Според компромис в рамките на Европейския съюз (ЕС) новите автомобили трябва да отделят значително по-малко въглероден диоксид (CO2) след 2030 г., отколкото досега. Европейската комисия, Европейският парламент и държавите членки постигнаха съгласие по този въпрос в рамките на помирителна процедура. Емисиите въглероден двуокис от новите автомобили се очаква да намалеят с 37,5% през 2030 г. в сравнение с 2021 г. За лекотоварните автомобили бе договорено намаление на емисиите на CO2 с 31%. За двата класа превозни средства трябва да се постигне намаляване с 15% до 2025 г. като междинен етап, предава DPA.
Спецификациите са много по-тежки, отколкото планираше като цяло автомобилната индустрия. В началото на октомври държавите членки на ЕС призоваха за намаляване на стойността на CO2 за новите леки и лекотоварни автомобили със средно 35%. Тогава Германия подкрепи целта, въпреки че федералното правителство, както и Европейската комисия, всъщност настояват за намаление от „едва“ 30%. Европейският парламент участва в преговорите с искане за минус 40%.
Спецификациите трябва да допринесат за постигането на общите цели на Европейския съюз в областта на климата и за намаляване на емисиите от автомобилния трафик. Решението е критично важно за самата автомобилна индустрия. Новите целеви стойности могат да бъдат постигнати само ако производителите продават освен дизелови и бензинови коли и все повече превозни средства с нулеви емисии - например чисти електрически автомобили. Само тогава те могат да постигнат цялостното съкращение на емисиите. Но за тази цел трябва да преструктурират производството си.
Новото решение предизвика негативна реакция сред производителите на автомобили. В своя позиция те обявиха, че решението ще доведе до съкращения – както на работници, така и на моделната гама на различните компании. Най-яростна е съпротивата на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA). Според нея производителите биват принудени да преминат към разработка на електромобили, което ще увеличи разходите им.
„Новите стандарти ще поставят много високи изисквания и никой не може да каже дали договорените граници могат да бъдат достигнати в посочения момент. В същото време правителствата не правят достатъчно за стимулирането на преминаването към електрически превозни средства”, заяви ръководителят на VDA Бернхард Матес, цитиран в прессъобщение.
Германското правителство и германските производители се опасяват от загубата на работни места, ако преминаването към нови двигатели се извърши твърде бързо. Поддръжниците на по-строгите правила, от друга страна, твърдят, че европейските автомобилни производители могат да се конкурират с Китай и да създадат нови работни места.
От Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (ACEA) също посочиха, че намаляване на емисии с 37,5% до 2030 г. в сравнение със стойностите от 2021 г. е нереалистично, като се има предвид какви са сегашните стандарти в ЕС. В момента позволените нива на CO2 са 130 гр/км (средно за гама на всеки производители), а през 2021 г. те трябва да бъдат намалени до 95 гр/км. От тази база трябва да последва понижението. Но и сегашните правила не са достигнати от много производители все още: европейската средна стойност е 118,5 грама. Общо около една четвърт от всички парникови газове в ЕС са от трафика, като най-голям дял имат автомобилите и камионите.
„Ако настоява за прекалено амбициозни стойности за намаляване на емисиите на CO2, ЕС рискува да направи автомобилите твърде скъпи за хората с ограничени ресурси", заяви асоциацията. Неотдавнашните протести във Франция и Белгия са показали, че темпът на промяната се нуждае от подкрепа от обществото, твърди още асоциацията.


Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни