IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Димитър Радуков: Uber не нарушава законите в България

Компанията ще се фокусира засега върху бизнеса си в София и възнамерява да утрои броя на наетите инженери в рамките на година

08:01 | 30.04.15 г. 36
Автор - снимка
Създател
<p>
	Димитър Радуков. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Димитър Радуков. Снимка: Investor.bg

- Смятате ли, че именно промяната на законите е начинът, по който трябва да се процедира и в България, и на Стария континент – да се променят така законите, че да се създаде една съвременна регулаторна рамка, която да обхваща и подобни услуги?

- Да, разбира се. Uber винаги е бил за това, да се спазват регулациите. Въпросът е те да отговарят на изискванията и технологичните възможности на 21 век. Няма как закони, които са писани през миналия век, да отговарят на нуждите на новите технологии и новите форми на придвижване.

В крайна сметка редица закони в България и Европа са писани за друго време. Новите технологии и приложения създават нови бизнес модели и услуги. И е логично, тъй като те са от голяма полза за потребителите, законите  да се осъвременят, за да обхванат тези услуги.

- Един от другите мениджъри на компанията, Патрик Щуденер, мениджър за експанзията в Европа, бе инициирал по-рано среща с транспортния министър на страната Ивайло Московски, но в крайна сметка се срещна само с екип от министерството. Поддържате ли добър диалог с властите в България? Постоянно се появяват спекулации и информации, че компанията нарушава моментните закони...

- Uber не нарушава законовата  рамка на България. Ние сме посветени на това да водим активен диалог както с правителството, така и с институциите на страната и всички заинтересовани страни в България. Нашата цел е да промотираме Uber и положителното влияние върху пазарите, а също и големите ползи за потребителите и шофьорите. Както знаете, услугата се радва на голям интерес и подкрепа от страна на потребителите. Това не е случайно, защото ние наистина предлагаме нещо качествено, надеждно, безопасно и достъпно.

- Едно от обвиненията към Uber e, че компанията не издава при пътуване на пътниците фактури, Според данъчни експерти разписките, които потребителите получават, нямат реквизити, за да бъдат фактура. Как ще се защитите от това твърдение? Декларира ли платформата ДДС или данък върху печалбата на самата компания от тази ѝ дейност?

- Това, което трябва да се има предвид, е, че Uber е технологична платформа. Казано по-просто, ние сме  само посредник и свързваме шофьорите и пътниците. Uber не е собственик на автомобили, компанията не дава работа на шофьорите, те са независими оператори. Те отговарят за своите данъчни задължения.

Нашата система е изцяло безкасова, няма никакви плащания в брой, а през банкови преводи. От една страна, това гарантира прозрачност, а от друга – проследимост. И то в сектор, в който досега винаги е имало съмнения за по-ниски данъчни постъпления.

Нека сме наясно - Uber не е превозвач. Ние сме технологична компания, а споделеното пътуване се предоставя от шофьорите. Трябва да се има предвид, че те работят по няколко часа и с това са под критичния праг от приходи от 25 000 евро на година, за да се регистрират по ДДС. Освен това е добре да се знае, че те карат коли на бензин или дизел, което спрямо метана вкарва между четири и пет пъти повече приходи в бюджета на държавата от акциз. Както е известно, метанът в България е с минимален акциз, докато грубо около 40% от цената на бензина или дизела влизат директно в държавния бюджет (под формата на акциз и ДДС, б. ред.). Реално таксиметровите компании почти карат изцяло на метан. Над 95% от колите на партньорите ни са с бензинов или дизелов двигател. Така те вкарват между 4 и 5 пъти повече приходи в държавата.

Другото, което е важно да се спомене, е, че Uber спазва всички приложими данъчни закони в България. Ние плащаме всички данъци в страната, данък печалба, осигуровки, данък общ доход и т. н.

- Има и опасения относно темата за сигурността на пътуванията. Как точно компанията проверява своите шофьори? Какви тестове има за тях и за автомобилите им?

- За Uber сигурността е най-важен приоритет и ние приемаме това изключително сериозно. Има редица мерки, които взимаме от самото начало, така че шофьорите и колите, които ползват, да отговарят на определени критерии. Колата трябва да е на възраст до 10 години, да има 4 врати, шофьорът да е с чисто съдебно минало, да е поне на 21 години, да няма сериозни нарушения (след справка с КАТ). Води се и събеседване.

Това е единият елемент от системата за сигурност. Друг елемент е реално връзката и проследимостта на всяко пътуване. Пътниците са свързани със системата чрез своите дебитни и кредитни карти. Шофьорите от своя страна – чрез своите банкови сметки. Така неизвестността на това кой се вози и кой кара автомобила е реално премахната и това е още едно ниво на безопасност.

Последна актуализация: 10:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

36
rate up comment 1 rate down comment 0
stasi666
преди 8 години
UBER да види колко печели средно от един човек на месец и да направи някаква месечна такса за самото приложение,така никои нищо не може да им каже,така хората който го ползват се разбират по между си,да видим тогава как ще го спрат,а освен това е и полезно защото е социално,запознаваш се с нормални хора,няма потни и мизерни бакшиши и се намаляват вредните емисии
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
35
rate up comment 1 rate down comment 0
pekotata
преди 8 години
Хвърлят се какви ли не странни обвинения, а иначе:1. Изваждане на светло на парични потоци. Кой има интерес да върви една хартия от ръка на ръка - нито е държавата, нито са данъчните, нито потребителя. Само едни приятни хора в жълти автомобили.2. Страхът от нелоялна конкуренция е точно толкова основателен, колкото на комплекс Слънчев ден от бабите, които дават квартири в Созопол. Данъчните веднага да ги почват (бабите де).3. Застрахователното покритие в средствата за обществен транспорт е смехотворно (20к лева) - поредна недомислица. Обикновенната гражданска отговорност е със сто пъти по-високи лимити по въпросните рискове (2 М лева). Отново няма причина за притеснение.4. О чудото на технологията - глобалните системи за позициониране, освен че те знаят къде си, знаят и кога си. Та няма особенна нужда да си гледаме часовника. Остави това - дори и група съветски учени още не могат да измислят как да надпишат сметката...Изобщо - пробвайте, не боли. После давайте мнение...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
34
rate up comment 11 rate down comment 15
misanthrope
преди 9 години
Ама чакай малко. Как така Uber обявява цени за превоз, след като ясно заявява че не е превозвач? Нали е само посредник и всъщност това не е такси а споделено пътуване? Как тогава определя цени? А как всъщност отчитаме километрите и най-вече престоя? Гледаме си часовника или?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 20 rate down comment 12
vstoykov
преди 9 години
Ако всеки гражданин с автомобил регистрира своя таксиметрова компания, съгласно българското законодателство - няма никакви пречки всеки от тях да предлага транспортни услуги - независимо дали чрез Uber, друга закриваща технология или по класическия начин."Загубата на работни места" е нещо чудесно. Тези, които са "изгубили" работата си ще трябва да си напънат мозъчните клетки и да измислят какво да предложат на пазара. Тоест ще бъдат стимулирани да задоволят други потребности на потребителите.За съжаление има много лудити, които не разбират, че "загубата на работни места" заради тъкачните станове и други закриващи технологии всъщност е нещо положително. Благодарение на тази "загуба на работни места" хората се насочват към други по-полезни дейности.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 9 rate down comment 13
vstoykov
преди 9 години
В България си има закони. Трябва първо да се иска разрешение от бюрократите. Ако те не разрешат - нямате право да возите пътници срещу заплащане. Безплатно може - не ми е известен закон, който да го забранява.Ако се регистрира таксиметрова компания (съгласно българското законодателство), която да използва закриващи технологии като Uber - няма проблем."в Европа комисиите за защита на конкуренцията оценяват положително допълнителната конкуренция"В България е обратното - КЗК оценява отрицателно допълнителната конкуренция (особено когато тя е в ущърб на определени фирми). Спомнете си случая на ГенСофт, който предлагаше възможност потребителите на конкурентен продукт да преминат на техния софтуер. Тогава КЗК ги глоби, защото успешно се конкурираха - продуктът им беше по-добър и потребителите на конкурентния продукт можеха с няколко цъквания на мишката да преминат на складовата програма на ГенСофт.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 2 rate down comment 4
MZ/X
преди 9 години
Surge pricingUber uses an automated algorithm to increase prices to "surge price" levels, responding rapidly to changes of supply and demand in the market, and to attract more drivers during times of increased rider demand, but also to reduce demand.[69][70] Customers receive notice when making an Uber reservation that prices have increased.[69] The company applied for a U.S. patent on surge pricing in 2013.[71][72]The practice has often caused passengers to become upset and invited criticism when it has happened as a result of holidays, inclement weather, or natural disasters.[73] During New Year's Eve 2011, prices were as high as seven times normal rates, causing outrage.[74] During the 2014 Sydney hostage crisis, Uber implemented surge pricing, resulting in fares of up to four times normal charges; while it defended the surge pricing at first, it later apologized and refunded the surcharges.[75] Uber CEO Travis Kalanick has responded to criticism by saying: "...because this is so new, it's going to take some time for folks to accept it. There's 70 years of conditioning around the fixed price of taxis."[74][76]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 9 rate down comment 4
simbad12
преди 9 години
Първоначалната такса при качване е 70 стотинки, след това се начисляват по 40 ст. за изминат километър. Таксата за една минута престой пък е 20 стотинки.Кратко, точно, ясно!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 0 rate down comment 7
MZ/X
преди 9 години
Как така без предварително обявени тарифи? Тарифите са си ясни и си се спазват! ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Как така ще са ясни предварително! UBER работи на принципа на търсенето и предлагането и цената за един и същ маршрут може да е значително по висока в пиков час спрямо тази в по малко натоварено време!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 12 rate down comment 11
SSIW
преди 9 години
Друг аспект на казуса с този модел са икономическите ефекти от работата му от данъчните постъпления, до загубата на работни места и от там увеличена тежест върху системата за социално подпомагане, обществото следва да си реши дали тези последици са му от съществено значение.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 16 rate down comment 10
SSIW
преди 9 години
Така. Никакъв проблем не е да се констатира и докаже, че работата на модела по същество е дейност по извършване на таксиметров превоз на пътници. Закона е еднозначен: тази дейност подлежи на лицензиране по изрично установен ред и са на лице цял ферман изисквания към компанията, която предоставя услугата, персонала, техническите средства и ред други отговорности. Ако на някой не му харесва определен закон - има си пътища за гражданска законодателна инициатива, в противен случай действията в нарушение на прието законодателство/нормативна уредба , подлежат на санкции - точка. Кой точно ще попадне под преките санкции е друг въпрос, но държавата може да търси и обходни пътища за налагане по същество действието на закона в тази област, така както такива методи и цели по заобикалянето на тази нормативна уредба, са залегнали в основополагащите идеи на модела.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още