IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Португалия - най-добре пазената велосипедна тайна в Европа

Бизнесът с колелета в страната процъфтява по време на пандемията

09:11 | 19.12.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Qilai Shen/Bloomberg</em></p>

Снимка: Qilai Shen/Bloomberg

Руи Мендес казва, че когато коронавирусът връхлетял за първи път, бизнесът, за чието управление помага той, трябвало да натисне спирачките и да спре незабавно, пише ВВС.

Мендес е директор на португалската компания Rodi, един от най-големите производители на велосипедни колела в Европа.

„В началото на пандемията много клиенти (компании за велосипеди) започнаха да отлагат поръчки, опасявайки се какво може да се случи. В крайна сметка спряхме производството“, разказва той.

В опит да спасят работните места и заплатите си 300-те служители се съгласили незабавно да си вземат триседмична ваканция. Но месец по-късно нещата се променили драматично към по-добро, тъй като милиони хора в Европа започнали да карат колело по време на пандемията.

„От април нещата се промениха напълно. Поръчките се удвоиха, пазарът просто експлодира. Притеснението отстъпи пред успокоението, тъй като служителите осъзнаха, че пандемията няма да застраши работните им места“, коментира Мендес.

Португалия е най-големият производител на колелета в Европейския съюз, факт, който много хора извън страната може би не знаят. Миналата година над 2,6 млн. колелета са били произведени в Португалия, сочат официални данни на ЕС. Това е над една пета от общо 12,2 млн. произведени велосипеда. Италия е на второ място с 2,1 млн., а Германия е трета с 1,3 млн.

Португалия няма големи брандове за велосипеди, вместо това тя предимно произвежда за чужди компании. Например един от най-големите производители в страната, RTE, прави колела за френския гигант Decathlon. Друга компания, FJ Bikes Europe, е собственост на тайванската Fritz Jou Manufacturing.

Индустрията е съсредоточена около малкия град Агуеда в централната част на Португалия, на около 75 км южно от Порто. Освен компании, които правят цели колелета, има и малки фирми като Rodi, които произвеждат части или аксесоари за велосипеди.

Общо в страната има над 60 завода, а почти всички хора, заети в сектора, се намират в и около Агуеда.

Жоао Филипе Миранда казва, че бизнесът му ще постигне приходи от 27 млн. евро тази година. „Най-добрата ни година от основаването на компанията“ през 1940 г., допълва той.

Компанията Miranda произвежда компоненти за колела, включително за електрически велосипеди.

Миранда казва, че макар велосипедната индустрия в Португалия да е „известна с качеството си“, тя също така се възползва от предлагането на европейските си клиенти на далеч по-къси вериги за доставка от конкурентни производители в Азия. Португалия получава подкрепа и от запазването на митата върху вносни китайски колелета в ЕС.

Тези допълнителни такси в момента съставляват до 48,5% за стандартни колела и 79,3% за електрическите.

Но Джил Надаис, генерален секретар на Portugal Bike Value, профсъюза на португалския велосипеден сектор, казва, че пандемията е основният двигател за продължаващия бум на индустрията.

„COVID донесе нови възможности за сектора, тъй като в крайна сметка стимулира по-здравословния начин на живот в Европа“, отбелязва той. Надаис допълва, че индустрията очаква общият износ да нарасне с 20% до 30% тази година.

А дали самите португалци карат повече колело след COVID? Изглежда, че да, дори в столицата Лисабон и във втория по големина град Порто, където хората традиционно бяха смятани за противници на велосипедите заради стръмните и често калдъръмени улици.

В Лисабон използването на велосипеди, включително електрически, е нараснало с една четвърт от началото на пандемията, сочи доклад.

Фернандо Чикарини, собственик на най-стария магазин за колелета в Лисабон - Armazéns Airaf, основан през 1951 г., казва, че продажбите му са се увеличили с 40% от началото на пандемията. Той също така отчита голям ръст в броя на хората, които искат от него да им поправи стари велосипеди.

„Хората, които вече имат колела, но не ги използват редовно или изобщо, идват за поправка, преглед или реставрация“, отбелязва Чикарини.

В завода за части Rodi Мендес казва, че са продали 500 хил. колела за велосипеди и три милиона джанти през 2020 г., което е комбиниран ръст от 35% спрямо 2019 г.

„Имаме късмет, че ние от сектора на велосипедите не пострадахме толкова като служителите в други индустрии“, коментира Мендес.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:04 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още