Бумът на китайския пазар на автомобили вече е история – след 20 години. Най-големият пазар в света страда от търговската война. Към това трябва да се добавят обаче и чисто местни проблеми на втората по големина икономика в света, а експертите не са единни за перспективите, анализира германската икономическа телевизия N-TV.
“Причините са главно силният натиск върху пазара на недвижими имоти, високите нива на дълга, спадът на икономиката и липсващото потребителско доверие", заяви генералният секретар на браншовата асоциация Passenger Car Association (PCA), Цуй Доншу. Той не очаква спадът да продължи: “Положението не е толкова лошо".
Сдържаността по отношение на сделките се обяснява от други експерти с временното увеличение на митата върху вноса на американски автомобили, несигурността относно продължаващия търговски конфликт и многото ограничения за шофиране в редица китайски градове. Увеличеното предлагане на удобни услуги за пътуване също ограничава търсенето на автомобили. През декември спадът се ускори още по-драстично. В сравнение със същия месец на предходната година продажбите са намалели с 19%. В цялата страна са били продадени само 22,7 милиона коли, съобщиха от сдружението.
Генералният секретар на PCA все пак очаква ръст от 1,2% през новата година, но други експерти прогнозират по-сериозен спад. Анализатори на американската инвестиционна банка Goldman Sachs прогнозират за 2019 г. дори минус от седем процента. Bernstein Research очаква спад от 4 на сто. В хода на търговската война Китай междувременно увеличи митата върху вносните автомобили от Съединените щати с 25 до 40% и едва през декември отмени тази мярка. Това се отрази и на BMW и Mercedes, които доставят колите си за Китай от американските си заводи.
И тъй като производителите на автомобили очакваха стабилен растеж и инвестираха масово в производствени мощности, сега са заплашени от свръхкапацитет. Експертът Фердинанд Дуденхьофер от CAR Center Automotive Research към Университета в Дуисбург-Есен оценява излишния капацитет още през тази година на близо 5 млн. нови автомобили. "Близо 19% от производствения капацитет на Китай ще бъдат „неизползвани" през 2019 г."
Китайските власти вече вземат мерки. В четвъртък в сила влизат нови разпоредби за ограничаване на производството на конвенционални бензинови автомобили. Производителите на автомобили нямат право да строят нови заводи за такива превозни средства или да преместват такива производствени съоръжения в други провинции, става ясно от решението на мощната Комисия за развитие и реформи (NDRC).
Въпреки слабия пазар Volkswagen е убеден, че ще продължи да расте в Китай. VW е увеличила пазарния си дял през 2018 г., казва Щефан Вьоленщайн, който ръководи оперативния бизнес на концерна в Китай. Пускането на пазара на нови модели ще доведе до увеличение на продажбите в страната и през тази година, убеден е той.
Според плановете на главния изпълнителен директор на концерна Херберт Дийс, който лично ръководи стратегическото развитие на компанията в Китай, в бъдеще народната република ще играе много по-важна роля за германския производител на автомобили. „Бъдещето на Volkswagen ще се решава на китайския пазар", каза наскоро той.


Вдигат учителските заплати с 10 процента
Николай Младенов ще управлява изпълнителния комитет за Газа
Зверско убийство на сина на зам.-кмета на Харков във Виена
Тарикати продават стартови пакети евро от по 20 лева за 50
Мъж е в кома след тежък побой пред магазин
И. Шнабел от ЕЦБ подкрепя прогнозите за повишение на лихвите
САЩ създадоха новия си план за национална сигурност спрямо капризите на Тръмп
Deutsche Bank: Бумът на AI продължава, няма балон
Посланик Пъздър за глобите на ЕС, енергетиката и AI, част 3
Посланик Пъздър за глобите на ЕС, енергетиката и AI, част 2
Пет от най-странните жабки в серийни автомобили
Първото BMW M се продава
Опасно ли е поставянето на калъфи върху седалки с подгрев
Volkswagen вкарва три модела в сервизите заради проблеми с безопасността
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
Мутация на грипа във Великобритания може скоро да дойде у нас
Европа може да разчита само на себе си, загуби САЩ като приятел в нужда
Как да развиваме любовта си, когато приоритетите се променят?