IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Димитър Радуков: Uber не нарушава законите в България

Компанията ще се фокусира засега върху бизнеса си в София и възнамерява да утрои броя на наетите инженери в рамките на година

08:01 | 30.04.15 г. 36
Автор - снимка
Създател
<p>
	Димитър Радуков. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Димитър Радуков. Снимка: Investor.bg

- Смятате ли, че именно промяната на законите е начинът, по който трябва да се процедира и в България, и на Стария континент – да се променят така законите, че да се създаде една съвременна регулаторна рамка, която да обхваща и подобни услуги?

- Да, разбира се. Uber винаги е бил за това, да се спазват регулациите. Въпросът е те да отговарят на изискванията и технологичните възможности на 21 век. Няма как закони, които са писани през миналия век, да отговарят на нуждите на новите технологии и новите форми на придвижване.

В крайна сметка редица закони в България и Европа са писани за друго време. Новите технологии и приложения създават нови бизнес модели и услуги. И е логично, тъй като те са от голяма полза за потребителите, законите  да се осъвременят, за да обхванат тези услуги.

- Един от другите мениджъри на компанията, Патрик Щуденер, мениджър за експанзията в Европа, бе инициирал по-рано среща с транспортния министър на страната Ивайло Московски, но в крайна сметка се срещна само с екип от министерството. Поддържате ли добър диалог с властите в България? Постоянно се появяват спекулации и информации, че компанията нарушава моментните закони...

- Uber не нарушава законовата  рамка на България. Ние сме посветени на това да водим активен диалог както с правителството, така и с институциите на страната и всички заинтересовани страни в България. Нашата цел е да промотираме Uber и положителното влияние върху пазарите, а също и големите ползи за потребителите и шофьорите. Както знаете, услугата се радва на голям интерес и подкрепа от страна на потребителите. Това не е случайно, защото ние наистина предлагаме нещо качествено, надеждно, безопасно и достъпно.

- Едно от обвиненията към Uber e, че компанията не издава при пътуване на пътниците фактури, Според данъчни експерти разписките, които потребителите получават, нямат реквизити, за да бъдат фактура. Как ще се защитите от това твърдение? Декларира ли платформата ДДС или данък върху печалбата на самата компания от тази ѝ дейност?

- Това, което трябва да се има предвид, е, че Uber е технологична платформа. Казано по-просто, ние сме  само посредник и свързваме шофьорите и пътниците. Uber не е собственик на автомобили, компанията не дава работа на шофьорите, те са независими оператори. Те отговарят за своите данъчни задължения.

Нашата система е изцяло безкасова, няма никакви плащания в брой, а през банкови преводи. От една страна, това гарантира прозрачност, а от друга – проследимост. И то в сектор, в който досега винаги е имало съмнения за по-ниски данъчни постъпления.

Нека сме наясно - Uber не е превозвач. Ние сме технологична компания, а споделеното пътуване се предоставя от шофьорите. Трябва да се има предвид, че те работят по няколко часа и с това са под критичния праг от приходи от 25 000 евро на година, за да се регистрират по ДДС. Освен това е добре да се знае, че те карат коли на бензин или дизел, което спрямо метана вкарва между четири и пет пъти повече приходи в бюджета на държавата от акциз. Както е известно, метанът в България е с минимален акциз, докато грубо около 40% от цената на бензина или дизела влизат директно в държавния бюджет (под формата на акциз и ДДС, б. ред.). Реално таксиметровите компании почти карат изцяло на метан. Над 95% от колите на партньорите ни са с бензинов или дизелов двигател. Така те вкарват между 4 и 5 пъти повече приходи в държавата.

Другото, което е важно да се спомене, е, че Uber спазва всички приложими данъчни закони в България. Ние плащаме всички данъци в страната, данък печалба, осигуровки, данък общ доход и т. н.

- Има и опасения относно темата за сигурността на пътуванията. Как точно компанията проверява своите шофьори? Какви тестове има за тях и за автомобилите им?

- За Uber сигурността е най-важен приоритет и ние приемаме това изключително сериозно. Има редица мерки, които взимаме от самото начало, така че шофьорите и колите, които ползват, да отговарят на определени критерии. Колата трябва да е на възраст до 10 години, да има 4 врати, шофьорът да е с чисто съдебно минало, да е поне на 21 години, да няма сериозни нарушения (след справка с КАТ). Води се и събеседване.

Това е единият елемент от системата за сигурност. Друг елемент е реално връзката и проследимостта на всяко пътуване. Пътниците са свързани със системата чрез своите дебитни и кредитни карти. Шофьорите от своя страна – чрез своите банкови сметки. Така неизвестността на това кой се вози и кой кара автомобила е реално премахната и това е още едно ниво на безопасност.

Последна актуализация: 10:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

26
rate up comment 3 rate down comment 13
pinoccio
преди 9 години
С какво ги премята потребителите,бе, пич? Че услугата струва едиколкоси? Не ти харесва - не се качваш на такси. Може би UBER ще возят безплатно. Ти возил ли си се на такси извън България? Нашите таксита ще ти се видят като моторизиран орден на Майка Тереза. Из Европа 20 евро е само да се качиш, тук се возиш от летището до Люлин за 7 евро, същото разстояние ще ти е минимум за 40-50 евро. Ще ми опонираш за стандарта, ама колата си е кола и горивото си е гориво навсякъде. И това за гилдията е само една брънка от проблема. Основното е във возенето на клиентите сякаш са нелегални. Това да не са времената на партизанското движение?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 10 rate down comment 2
bigmamascandal
преди 9 години
гилдията на таксиметровите шофьори е преметната... Aх, да си дойдем на думата. Ами нека е преметната, след като от години тази гилдия пък премята потребителите. Хак им е. Днес чтеа, че 1 евро ще си намалят тарифите. До това води конкуренцията, вкл. и от UBER./
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 11 rate down comment 1
simbad12
преди 9 години
Как така без предварително обявени тарифи? Тарифите са си ясни и си се спазват! И няма изненади, за разлика т помпите на много таксита... Четете, преди да коментирате
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 5 rate down comment 12
pinoccio
преди 9 години
Какъв бизнес модел, бе, друже? Всичко се прави за печалба и неплащане на данъци, такси и осигуровки. Американците друго не могат да измислят. Те се водят от максимата - никакво участие на държавата, такава им е цялата бизнес среда. Американското правителство го боли фара за обществено здравеопазване, за обществено образование и прочие. Такива практики нямат място в социалистическа Европа. UBER може да е по-удобен на клиентите, може и да пристигат колите още преди да са ги викнали, но въпросът е, че гилдията на таксиметровите шофьори е преметната. Става въпрос и за заетост и синдикални позиции. Ако всеки сектор бива заобикалян с такива оптимизирани практики, клиентите накрая няма да имат с какво да платят на UBER - такива са взаимозависимостите между отделните икономически сфери, те са дълбоки и трудно разпознаваеми понякога. Ами ДАНС как ще контролира бардаците на София, бе, пичове?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 7 rate down comment 11
MZ/X
преди 9 години
UBER може да не нарушава законите на България, но шофьорите на UBER със сигурност ги нарушават и е много грозно компанията да не защитава тези хора!С данъците и осигуровките не мисля, че има проблем, защото парите се превеждат по банкова сметка и от задължение на шофьорите е, като на всеки човек със свободна професия да се осигури и плати данъците.Проблемът е със съзнателното стимулиране на шофьорите да не се регистрират като такси и да работят по предварително обявени тарифи. Последиците от тези закононарушения са изцяло за сметка на шофьорите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 10 rate down comment 10
misanthrope
преди 9 години
1) Не е умишлено2) За да не дезинформирам и да се информирам, защо не сложат на сайта си ясни правила и примерен договор с шофьорите си, за да мое се информираме аджеба и аз и КЗК и данъчните и НОЙ и да знаем черно на бяло, а не да ми обясняват че наемат софтуерни инженери
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 25 rate down comment 5
ssaki
преди 9 години
Много хора изпитват тих ужас от повечето таксиметрови шофьори и/или таксита. Ако Uber с нещо е привлекателен, то е точно това, че няма нищо общо с таксиметровите компании :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 16 rate down comment 6
bigmamascandal
преди 9 години
Tова е абсолютна лъжа. или не познавате бизнес модела им, или просто дезинформирате умишлено. И в двата случая е ужасно грозно...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 8 rate down comment 22
misanthrope
преди 9 години
И не само в неплащането на данъци е проблема. Тези шофьори ще работят по 12 -16 часа 6-7 дни в седмицата, за жълти стотинки което води до хищническа работа. Човек има право на легален труд, законен, с полагащата му се почивка и достойно заплащане. Може някой да си каже, никой не ги кара - така е, но дадеш ли на човек възможност да го прави, винаги се намират будали, за това има социални закони, за това би трябвало да има синдикати ( нашите са смех) които да пазят глупавите хора от самите тях и от собствената им алчност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 6 rate down comment 18
pinoccio
преди 9 години
Действията на тази т.н. платформа не се различава по нищо от дейността на торентите. И те работят на принципа на споделянето, и те не нарушават закона. Ако всичко, обаче, започне да действа по този начин, то баба ви ще види какво е доктор само в уикипедията. Няма данъци, няма регистрации, няма ДДС - има само едно високотехнологично приложение, което не се различава от наръчник на готвача. Голяма прозрачност - един крем брюле е цялата работа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още