на доклад на Асоциацията на звукозаписната индустрия на Америка (RIAA) за първото полугодие. Документът е разгледан от Bloomberg News. Това означава, че американската индустрия е напът да отбележи растеж за втора поредна година. Това е първият подобен растеж от 1998-1999 г.

Ръстът се дължи преди всичко на стрийминга – интернет услугите, които дават на слушателите достъп до милиони песни срещу месечна такса (без реклами) или безплатно, но с включени реклами.

Приходите от стрийминг в САЩ са нараснали с 57 на сто до 1,6 млрд. долара през първата половина на 2016 г. и представлява близо половината от продажбите в индустрията. Абонаментите са достигнали 1,01 млрд. долара според данните на RIAA.

„Виждаме как музикалният стрийминг по поискване вече не е нещо, което само хипстърите в колежа и младите хора харесват“, коментира Лари Милър, бивш ръководител на компания от звукозаписната индустрия, който сега преподава музикален бизнес в Нюйоркския университет.

Асоциацията на звукозаписната индустрия не е отговорила на запитването за коментар.

Резултатите могат да се видят и във финансовите отчети на големите музикални компании. Universal Music Group отчете растеж за първата половина на годината, докато продажбите на Warner Music Group за деветте месеца до 30 юни са скочили с 8,5% до 2,41 млрд. долара. Sony Music Entertainment също се радва на растеж през последното си фискално тримесечие.

Предпазливост

Индустрията все още не е готова да обяви победата си. Годишните продажби кръжат около сумата от 7 млрд. долара от шест години насам, което е спад наполовина спрямо пика през 1999 г., сочат данни на RIAA. Междувременно звукозаписните компании все още преговарят за нови договори с YouTube на Google и Spotify - двете най-големи услуги за безплатна музика в света.

Въпреки че приходите от продажби на абонаменти за стрийминг услуги са нараснали с 24 на сто до 195 млн. долара през първата половина на 2016 г., тези услуги не се справят достатъчно добре в убеждаването на хората да плащат за музика и не изкарват достатъчно от безплатните си услуги, твърдят лейбълите.

Това не е първият път, в който нова технология се опитва да накара хората да плащат онлайн. Съоснователят на Apple Стив Джобс убеди звукозаписните компании, че iTunes може да спаси индустрията от пиратството, като заложи на продажбата на сингли, а не толкова на албуми. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:58 | 09.09.22 г.
fallback