Транспортните компании в САЩ ще стимулират новопостъпилите шофьори на тежкотоварни превозни средства като предоставят бонуси в размер между 5 и 10 хил. долара, съобщава Automedia.
В последните години САЩ страдат от все по-остър недостиг на шофьори на камиони. По данни на АТА в момента транспортният сектор отбелязва дефицит от поне 51 хил. шофьори, като заплатите растат с близо 10% всяка година, а цената на услугите е нараснала с 18% през 2017.
За да привлекат шофьори, по-големите компании им предлагат стартов бонус между 5 и 10 хиляди долара - независимо от заплатата и преди още да са започнали работа. Въпреки това кандидатите не достигат. А проблемът ще се задълбочи още повече, защото средната възраст на шофьорите на камиони в САЩ в момента е 55 години.
Това се случва, тъй като повечето хора вече вярват, че с напредъка на автономното управление тази професия ще стане ненужна и товарните машини ще бъдат управлявани от компютри. Няколко компании вече провеждат изпитания на подобни технологии. Но ще минат поне още десетина години, преди те да са готови за масово приложение - а междувременно стоките трябва да се транспортират някак.
Друга причина е, че към традиционните недостатъци на въпросната професия - самотен живот, тежка отговорност и постоянни отсъствия от дома - сега се прибавя още един минус, който е решаващ за младите: в камиона не е позволено да се използва смартфон.
Допълнителен фактор са и някои регулации за повишаване на сигурността, които дълги години липсваха в САЩ, но напоследък бяха приети по примера на Европейския съюз. От април тази година например шофьорите на камиони са длъжни да имат на борда т.нар. "електронни дневници" (ELD), които през цялото време следят локацията им, скоростта и колко дълго са зад волана. Така шофьор, който е само на петнайсетина километра от дома, може да бъде принуден да спре и да изчака осем часа, за да не надхвърли максимално разрешения си еднократен пробег. Чрез камери ELD следи и самия шофьор, и подава автоматично сигнал до базата, ако той се държи неестествено или показва признаци на умора.
Засега дефицитът не се отразява на крайните потребители в САЩ, защото големите търговски вериги предпочитат да намалят печалбата си пред риска да загубят клиенти. Гигантът Amazon, при когото транспортните разходи на американска земя са пораснали от 11.5 млрд. долара през 2015 до 21.7 милиарда миналата година, за момента компенсира разликата с приходите от своите облачни услуги. Но това са временни решения и ако кризата с шофьорите на камиони не намери решение, и потребителите рано или късно ще я усетят.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“