IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Димитър Радуков: Uber не нарушава законите в България

Компанията ще се фокусира засега върху бизнеса си в София и възнамерява да утрои броя на наетите инженери в рамките на година

08:01 | 30.04.15 г. 36
Автор - снимка
Създател
<p>
	Димитър Радуков. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Димитър Радуков. Снимка: Investor.bg

- Смятате ли, че именно промяната на законите е начинът, по който трябва да се процедира и в България, и на Стария континент – да се променят така законите, че да се създаде една съвременна регулаторна рамка, която да обхваща и подобни услуги?

- Да, разбира се. Uber винаги е бил за това, да се спазват регулациите. Въпросът е те да отговарят на изискванията и технологичните възможности на 21 век. Няма как закони, които са писани през миналия век, да отговарят на нуждите на новите технологии и новите форми на придвижване.

В крайна сметка редица закони в България и Европа са писани за друго време. Новите технологии и приложения създават нови бизнес модели и услуги. И е логично, тъй като те са от голяма полза за потребителите, законите  да се осъвременят, за да обхванат тези услуги.

- Един от другите мениджъри на компанията, Патрик Щуденер, мениджър за експанзията в Европа, бе инициирал по-рано среща с транспортния министър на страната Ивайло Московски, но в крайна сметка се срещна само с екип от министерството. Поддържате ли добър диалог с властите в България? Постоянно се появяват спекулации и информации, че компанията нарушава моментните закони...

- Uber не нарушава законовата  рамка на България. Ние сме посветени на това да водим активен диалог както с правителството, така и с институциите на страната и всички заинтересовани страни в България. Нашата цел е да промотираме Uber и положителното влияние върху пазарите, а също и големите ползи за потребителите и шофьорите. Както знаете, услугата се радва на голям интерес и подкрепа от страна на потребителите. Това не е случайно, защото ние наистина предлагаме нещо качествено, надеждно, безопасно и достъпно.

- Едно от обвиненията към Uber e, че компанията не издава при пътуване на пътниците фактури, Според данъчни експерти разписките, които потребителите получават, нямат реквизити, за да бъдат фактура. Как ще се защитите от това твърдение? Декларира ли платформата ДДС или данък върху печалбата на самата компания от тази ѝ дейност?

- Това, което трябва да се има предвид, е, че Uber е технологична платформа. Казано по-просто, ние сме  само посредник и свързваме шофьорите и пътниците. Uber не е собственик на автомобили, компанията не дава работа на шофьорите, те са независими оператори. Те отговарят за своите данъчни задължения.

Нашата система е изцяло безкасова, няма никакви плащания в брой, а през банкови преводи. От една страна, това гарантира прозрачност, а от друга – проследимост. И то в сектор, в който досега винаги е имало съмнения за по-ниски данъчни постъпления.

Нека сме наясно - Uber не е превозвач. Ние сме технологична компания, а споделеното пътуване се предоставя от шофьорите. Трябва да се има предвид, че те работят по няколко часа и с това са под критичния праг от приходи от 25 000 евро на година, за да се регистрират по ДДС. Освен това е добре да се знае, че те карат коли на бензин или дизел, което спрямо метана вкарва между четири и пет пъти повече приходи в бюджета на държавата от акциз. Както е известно, метанът в България е с минимален акциз, докато грубо около 40% от цената на бензина или дизела влизат директно в държавния бюджет (под формата на акциз и ДДС, б. ред.). Реално таксиметровите компании почти карат изцяло на метан. Над 95% от колите на партньорите ни са с бензинов или дизелов двигател. Така те вкарват между 4 и 5 пъти повече приходи в държавата.

Другото, което е важно да се спомене, е, че Uber спазва всички приложими данъчни закони в България. Ние плащаме всички данъци в страната, данък печалба, осигуровки, данък общ доход и т. н.

- Има и опасения относно темата за сигурността на пътуванията. Как точно компанията проверява своите шофьори? Какви тестове има за тях и за автомобилите им?

- За Uber сигурността е най-важен приоритет и ние приемаме това изключително сериозно. Има редица мерки, които взимаме от самото начало, така че шофьорите и колите, които ползват, да отговарят на определени критерии. Колата трябва да е на възраст до 10 години, да има 4 врати, шофьорът да е с чисто съдебно минало, да е поне на 21 години, да няма сериозни нарушения (след справка с КАТ). Води се и събеседване.

Това е единият елемент от системата за сигурност. Друг елемент е реално връзката и проследимостта на всяко пътуване. Пътниците са свързани със системата чрез своите дебитни и кредитни карти. Шофьорите от своя страна – чрез своите банкови сметки. Така неизвестността на това кой се вози и кой кара автомобила е реално премахната и това е още едно ниво на безопасност.

Последна актуализация: 10:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

16
rate up comment 3 rate down comment 3
kalendar
преди 9 години
То има такива приложения, които се ползват от бакш. И те си ги ползват(а и аз ползвам основно такива). По принцип не обичам да шофирам(и бира не пия, и футбол не гледам..егати мъжа), та когато ползвам такси(което е доста често) ползвам именно такова приложение.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 7 rate down comment 2
ceneto
преди 9 години
законотворците трябва да направят така, че лицензираните превозвачи да могат да си възстановяват акциза на горивото, както е в някои страни от ЕС, Юбер да бъдат оставени да работят(но при правила за отчитане, писани през 21 век подхходящи за технологична компания) щом не са превозвачи и пазарът ще отсъди, а печеливши ще бъдат потребителите
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 24 rate down comment 9
melon
преди 9 години
Само таксиметровите шофьори не харесват UBER.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 11 rate down comment 14
misanthrope
преди 9 години
Компанията щеше да е екстра, ако предлагаше платформата си на таксиметрови компании, като един допълнителен канал за комуникация с повече екстри, подобряващ значително услугата. Имайки партньорски такси компании в цял свят, човек би могъл във всяка държава да си поръча такси по еднакъв начин, да си види цените, да знае че няма да го излъжат да.... НО превоза да се извършва от нормална, лицензирана таксиметрова компания, която си плаща на шофьорите, данъци, осигуровки, прегледи и всичко както си е по закон. Тогава никой нямаше да се опитва да ги забранява никъде по света и щяха наистина да са технологична компания
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 11 rate down comment 2
kalendar
преди 9 години
абсолютно съм съгласен. Но трябва да подчертая, че като цяло идеята е много хубава и я подкрепям. Стига да решат проблема с регулациите(вкл. за работните часове) и данъците и осигуровките. Повече конкуренция не е довела до нищо лошо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 9 rate down comment 8
misanthrope
преди 9 години
"В момента имаме около 20 служители инженери, които работят върху софтуер, "Това ли са им работните места? Аутсорсинг с 20 човека? Никой не им забранява да си правят аутсорсинга, там няма дискусия, но.. фирми с 20 човека аутсорс вече никой даже не ги споменава в БГ
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 15 rate down comment 14
misanthrope
преди 9 години
На кого плащат осигуровки? На господиня от интервюто. А шофьорите бачкат без никакви осигуровки, защото както самия господин обяви ТЕ НЕ СА ТЕХНИ СЛУЖИТЕЛИ! Разберете, не може едно мобилно приложение да позволи на хората да работят без да плащат данъци и осигуровки, без регулации за работно време, техническа изправност и един куп още неща И НЕ ТРЯБВА! Това не води до по-добра или по-конкурентна услуга, а до дивия запад. Нещо, което сме видели в БГ през 90тте и тъкмо почнахме полека да изплуваме от него
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 13 rate down comment 1
simbad12
преди 9 години
Абе ти чел ли си текста въобще. И схванал ли си бизнес модела или говориш наизуст. Работните места, за които иде реч са за инженери, не за шофьори. И това си го пише много ясно!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 10 rate down comment 12
misanthrope
преди 9 години
И как така хем не дават работа на шофьорите, хем обясняват колко работни места щели да се открият? Нагли измамници са,
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 6 rate down comment 4
bigmamascandal
преди 9 години
ЦИТАТ: Ние плащаме всички данъци в страната, данък печалба, осигуровки, данък общ доход и т. н. ???
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още