В една година, която се оказа разрушителна за световната петролна и газова индустрия, сега се появяват тревожни признаци, че производителите от Северно море губят множество поръчки от една от ключовите за тях износни дестинации.
Вносът на петрол от Северно море за Азия отбеляза 5-годишно дъно през октомври. В рамките на целия месец са били доставени общо 1,5 млн. барела за региона. Все още не е ясно дали това е предизвикано от новия ръст в броя на заразените с коронавирус или е някаква дългосрочна тенденция, пише в коментар за Oilprice Вананд Меликсетиян.
Преди около пет години Китай почти не купуваше товари от Северно море, приемаше само случайни доставки веднъж на тримесечие. На фона на множество смущения на пазара през тази година китайските независими рафинерии започнаха да обръщат внимание на класовете от норвежкия и британския континентален шелф. Сортовете Grane, Flotta, Balder, Ekofisk, Oseberg, Troll, Johan Sverdrup - всички те намериха своето място на пазара. Приблизително по същото време южнокорейските рафинерии започнаха да купуват норвежки петрол, който смесват с домашни сортове.
Съгласно споразумението за свободна търговия от 2012 г. между Европейския съюз и Южна Корея, износителите от Forties, най-голямото петролно поле в Северно море, могат да изнасят суровина без данъци, с идеята да наложат на азиатските пазари своята продукция.
петрол
През 2019 г. страните от Източна Азия внасят 74% от целия петрол, добит във Forties, като приблизително половината от тези количества са насочени към Китай.
Откриването на полето Johan Sverdrup в Северно море допълнително изостря апетита на азиатските рафинерии към петролните сортове в региона. Сортът Sverdrup, с 0,8-процентно съдържание на сяра, се превърна в пряк конкурент на руския Урал на европейския пазар.
Но норвежкият сорт се пренасочи от вече наситения с петрол европейски пазар към Азия, където се класира на второ място в списъка с класовете, внасяни в най-големи количества от местните независими рафинерии през пролетните месеци на 2020 г. – единствено ESPO се радва на по-големи вносни обеми.
В много отношения настоящият спад на износа на петрол от Северно море към Азия се дължи на укрепването на фючърсите на сортовете Брент и Дубай.
Сега, изправени пред отслабващото търсене в Азия, петролните производители от Северно море са принудени да търсят купувачи в Европа. Противно на досегашната тенденция, 30% от произведените в тези полета количества петрол са насочени към Великобритания. Петролът, който е доставен на европейските рафинерии от Северно море представлява 62% от общите експортни количества на региона.
В крайна сметка сортът Sverdrup остава единственият, добиван в Северно море, който запазва своята привлекателност на международните пазари.


Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Администрацията на Тръмп не смята Украйна за приоритет
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България