fallback

Руският автомобилен пазар се срива през май заради отлива на чуждестранни фирми

Продажбите на нови коли в страната се понижават с 84%, като наличните на пазара модели са последните от топящия се инвентар

21:49 | 07.06.22 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Продажбите на нови автомобили в Русия се сриват с 84% през май на годишна база, тъй като санкциите и международната изолация замразяват активността в индустрия, която допреди месеци се радваше на силно чуждестранно присъствие, съобщава Automotive News Europe.

По-малко от 25 000 превозни средства са били продадени миналия месец в Русия, сочат данни на Асоциацията на европейския бизнес (AEB). Това е най-ниското ниво от поне 2006 г. и възлиза на по-малко от една десета от месечните нива, наблюдавани в пиковите месеци в миналото. 

Обявената от президента Владимир Путин инвазия в Украйна на 24 февруари предизвика вълна от санкции от страна на САЩ и техните съюзници, както и прекъсвания на доставките.

Изолацията удари особено силно доминирания от чуждестранни компании руски автомобилен сектор, като излизането на въпросните концерни задълбочи кризата в сектора.

„Няколко доставчици все още не са разпродали всичките си запаси, така че в момента това върви на пазара“, коментира Азат Тимерханов от консултантската фирма „Автостат“. "Но те се изчерпват бързо“, добавя той.

В момента работят само две от над 20 автомобилни фабрики в Русия. Единият завод е собственост на местна компания, а другият принадлежи на китайски концерн, изтъква Тимерханов.

Европейските и повечето азиатски автопроизводители спряха доставките на автомобили, а редица компании от страни, които не са налагали санкции срещу Москва, се сблъскват с логистични затруднения.

„В ход е търсене на алтернативни доставчици – обикновено китайски“, допълва Тимерханов.

Руското правителство пое управлението на някои големи заводи, изоставени от чуждестранните инвеститори, включително фабриката на „Москвич“ в Москва, която преди беше собственост на френската Renault. Емблематичната за социализма руска марка обаче призна, че ще изгражда модели без някои основни съвременни технологии.

„Нашата автомобилна индустрия разчиташе на чужди компоненти“, посочва Георги Остапкович, автомобилен експерт и преподавател в Университета по икономика в Москва. „Практически всички фабрики работеха с чужди платформи. Русия беше просто поточна линия", изтъква той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:00 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още