IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дизелов автомобил на 20 години - типичната кола на българина

Според данни на Евростат в България се карат най-много стари коли в Европейския съюз

11:04 | 27.07.18 г. 18
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Българите масово карат коли втора употреба, близо половината от автопарка у нас е на възраст над 20 години и автомобилите са основно на дизел. Това показват обобщени данни на Евростат и на Асоциацията на автомобилните производители /АСЕА/ за автомобилния парк на ЕС през 2017 г., цитирани от БТА.

Според данни на европейската статистика у нас през миналата година е имало регистрирани около 3,4 милиона автомобила, което приблизително е по 450 автомобила на 1000 българи.

Според анализа на Евростат автопаркът у нас нараства с по около 100 хиляди автомобила годишно, като през 2016 г. у нас е имало 3,3 млн. автомобила, а през 2017 г. - 3,4 млн. броя.

За първото полугодие на тази година у нас са продадени около 18 хиляди нови коли - при 8 милиона броя за страните на ЕС, сочат последни данни на АСЕА. 

Близо половината автомобили по пътищата на България обаче са на над 20 години, т.е. около 1,5 млн. леки коли са на тази възраст. Около 35 на сто от автомобилите са на възраст до 15 години или около 1,3 млн. броя леки коли, а до 10 години са около 350 хиляди автомобила или около 10 процента от автопарка у нас.

Новите автомобили у нас /на възраст до 5 години/ са около 5 на сто от автопарка или приблизително 160 хиляди броя, сочат пък данните на АСЕА. Годишно у нас се купуват средно между 25-30 хиляди нови автомобила, като за миналата година по официални данни на АСЕА у нас са били продадени 38 хиляди нови коли. 

Масово българите карат коли на дизел - близо 1,7 млн. автомобила или над 50 на сто от автопарка у нас.

Автомобилите на бензин са почти същата бройка с уговорката, че много от тях са снабдени и с газова уредба. 

Наличието пък на екологични автомобили по родните пътища е почти символично - отчетени са едва 2 474 регистрирани хибридни леки коли /около 0,08 на сто от автопарка/ и едва 274 електромобила - 0,009 на сто от автопарка.

Най-нови коли карат в Белгия, най-стари - в България и Полша

Най-нови коли в ЕС карат белгийците - средно на 7 години, следвани от жителите на Дания, Великобритания и Германия - автопарк на възраст 8 години, а Франция и Италия с автопарк на възраст 9 години и др.

Освен България с регистриран над 50 процента автопарк от 20-годишни автомобили, най-стари автомобили са отчетени в Полша - близо 40 на сто от автопарка, както и в Латвия, Литва и Румъния - повече от една трета от автопарка в тези страни и др.

Най-висок дял автомобили на глава от населението е регистриран в Люксембург - 662 автомобила на 1000 жители, а най-малко в Румъния - 260 коли на 1000 жители.

Повече от половината коли в ЕС са с бензинови двигатели - 56 на сто, около 40 на сто са с дизелови двигатели, а едва 4 процента са задвижвани с алтернативни горива или електричество.

През миналата година в ЕС са продадени общо над 800 хиляди автомобила на алтернативно гориво, като регистрациите на подобни автомобили почти са се удвоили в Испания и Германия - ръст от 90 на сто, следвани от Обединеното кралство и Франция - ръст от 48 процента, и Франция и Италия - ръст от 33 процента.

Според данните на АСЕА в ЕС се произвеждат годишно около 26 млн. автомобила, което прави тази промишленост номер 1 в световен мащаб пред САЩ и Китай. Около 30 процента от автомобилната продукция на ЕС се изнася за САЩ, като за миналата година износът е бил на стойност 37 млрд. евро. Други водещи дестинации за износ на европейски автомобили са били Китай - 22 млрд. евро, Япония - 8 млрд. евро, и Швейцария - 7 млрд. евро.

Освен това, според данни на АСЕА, на територията на САЩ европейските автомобилостроители са произвели около 2,9 млн. броя автомобила, като в производството им са били наети около 120 000 американци. 

Около 12 милиона души в ЕС, или 5,7 на сто, от заетата работна ръка в Евросъюза работят в сектора на автомобилостроенето. Автомобилният сектор генерира близо 400 млрд. евро оборот в ЕС и търговски излишък от около 90 млрд. евро за ЕС, отчитат още данните на АСЕА.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:08 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

7
rate up comment 4 rate down comment 9
khao
преди 5 години
хеле пък от политписарушки ... май си объркал коментара :):) кво да те чета по натам, бъркаш ме с някой :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 28 rate down comment 22
Спящият бик
преди 5 години
Един добър дизелов двигател на 20 г. е в разцвета на силите си. За разлика от бензиновия, а още по-малко електрическия. Батериите за последния отдавна са сдали багажа и се е наложило да купиш нови. Чак тогава си усетил, че да те прецакали политици и най-различни електричарски лобита, защото новата батерия ти е струвала колкото нов автомобил!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 12 rate down comment 7
IQ96
преди 5 години
добре казано red6, както Гр.Гр.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 41 rate down comment 13
red6
преди 5 години
Значи в държавата спрямо МПС цари тотален хаос. Ама тотален. При това без да броим КАТ и ДАИ. Като почнеш с местните данъци всяка община да си ги определя сама, критериите на които е направена скалата - нито екология (че цапа колата - цапа повече, плащаш повече), нито тегло/размери (по-тежка - руши повече пътя)... И накрая облекчение за старите коли - един вид социална политика през данък МПС. Ненормалници. А и да, без малко да забравя любимото ми - "Гражданска отговорност" на МПС, а не на водач. Че какъв гражданин е колата, че да носи отговорност?!?!?!Ама нито едни мишки в парламента не смеят да нормализират нещата, щото после бай *** ще скочи - все пак му посягат на най-скъпото - колата! Нищо, че вече е на възраст да може да пие законно - колата де...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 33 rate down comment 50
Грую Груев
преди 5 години
Ех, как обичам подобни "затапвания", хеле пък от политписарушки. Сакън, няма да ти вземем таралясника, държавата се грижи точно за такива като теб, защото сте масата - бедни, но духовно бедни! Би ли обяснил каква е разликата в мисленето на *** (да не се бърка със селянин) с 20-годишен таралясник, който казва - бал съм го, пари за кола няма да давам, щото ще ми се отрази на пиенето и цигарите, по-добре да си взема таралясник за 500 кинта да не плащам Каско, нямам пари брат, *** съм я в държавата, и сиганиту, дето се вози без билет в рейса, и вика - няма бапри, брат, децата е гладно, жената и той, ша крада, брат, *** съм я в държавата!Защото аз разлика не виждам - всеки се простира според чергата си - имаш пари за кола (нова) - караш, нямаш пари - возиш се с градския транспорт. Другото е гьонсуратлък - и аз искам много неща, но не мога да си ги позволя. А колата не е право!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 53 rate down comment 18
khao
преди 5 години
и за това ни представи типично ганьовски анализ на ситуацията.... не бе само ти имаш право да караш автомобил
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 36 rate down comment 47
Грую Груев
преди 5 години
Нищо ново под слънцето - най *** е решил, че карането на автомобил е право, държавата пък е решеила не просто да не санкционира Бай *** с 20+ годишни таратайки, а да ги стимулира с ниски данъци и като резултат имаме агресия по пътищата, задруствания, мизерия на въздуха не само в градовете, но и по селата и въобще идилия. Но тук е така, който не го кефи бай ***, да си пише във фейса и да си кюта - на бай *** основното оправдание е, че е беден, затова всичко му е позволено. А най-голямата му мъка е, че *** се возят без пари в рейса - народопсихология...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още